مناطق راه‌آهن

ابرپروژه ریلی کشور در لرستان

مرکز لرستان در مسیر شاهراه ترانزیتی کشور سالها در انتظار توسعه حمل و نقل ریلی مانده است و دهه های گذشته مردم این دیار، با وعده سر کردند اما حالا با چاره سازی و همت دولت سیزدهم پس از ۲ سال، راه آهن خرم آباد – دورود به عنوان ابر پروژه ریلی کشور سر به راه و دوباره فعال شده است.

به گزارش پایگاه خبری ریل نیوز به نقل ازایرنا، لرستان از نظر موقعیت جغرافیایی و قرارگیری در مسیر ترانزیتی تهران به جنوب و شرق به غرب کشور، جایگاه ممتازی در صنعت حمل و نقل کشور دارد، اما تاکنون به دلیل فقدان زیرساخت های ریلی، آنطور که باید نقش چندانی در این زمینه ایفا نکرده و همچنانکه در مسیر گلوگاه حیاتی شمال به جنوب کشور قرار دارد ، تنها از زیرساخت سفرهای جاده ای بهره مند بوده است.

۱۵۵ کیلومتر از خطوط ریلی کشور در حالی از لرستان می‌گذرد که بجز شهرستان دورود سایر شهرهای استان با وجود قرار گرفتن در مسیر کریدورهای اصلی جاده های کشور از صدای سوت قطار محروم هستند ، سال ۱۴۰۰ با سفر هیات دولت سیزدهم و رییس جمهور به استان این خواسته ۱۰ ساله مردم به ایستگاه احیا نزدیک شد.

با وجود شرایط کوهستانی و آب و هوایی خاص، در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی خدمات بسیار قابل توجهی در حوزه راهسازی لرستان صورت گرفت اما با این وجود به دلیل هزینه های بالای راهسازی در مناطق کوهستانی و شیب دار، خطر بیشتر وقوع تصادف در این مناطق به ویژه همزمان با فصل سرد سال و بارندگی ها و البته هزینه های بالای نگهداری این جاده ها، ایجاد خطوط ریلی در سال های اخیر به یکی از مطالبات مردم این استان تبدیل شد.

احداث راه آهن و اتصال لرستان به شبکه سراسری خطوط ریلی، علاوه بر افزایش ایمنی و راحتی در تردد، موجب تحول صنعت حمل و نقل این استان خواهد شد و اتصال تهران و نیمه شمالی کشور به بندر امام خمینی (ره) در جنوب را تسهیل می کند که این مهم در تیررس توجه دولت قرار گرفت و اقدامات جدی برای انجام این مطالبه استان آغاز شد.

ابلاغ اعتبار ویژه راه آهن لرستان

به گفته استاندار لرستان این طرح به دلایل متعددی اعم از کمبود اعتبار متوقف شده بود که با استقرار دولت و توجه ویژه رییس جمهور در سفر استانی به لرستان احیای آن مورد تاکید و توجه قرار گرفت و در شمار ابرپروژه های کشور مطرح شد ، چراکه تکمیل آن به اعتبارات سنگین معادل کل اعتبارات استان در یک سال، نیازمند است.

زیویار گفت: این طرح در شمار طرح های اولویت دار کشوری قرار دارد که گزارش آن به رهبر معظم انقلاب رسیده که به دلیل اعتبار بسیار بالا، متفاوت با بودجه های طرح های عادی است.

وی با اشاره به اینکه این طرح علاوه بر اینکه بر جمعیت حدود ۲ میلیون نفری لرستان اثرگذار است ، بیان کرد: حمل و نقل را در حوزه های مختلف تحت تاثیر قرار می دهد با توجه به اینکه راه آهن فعلی با سابقه ۸۰ ساله دچار فرسودگی شده است ، این فرسودگی گاه باعث کندی حرکت قطار تا ۱۰ تا ۲۰ کیلومتر می شود.

استاندار لرستان یادآور شد: این فرسودگی یعنی خسارت و از دست دادن زمان و فرصت ها و موقعیت ها به همین دلیل همه مسوولین در رده های مختلف در مورد تکمیل طرح راه آهن خرم آباد مصمم هستند و در سفر استانی رییس جمهور به لرستان نیز تمام مسوولان بر آن تاکید داشتند.

ارائه گزارش به رهبر انقلاب / سهم ۱.۲ میلیارد دلاری راه آهن لرستان از هفت ابر پروژه کشور

زیویار ادامه داد: راه آهن دورود – خرم‌آباد – اندیمشک یکی از پروژه‌های راهبردی در حوزه ریلی کشور است که مد نظر مقام معظم رهبری نیز قرار دارد ، چنانکه با موافقت مقام معظم رهبری از محل فروش نفت یا صندوق توسعه ملی ۱،۲ دهم میلیارد دلار اعتبار برای آن در نظر گرفته شده است.

وی افزود: راه آهن قدیمی استان در مسیر دورود – اندیمشک بیش از ۸۰ سال قدمت دارد و به دلیل استهلاک بالا، از لحاظ پدافند غیرعامل نیز قابل قبول نیست که پس از اینکه به استحضار مقام معظم رهبری رسید ، با اختصاص اعتبار آن موافقت شد.

استاندار لرستان با اشاره به تاکید رییس جمهور بر اجرای طرح راه آهن لرستان تصریح کرد: این طرح جزو هفت ابرپروژه برتر کشور قرار گرفته که سه میلیارد دلار از محل تهاتر نفت برای آنها در نظر گرفته شده و بالاترین رقم با ۱.۲ میلیارد دلار مربوط به آن است.

ظرفیت راه آهن خرم آباد با جابجایی ۱۰ میلیون نفر

مدیر امور راهسازی قرارگاه خاتم الانبیا (ص) نیز عملیات اجرایی راه‌آهن خرم آباد – دورود را از پروژه های بسیار مهم در کشور می داند و می گوید: مرحله دوم راه‌اندازی این پروژه مدیون تلاش استاندار و مجموعه استان است و با مجموع اقدامات موثر دولت سیزدهم، توجه به ترانزیت کالا و شبکه ریلی در لرستان بخوبی مورد استقبال قرار گرفته است.

محمدرضا هادوی عنوان کرد: ۱۷ تونل به طول ۳۳ کیلومتر در این پروژه وجود دارد که کار را بسیار دشوار کرده است و بخش گلوگاه کار در دستور اول قرار گرفت ، بنابراین افتتاح هر تونل یک جشن محسوب می شود ، چراکه این پروژه بخشی از کریدور بین‌المللی است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر طول پروژه ۱۱۴ کیلومتر با ظرفیت سالانه ۹.۷ میلیون نفر و ظرفیت باری ۶.۴ تن در سال اول خواهد بود که پیش بینی می شود به ۹.۳ تن برسد ، همچنین این پروژه‌ هفت ایستگاه دارد و دارای طویل ترین تونل خاورمیانه به طول چهار هزار و ۵۵۸ متر است.

پروژه راه آهن خرم آباد دورود بنا بر تاکید رییس جمهور، طبق برنامه زمان‌بندی ۴۰ ماهه تا تیرماه ۱۴۰۴ به بهره‌برداری برسد که این امر نیازمند برنامه‌ریزی‌های منظم و همکاری سایر ذینفعان پروژه از جمله کارفرما است و به نظر می رسد با توجه به وفاق طرفین و تاکید دولت بر تعیین تکلیف این ابرپروژه، صدای سوت قطار در مرکز لرستان نیز طنین انداز شود.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا