شرکت راه‌آهن

مدیرعامل راه‌آهن در نشست خبری: در حوزه ترانزیت ۵ درصد و در حوزه جابجایی مسافر ده درصد رشد نسبت به سال قبل داشتیم

مدیرعامل راه‌آهن در نشست خبری با خبرنگاران، در هفتمین نمایشگاه حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته، گفت: در قانون برنامه هفتم توسعه در بخش حمل ریلی، زیان مسافری دیده شده و این موضوع را مجلس هم مصوب کرده و بودجه سال ۱۴۰۳ با پرداخت زیان مسافری ریلی بسته خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری ریل نیوز، سید میعاد صالحی افزود: در ۸ ماه نخست امسال ۲۱ میلیون و ۶۰۰ هزار مسافر در بخش حمل‌ونقل ریلی کشور جابه‌جا شده که نسبت به مدت‌زمان مشابه سال گذشته ۱۰ درصد افزایش داشته است.

وی تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال به آمار ۳۰ میلیون مسافر جابه‌جا شده در بخش ریلی کشور برسیم.

مدیرعامل راه‌آهن ادامه داد: در ۸ ماه نخست امسال، نسبت به مدت مشابه سال گذشته در بخش ترانزیت ریلی از نظر تناژ ۵ درصد افزایش داشتیم که پیش‌بینی می‌شود این روند افزایشی تا پایان سال ادامه داشته باشد.

سید میعاد صالحی گفت: سال گذشته ۱.۵۹۸ واگن باری نو با افزایش ۴۸ درصدی نسبت به مدت زمان مشابه تولید شد ؛ در حوزه واگن باری مشکلی نداریم و علاوه بر خودکفایی، توان صادرات به کشورهای دیگر نیز داریم.

وی افزود: در حوزه واگن مسافری و لکوموتیو عقب‌ماندگی ۲۰ ساله وجود دارد که باید جبران شود. از این رو توسعه ناوگان را در اولویت قرار دادیم و تلاش کردیم تسهیلات بیش‌تری در این حوزه داشته باشیم. به‌همین منظور تسهیلات تبصره ۱۸، می‌تواند مشوق خوبی برای تولیدکنندگان باشد.

مدیرعامل راه‌آهن تصریح کرد: با وجود گذشت ۸ سال از ماده ۱۲ اما این ظرفیت قانونی به‌دلیل بروکراسی‌های مختلف قابلیت نقد شدن نداشت، خوشبختانه اکنون این قابلیت اجرایی شده و تا پایان سال جاری بیش از ۲ هزار میلیارد تومان از محل ماده ۱۲ به سازمان برنامه ارسال می‌شود که امیدوارم از سازمان به بخش خصوصی پرداخت شود.

سید میعاد صالحی بیان کرد: حوزه مسافری با توجه به قیمت‌گذاری‌های دستوری در سال‌های گذشته جذابیتی برای سرمایه‌گذاران نداشته، این در حالیست که تلاش داریم با تسهیلات تبصره ۱۸ این کار را جذاب کنیم اما عقب‌ماندگی جدی است و مردم نیاز دارند که ما ظرفیت بیشتری را برای حوزه ریلی داشته باشیم.

وی ادامه داد: تلاش‌های مختلفی در حال انجام است تا مجوزهای مختلف برای تامین ناوگان مسافری اخذ شود. در این زمینه نگاه اصلی ما به تولید داخل است که سفارش‌گذاری‌ها انجام شده است. پس از آن، مابقی نیازها را سعی می‌کنیم از ظرفیت واردات استفاده کنیم.

آقای صالحی تصریح کرد: در ۱۰ سال گذشته از ۲ هزار واگن مسافری به ۱۰۰۰ واگن مسافری رسیدیم و عمر آن‌ها هم افزایش داشته است، ۵۰۰ واگن مسافری داریم که عمر بالای ۳۰ سال دارند که باید بازسازی شوند و اگر تولید داخل کفایت نکرد، باید از ظرفیت واردات استفاده شود.

مدیرعامل راه‌آهن در پایان گفت: در سال ۱۴۰۱، ۲۳ لکوموتیو نو وارد مدار شده و در سال ۱۴۰۲ مجموعه لکوموتیوها به ۳۱ عدد رسیده که یعنی ۹۲ درصد رشد داشتم اما عقب‌ماندگی ما با این اعداد جابه‌جا نمی‌شود و به تعداد بیشتری ناوگان نیاز داریم.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا