counter easy hit
شرکت راه‌آهن

برگزاری پنل تخصصی «ترانزیت، ریل یا جاده؟» در غرفه راه‌آهن

در جریان دومین روز از نمایشگاه حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته، پنل تخصصی «ترانزیت، ریل یا جاده؟» در غرفه راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری ریل‌نیوز، پنل تخصصی «ترانزیت، ریل یا جاده؟» با حضور دکتر داوود طالبی معاون تامین سرمایه شرکت راه‌آهن، دکتر محمد تمنایی دانشیار دانشگاه صنعتی اصفهان و اقتصاد حمل و نقل راه آهن، مصطفی بریانی اقدم فعال حوزه حمل و نقل بین‌المللی ریلی و محمد عیقرلو دبیر فدراسیون حمل و نقل و لجستیک ایران، امروز مورخ ۲۸ آذرماه در غرفه راه‌آهن برگزار ‌شد.

طالبی معاون تامین سرمایه و اقتصاد حمل و نقل راه آهن با اشاره به مزیت های مهم ریل نسبت به جاده گفت: در حمل و نقل ریلی مصرف سوخت یک هفتم و میزان آلودگی یک نهم و نیز میزان آلودگی صوتی یک سوم روش حمل و نقل جاده‌ای است. ضمن اینکه در حمل و نقل ریلی تلفات، بسیار پایین و نزدیک به صفر است.

معاون تامین سرمایه و اقتصاد حمل و نقل راه آهن ادامه‌داد: هم‌اکنون که ۴۵ سال از انقلاب گذشته‌است، تعداد آزادراه ها ۲۰ برابر و راههای اصلی ۳۷ برابر شده‌است و این در حالی‌است که همزمان تلفات جاده‌ای به حدود ۲۰ هزار و مصدومان ۳۶۰ هزار نفر رسیده‌است و این نشان دهنده غفلت تاریخی نسبت به حوزه حمل و نقل ریلی‌است.

طالبی افزود: در کشور ما وضعیت راه آهن با نقطه مطلوب فاصله زیادی دارد و این امر ضرورت سرمایه گذاری در بخش ریلی را دوچندان می کند. در این راستا شرکت راه‌آهن با استفاده از ظرفیت ها و مشوق های قانونی از سرمایه گذاری در بخش ریلی حمایت می کند.

معاون تامین سرمایه و اقتصاد حمل و نقل راه آهن تاکید کرد: در بحث ترانزیت با توجه به موقعیت راهبردی ایران و ظرفیت بالقوه ترانزیت در کشور، از هر منظر این موضوع برای کشور ما فراهم است.

در ادامه این رویداد، محمد تمنایی دانشیار دانشگاه صنعتی اصفهان نیز با بیان اینکه اولویت توسعه کشور باید حمل و نقل ریلی باشد، گفت: ذات ژئوپلتیک ایران حمل و نقل ریلی را تجویز می‌کند.

محمد تمنایی بیان کرد: سیستم ریلی باید اسکلت اصلی حمل و نقل کشور را تشکیل بدهد و اصل بار با ریل جا به جا شود.

مصطفی بریانی اقدم، فعال حوزه حمل و نقل بین‌المللی ریلی نیز ضمن لزوم حرکت کشور به سمت حمل بار به صورت ریل‌پایه گفت: افزون بر امنیت بسیار بالا در حمل و نقل ریلی، هزینه حمل و نقل ریلی نسبت به جاده در این روش پایین تر است، همچنین قاچاق کالا در ریل یک درصد است و هزینه سوخت نیز یک هفتم روش جاده‌ای است و این موارد، مزایایی است که  باعث شده همه کشورهای شمالی، حمل بار را به صورت ریل پایه انجام دهد.

بریانی اقدم ترانزیت را عامل بقا و امنیت کشور دانست و گفت: ترانزیت موجب ایجاد امنیت و ثبات از طریق کشورهای ذی نفع می‌شود و این موضوع مهم‌ترین زمینه رشد تولید و توسعه صادرات کشور است.

در پایان محمد عیقرلو دبیر فدراسیون حمل و نقل و لجستیک ایران بر لزوم توسعه حمل و نقل ریلی تاکید کرد و گفت: حتما ریل نسبت به جاده مزیت دارد اما مشتری راحت ترین مسیر را انتخاب می کند چرا که می‌خواهد به صورت درب به درب، بار را حمل کند و این نیاز به توسعه حمل و نقل ریلی دارد.

بیشتـر بخـوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا