counter easy hit
زیرساخت و توسعه

سنگ تمام دولت چهاردهم به پروژه ۲۰ ساله راه‌آهن اردبیل – میانه

پروژه راه‌آهن اردبیل – میانه که ۲۰ سال از کلنگ‌زنی آن می‌گذرد بعد از تلاش‌ها و تامین و هزینه اعتبارات کلان در دولت‌های مختلف بالاخره در دولت چهاردهم تکمیل شد و طبق گفته وزیر راه و شهرسازی تا پایان سال جاری، سوت قطار در ایستگاه سبلان طنین‌انداز می‌شود.

به گزارش ریل ایران به نقل از ایرنا ، عملیات احداث راه‌آهن اردبیل – میانه به طول ۱۷۵ کیلومتر از سال ۱۳۸۴ آغاز و در ۱۲ قطعه اجرا شد که شامل ۳۵ درصد منطقه کوهستانی و سخت‌گذر، ۴۵ درصد تپه ماهور و ۲۰ درصد دشت است.

کارشناسان راه و شهرسازی مرتفع‌ترین پل ریلی کشور به ارتفاع ۸۱ متر، ۲۷ کیلومتر تونل و بازگشایی هفت کیلومتر گالری را از مشخصات فنی این پروژه اعلام می‌کنند که تکمیل و احداث آن جرو دشوارترین پروژه‌های کشور بوده است.

به گفته مسئولان امر ، در طرح راه‌آهن اردبیل- میانه ۶۲ دهنه تونل به طول ۲۳ هزار و ۸۱۰ متر، چهار کیلومتر پل دره‌ای بزرگ، سه کیلومتر پل آب‌رو و ۱۰ دستگاه گالری به طول چهار کیلومتر اجرا شده است.

حجم عملیات اجرایی این خط ریلی بسیار گسترده بوده و برای تکمیل آن حدود ۳۵ هزار تن مصالح فلزی همچون آهن‌آلات، میلگرد، کابل و حدود ۲۲۰ هزار تن سیمان مورد استفاده قرار گرفته است.

روز تاریخی برای استان اردبیل
پنجشنبه هفته قبل وزیر راه و شهرسازی در بازدید از راه‌آهن اردبیل – میانه گفت: آخرین قطعه ریل امروز جای‌گذاری شد و پروژه به پایان رسید.

فرزانه صادق که بهمن ماه ۱۴۰۳ با وجود اصرار خبرنگاران از اعلام زمان تکمیل و افتتاح راه‌آهن اردبیل – میانه خودداری کرد، پنجشنبه گفت: با افتخار اعلام می‌کنم پروژه راه‌آهن اردبیل به پایان رسیده و برای بهره‌برداری کامل برنامه‌ریزی شده تا پس از اقدامات نهایی تا پایان سال افتتاح شود.

وی این روز را روزی تاریخی برای استان اردبیل و کشورمان دانست و افزود: با وجود همه محدودیت‌ها و فشارهای ناشی از تحریم‌ها، یکی از مهم‌ترین خطوط ریلی کشور به مرحله تکمیل رسید.

او با قدردانی از عوامل اجرایی پروژه، افزود: این دستاورد حاصل تلاش کارگران، مهندسان، مشاوران، پیمانکاران کشورمان و کارکنان شرکت ساخت، همراهی نمایندگان مجلس و تدبیر و پیگیری استاندار اردبیل است.

صادق این پروژه را از دشوارترین پروژه‌های ریلی کشور دانست و گفت: حدود ۲۰ درصد مسیر این خط شامل ابنیه فنی از جمله پل‌ها، تونل‌ها و گالری‌هاست که اجرای پروژه را با پیچیدگی‌های فنی فراوان همراه کرده بود و نزدیک به ۴۰ کیلومتر از ریل‌گذاری کل پروژه راه‌آهن اردبیل – میانه در یک سال اخیر صورت گرفت.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل هم در خطبه‌های نماز جمعه، عظمت کار مهندسی و فنی راه‌آهن اردبیل – میانه را از شاهکارهای ایران برشمرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران در چنین تنگنا و محاصره اقتصادی اینگونه پروژه‌های تحول آفرین و پرهزینه را به سرانجام می‌رساند.

آیت‌الله سیدحسن عاملی افزود: به معنای حقیقی کلمه، این کار بزرگ دولتمردان شایسته قدردانی و تکریم است و امیدواریم با پیگیری مسئولان استانی مشکلات دیگر استان در حوزه زیرساخت راه نظیر بزرگراه قفقاز نیز برطرف شود.

اتصال اردبیل به شبکه ریلی کشور
استاندار اردبیل نیز با ابراز خرسندی از تکمیل عملیات زیرسازی و ریل‌گذاری راه‌آهن اردبیل – میانه، اظهار کرد: راه‌آهن اردبیل از طرح‌های ریلی خاص کشور از نظر حجم عملیات عمرانی و پیچیدگی‌های مهندسی است که استان را به شبکه سراسری ریلی متصل می‌کند.

مسعود امامی یگانه افزود: تاکنون بیش از ۸۰ هزار میلیارد ریال برای اجرای این طرح هزینه شده که معادل ارزش روز آن حدود ۵۰۰ هزار میلیارد ریال برآورد می‌شود ، در این طرح عظیم، ۳۵ میلیون مترمکعب عملیات خاکی، هفت کیلومتر و ۸۰۰ متر گالری و ۲۹ دستگاه پل خاص به طور کلی به طول حدود چهار هزار و ۳۰۰ متر احداث شده است.

وی بیان کرد: از عملیات روسازی راه‌آهن فقط یک‌ هزار و ۲۰۰ متر باقی مانده که در روزهای آینده تکمیل خواهد شد و این پروژه عظیم و زیربنایی، تحولی بزرگ را در اقتصاد، گردشگری و ارتباطات استان در داخل و خارج کشور رقم خواهد زد.

امامی یگانه ادامه داد: دولت چهاردهم برای تسریع عملیات اجرایی و تکمیل پروژه راه‌آهن اردبیل- میانه اهتمام ویژه‌ای دارد و در همین راستا امسال بیش از ۱۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال از سوی دولت به این پروژه ملی اختصاص داده شد.

استاندار اردبیل با اشاره به اینکه راه‌آهن اردبیل- میانه یکی از درخواست‌های مهم مردم استان است، افزود: امروز روز بزرگی برای استان اردبیل است و این پروژه زیرساختی عظیم تا پایان سال جاری با حضور مسئولان عالی رتبه کشور به بهره‌برداری‌ خواهد رسید.
پایان راه‌آهن اردبیل و آغاز ریل‌گذاری تا پارس‌آباد مغان
ایده اتصال راه‌آهن اردبیل به دشت مغان برای وصل به ریل جمهوری آذربایجان از سال‌های قبل مطرح است و در آینده به شکل چشمگیری صادرات کالا به کشورهای همسایه و واردات ملزومات مورد نیاز استان و حتی شمال غرب کشور را تسریع کرده و کاهش هزینه‌های حمل و نقل و زمان جابجایی، مزیت رقابتی جدیدی برای تولیدکنندگان اردبیلی ایجاد خواهد کرد.

علی نیکزاد ، نایب رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به نهایی شدن پروژه راه‌آهن اردبیل – میانه گفت: مرحله دیگر راه‌آهن اردبیل – میانه ریل‌گذاری به سمت شهرستان پارس‌آباد مغان در شمال استان اردبیل است و این ریل گذاری باید بلافاصله آغاز شود.

نماینده اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی افزود: این توسعه ریلی بسیار ضرورت دارد تا راه‌آهن اردبیل – میانه به عنوان کریدور مهم ریلی امکان اتصال و نقل و انتقال کالا به جمهوری آذربایجان و منطقه قفقاز را داشته باشد.

تکمیل این کریدور از نظر دسترسی به بازارهای هدف دروازه ورود استان به ظرفیت بازار ۲۰۰ میلیون نفری منطقه قفقاز را باز و فرصت بی‌بدیلی برای گسترش مناسبات تجاری و اقتصادی با جمهوری‌ آذربایجان، روسیه و سایر کشورهای همسایه فراهم خواهد کرد.

استان اردبیل با بیش از یک میلیون و ۲۸۰ هزار نفر جمعیت و ۱۲ شهرستان در شمال غرب ایران واقع شده و با جمهوری آذربایجان هم مرز و با استان‌های گیلان، زنجان و آذربایجان شرقی همسایه است.

اخبار مشابه:

دکمه بازگشت به بالا