counter easy hit
بین‌الملل

آغاز ساخت خط آهن جدید از قزاقستان به چین

عملیات احداث خط جدید راه آهن «بختی – آیاغوز» به طول ۲۷۲ کیلومتر با هدف افزایش پتانسیل حمل‌ونقل و ترانزیت بین چین و قزاقستان آغاز شد.

به گزارش پایگاه خبری ریل نیوز به نقل از فارس، در منطقه «آبای» عملیات احداث خط جدید راه آهن «بختی – آیاغوز» به طول ۲۷۲ کیلومتر آغاز شد.

این پروژه را «علیخان اسماعیل‌اف» نخست وزیر قزاقستان به صورت تلفنی افتتاح کرد.

احداث خط جدید راه آهن «بختی – آیاغوز» به عنوان بخشی از اجرای دستورالعمل «قاسم جومارت توکایف» رئیس جمهور قزاقستان برای افزایش پتانسیل حمل‌ونقل و ترانزیت کشور اجرا می‌شود. در طول ساخت خط جدید، قرار است سومین گذرگاه مرزی با چین، «بختی – چوگوچک» افتتاح شود.

به طور کلی خط راه آهن بختی – ایاغوز ظرفیت انتقال بین قزاقستان و چین را از ۲۸ به حدود ۴۸ میلیون تن افزایش می‌دهد و ازدحام در ایست‌های بازرسی جنوبی را رفع و حجم ترانزیتی اضافی را جذب می‌کند.

این پروژه با مشارکت گسترده سرمایه گذار خصوصی بر اساس اصول مشارکت دولتی و خصوصی اجرا می‌شود و در سال ۲۰۲۷ به بهره برداری می‌رسد. طی مراحل ساخت، ۱۱ ایستگاه، ۴۷ پل، ۲۳ پل روگذر راه آهن و ۸ پل جاده‌ای، ۵ پل عابر پیاده و ۱۶ سازه رصدی ساخته می‌شود. برای این منظور قرار است بالغ بر ۵۰۰ هزار دستگاه و تراورس و ۳۶ تن ریل از تولیدکنندگان داخلی خریداری شود. انتظار می‌رود محتوای محلی حداقل ۸۵ درصد باشد.

نخست‌وزیر قزاقستان خاطرنشان کرد: در سال گذشته حداکثر حجم محموله در ۳۰ سال استقلال از طریق راه‌آهن قزاقستان به ۲۴۵ میلیارد تن در کیلومتر منتقل شد. با وجود شرایط ژئوپلیتیکی و محدودیت‌های زیرساختی، نرخ‌های بالا امسال همچنان ادامه دارد.

وی‌گفت: طی ۵ سال گذشته، حجم تردد کانتینری ترانزیتی ۳.۲ برابر شده است. کریدورهای ترانزیتی موجود در حال گسترش هستند و کریدورهای جدید در حال افتتاح هستند. مسیر حمل‌ونقل بین‌المللی ترانس خزر، کریدورهای شمال-جنوب و جنوب اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است.

در عین حال امروزه ظرفیت‌های توان عملیاتی و زیرساختی به اوج خود رسیده است. برای حل این موضوع راهبردی تصمیم گرفته شد تعدادی پروژه زیربنایی در صنعت ریلی اجرا شود.

به این ترتیب در نوامبر ماه سال گذشته ساخت پیست دوم در قطعه «دوستیک-موینتی» آغاز شد. امسال، کار بر روی یک راه آهن جدید با دور زدن آلماتی و خط راه آهن دربازا – مکتارال آغاز شد. در مجموع طی ۳ سال بیش از ۱۳۰۰ کیلومتر راه آهن در جمهوری ساخته خواهد شد.

نخست وزیر قزاقستان افزود: ساخت این بزرگراه برای بیش از ۱۷۰۰ نفر شغل ایجاد می‌کند. ضمن اینکه گشایش نقاط تخلیه و بارگیری نیز مستلزم ایجاد مشاغل جدید خواهد بود.

وی تاکید کرد: همه اینها نه تنها بر اقتصاد منطقه آبای، بلکه کل کشور تاثیر مثبت خواهد داشت. اجرای پروژه بختی-آیاغوز همچنین ادغام شبکه راه آهن قزاقستان در سیستم حمل‌ونقل جهانی را تسریع خواهد کرد.

«کانات آلماگامبتوف» نایب رئیس هیئت مدیره تمیرزول قزاقستان خاطرنشان کرد: خط جدید باعث افزایش حجم صادرات قزاقستان و همچنین ترانزیت کالا از روسیه به چین و بالعکس خواهد شد.

وی‌گفت: کالاهایی که از مناطق آبای، «پاولودار»، قزاقستان شرقی و سایر مناطق می‌آیند از این خط عبور می‌کنند و ساخت آن تضمینی است که بلافاصله ظرفیت کافی خواهد داشت. به طور کلی، این یک هجوم ترانزیت محموله و انگیزه‌ای برای توسعه مناطق اطراف اضافی خواهد بود.

بیشتـر بخـوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا