counter easy hit
مناطق راه‌آهن

هم‌گرایی لجستیک ریلی:

راه‌آهن، ذوب‌آهن و معادن، زنجیره تأمین فولاد را متحول می‌کنند

در یک نشست کلان‌صنعتی که در محل مجتمع ذوب‌آهن اصفهان برگزار شد، مدیران ارشد راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، ذوب‌آهن اصفهان، شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی خصوصی و مدیران معادن تأمین‌کننده مواد اولیه، گرد هم آمدند تا بر سر تسهیل و بهینه‌سازی کامل زنجیره لجستیک ریلی این غول صنعتی به توافق برسند.

به گزارش ریل ایران، این جلسه چندجانبه با حضور عابدین هادی‌نژاد، مدیرکل بازرگانی داخلی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و محمدرضا چنگانی، مدیرکل راه‌آهن اصفهان و همچنین معاونان مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان شامل محمد فرج‌زاده، مهدی بهرامی و سیاوش خواجوی تشکیل شد.

هادی‌نژاد در این نشست تأکید کرد: «حل چالش‌های لجستیکی ذوب‌آهن، یک اولویت ملی و محور دیپلماسی حمل‌ونقل ریلی دولت است. هدف ما ایجاد یک کریدور یکپارچه ریلی از معادن سنگ‌آهن در شرق و شمال شرق کشور و حتی هرمزگان تا کوره‌های ذوب‌آهن و سپس انتقال محصولات نهایی به بنادر اصلی صادراتی است.»

مطابق با برنامه‌ریزی‌های فنی مطرح‌شده، محور این همکاری بر دو بخش متمرکز است:
۱. حمل توده‌ای مواد اولیه: شامل سنگ‌آهن، کنسانتره، گندله و زغال‌سنگ از معادن کلیدی مانند سنگان به سوی ذوب‌آهن اصفهان.
۲. حمل محصولات نهایی: انتقال مقاطع فولادی و به‌ویژه ریل تولیدی این مجتمع به مقاصد استراتژیک از جمله بنادر امام خمینی (ره) و شهید رجایی برای صادرات یا مصرف داخلی.

حضور مدیران عامل شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی و معادن در این جلسه، نشان‌دهنده عزم جدی برای رفع گلوگاه‌های عملیاتی و انعقاد قراردادهای بلندمدت و پایدار است.

این هماهنگی بی‌سابقه می‌تواند منجر به شکستن رکوردهای قبلی حمل ریلی، کاهش هزینه‌های تمام‌شده و افزایش بهره‌وری در هر دو بخش معدن و فولاد شود.

این حرکت، در راستای تأکیدات اخیر مقامات عالی کشور بر لزوم حل فوری مسائل زیرساختی ذوب‌آهن و در ادامه روند رشد مطلق بارگیری در بخش حمل‌ونقل بین‌المللی راه‌آهن اصفهان صورت می‌پذیرد.

انتظار می‌رود پیاده‌سازی توافقات این جلسه، سهم حمل ریلی در تأمین مواد اولیه این مجتمع را به شکل چشمگیری افزایش داده و الگویی برای سایر صنایع بزرگ کشور شود.

اخبار مشابه:

دکمه بازگشت به بالا