مناطق راه‌آهن

ذوب آهن اصفهان، کارخانه ای تخصصی در تولید انواع ریل

ریــل از جمله محصولات اســتراتژیک و ارزش افزا است که طی چند سال گذشته به چرخه تولیــد ذوب آهن اصفهان اضافه شــد و برای اولین بار نیــاز کشــور به واردات این محصول را برطرف نمود.

علیرضا مهرابی مدیر مهندسی نورد ذوب آهن اصفهان گفت : این محصول علاوه بر پیچیدگی های خاص خود به لحاظ طراحی کالیبراسیون از دقت های ابعادی وکنترل های خاص و ویژه مطابق با استاندارد سختگیرانه EN۱۳۶۷۴ اروپا برخوردار است. الزامات این استاندارد به جهت متریال وکیفیت ذوب در حد بالایی است که لازمه آن داشتن مواد اولیه عالی و تجهیزات فولادسازی مانندVD و سرباره گیر می باشد.

وی افزود: در ادامه برای نورد آن داشتن، هات استمپینگ، پریبندینگ و ماشین صافکاری افقی و عمودی و همچنین از همه مهمتر تست سنتر، جهت آزمایشات الزام شده، کلیدی است که یک آزمایشگاه قوی و به روز، نیاز دارد.

مدیر مهندسی نورد شرکت تصریح کرد : تولید ریل در ذوب آهن اصفهان حدود سال ۹۵ کلید خورد و هم اکنون نیز انواع ریل ۶۰E۱ برای قطارهای پر سرعت ویژه خطوط بین شهری راه آهن جمهوری اسلامی، ریل S۴۹ برای خطوط متروی کلان شهر اصفهان و همچنین ریل ۵۴E۱  برای خطوط متروی کلان شهرهای تهران، مشهد و تبریز ، ریلU۳۳  جهت راه آهن جمهوری اسلامی و ریل سوزن ۶۰E۱A۱ جهت ایستگاههای سوزن بانی در این مجتمع عظیم صنعتی  مطابق با استاندارد EN۱۳۶۷۴- ۱,۲ تولید می شود و به صورت گسترده نیز این تولید ادامه دارد به صورتی که در حال حاضر حدود۷۰۰۰۰ تن تعهد تولید با شرکت زیر ساخت، راه آهن جمهوری اسلامی و مترو کلان شهرهای تهران، مشهد و تبریز داریم.

این مقام مسئول اظهار داشت: در راستای تولید ریل، بومی سازی های بسیار خوبی با کمک شرکت های داخلی انجام گرفته که برخی از مهمترین آنها عبارتند از : طراحی و ساخت خشاب و دیسک هات استمپینگ خط نورد ریل ، ساخت هات استمپینگ دستی ، طرح کاست های قفسه های نوردی و تغییر طرح های مکانیکی این قفسه ها که داخلی سازی شدند.

در ادامه فرزاد اکبریان سرپرست خدمات فنی و تولید مهندسی نورد نیز تصریح کرد : طراحی های مکانیکی و کالیبراسیون این بومی سازی ها طی ۱۵۰  شیت نقشه و به مدت یک سال در مدیریت مهندسی نورد شرکت انجام گرفته است.

تکنولوژی و طراحی کالیبراسیون جوانان متخصص به نقطه صد در صدی رسیده است

وی افزود: تیم تکنولوژی نورد ۶۵۰ و همچنین تیم طراحی کالیبراسیون مستقر در این مدیریت که متشکل از جوانان متخصص و مسلط به دانش روز هستند، با تلاش و همدلی تولیدات ریل را بدون هیچ اشکال و وقفه ای انجام می دهند. دفتر طراحی کالیبر، کالیبراسیون انواع محصولات را از طریق نرم افزارهای شبیه ساز انجام می دهند و توانمندی آنها در این بخش به نقطه صد درصدی رسیده که این موضوع ارتقاء بهره وری را در بخش های مختلف محقق نموده است.

سرپرست خدمات فنی و تولید مهندسی نورد خاطرنشان کرد : متخصصین تراش غلتک، انواع غلتک های ریل را با دستگاه های CNC به روز شده دنیا ، تراشکاری می کنند به دلیل اهمیت تراش و تعیین تلرانس ابعادی ناشی از تراش غلتک ،کنترل های ویژه ای در این مسیر وجود دارد که این مهم توسط کارگاه تراش غلتک به خوبی انجام می شود.

فرزاد اکبریان ادامه داد: در این راستا زحمتکشان خستگی ناپذیر نورد ۶۵۰ ، تولیدات ریل را مطابق با استاندارد و دقت های بالا انجام می دهند که با وجود کنترل های ابعادی به صورت onlin و سراسری در هر شاخه ۳۶متری در سه نقطه خط تولید و راستاسنجی و تشخیص عیوب سطحی والتراسونیک وکنترل های مجدد در چک پوینت با ابزارهای کولیس ومیکرومتر و شابلون های الزام شده در استاندارد، تولید در حد عالی و با فاصله از تولیدات برخی از شرکت های خارجی انجام می شود.

در ادامه مدیر مهندسی نورد شرکت با اشاره به اینکه توسعه صنعت حمل و نقل ریلی کشور با ریل ذوب آهن اصفهان در مسیر پیشرفت قرار گرفته است، اضافه کرد : بر اساس قابلیت های موجود و همچنین دورنمای تعریف شده با اطمینان می گفت ذوب آهن اصفهان از مرحله طراحی تا تولید محصول ریل منطبق با استانداردهای جهانی، به یک مجموعه تخصصی تبدیل شده است.

در طول سال امکان تولید ۳۰۰ هزار تن ریل وجود دارد

وی در پاسخ به این سوال که استاندارد EN۱۳۶۷۴ چه مزیت هایی دارد چنین گفت : ایمنی و امنیت بالا در سرعت های تا۳۰۰کیلومتر بر ساعت و قابلیت اتصال خطوط مترو به ریل بین شهری از جمله مهمترین این مزیت ها به شمار می روند.

مدیر مهندسی نورد شرکت بیان کرد: در کنار تولید ریل، انواع پروفیل های ساختمانی نیز در این کارخانه تولید می شود اما در صورتی که صرفاً تولید ریل مد نظر باشد، سالانه توان تولید ۳۰۰ هزار تن از محصول ریل وجود دارد.

مهرابی در پایان به تولید ریل زبانه سوزن پرداخت و گفت: تولید این محصول سالانه از خروج ۵۰۰ میلیارد تومان ارز از کشور جلوگیری می‌کند، محصولی که در لیست کالاهای وارداتی قرار داشت اما ذوب آهنی‌ها همانند تولید سایر محصولات بر واردات این محصول نیز خط بطلان کشیدند و صد در صد نیاز داخل را تامین می کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا