شـرکت‌های ریلی

تأمین و بازسازی ۲۰ دستگاه لکوموتیو GM جهت رفع نیاز فوری راه‌آهن

مدیر عامل شرکت آروین تبریز از تأمین و بازسازی ۲۰ دستگاه لکوموتیو GM مدل GT26CM-2 جهت رفع نیاز فوری راه‌آهن خبر داد و گفت: این شرکت قصد دارد با سرمایه گذاری ۲۰ هزار میلیارد تومان، حداقل ۲۵۰ دستگاه لکوموتیو را در ۴ سال آتی تولید و تأمین کند.

امیر قیومی، مدیر عامل شرکت آروین تبریز در گفت‌وگو با پایگاه خبری ریل نیوز، اهم فعالیت‌های این شرکت در صنعت حمل و نقل ریلی را تشریح کرد.

مدیر عامل شرکت آروین تبریز در خصوص اقدامات اخیر این شرکت در خصوص تامین لکوموتیو مورد نیاز صنعت حمل و نقل ریلی کشور، اظهار کرد: با توجه به اینکه راه آهن جمهوری اسلامی ایران با کمبود لکوموتیو مواجه شده و سرعت سیر حمل بار توسط ناوگان ریلی به شدت پایین آمده است، این شرکت با مشارکت ۴۰ شرکت تولیدی با حداقل یکهزار و ۵۰۰ نفر پرسنل و سرمایه گذاری بالغ بر ۳۰ میلیون یورو اقدام کرده است.

قیومی عنوان کرد: در مرحله اول برای رفع نیاز فوری راه آهن اقدام به تأمین و بازسازی ۲۰ دستگاه لکوموتیو GM مدل GT26CM-2 کردیم و در مرحله دوم نیز با توجه به گفته مسئولان راه آهن که نیاز کشور را حداقل ۱۰۰۰ دستگاه لکوموتیو اعلام کرده‌اند، با سرمایه گذاری ۲۰ هزار میلیارد تومان حداقل ۲۵۰ دستگاه لکوموتیو را در ۴ سال آتی تولید و تأمین خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: از این ۲۰ دستگاه هم اکنون ۳ دستگاه آماده بهره برداری شده و ۱۷ دستگاه دیگر تا پایان سال ۱۴۰۳ به مدار بهره برداری افزوده خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آروین تبریز با اشاره به دیگر دستاوردهای این شرکت در صنعت حمل و نقل ریلی کشور، تاکید کرد: از جمله دستاوردها، می‌توان به راه اندازی خط تولید بوژی های Y25 با بارهای محوری ۵/۲۲ تن و ۲۵ تن با ظرفیت سالانه ۲۵۰۰ دستگاه برای اولین بار در کشور، اخذ استاندارد TSI از آژانس راه آهن اروپا (ERA) برای ۸ مدل از بوژی‌های Y25 و انجام موفقیت آمیز تست خستگی بوژی در یکی از معتبرترین لابراتوارهای اروپا اشاره کرد.

قیومی درباره دستاوردهای دیگر این شرکت گفت: ساخت دستگاه مونتاژ چرخ و محور برای اولین بار در کشور که موفق به دریافت جوایز ملی نیز شده است، فروش اعتباری (لیزینگ) واگن و تحویل حدود ۳۵۰۰ دستگاه از انواع واگن‌های باری با مشارکت برخی از بانک‌ها به مصرف کنندگان ، طراحی و ساخت اولین واگن تخصصی حمل کانتینر (۲۶ متری) مطابق با استاندارد اروپا، صادرات بوژی ، تولید و صادرات انواع جعبه یاتاقان و دیگر قطعات واگنهای باری و مسافری به کشورهای آلمان، ایتالیا، رومانی، صربستان، لهستان و ترکیه از جمله دستاوردهای این شرکت است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین از دیگر اقدامات این شرکت می‌توان به مشارکت فعال به عنوان صاحب غرفه در نمایشگاه های تخصصی صنعت ریلی از جمله INNOTRANS و RAILEXPO و انتقال تکنولوژی و ساخت جدیدترین نسل بوژی های باری KP1 و اخذ گواهینامه شرکت دانش بنیان اشاره کرد.

مدیرعامل شرکت آروین تبریز با بیان اینکه هم‌اکنون شرکت اروین تبریز با موانع متعددی روبرو است، تصریح کرد: یک سری از موانع مربوط به تحریم‌های ظالمانه‌ای است که اکنون کشور دچار  آن است و یک سری موانع مربوط به مسائل داخلی است که از جمله آن انحصار طلبی بعضی از مدیران بخش خصولتی است.

وی در خصوص دیگر موانع موجود در صنعت حمل‌ونقل ریلی، اظهار کرد: دومین مسئله تأمین نقدینگی از مراجع ارائه کننده تسهیلات با نرخ منطقی است، به‌طوریکه بازدهی اغلب سرمایه گذاری‌ها در بخش ریلی نصف کارمزد بانک هم نیست.

مدیرعامل شرکت آروین تبریز سومین مانع در صنعت حمل و نقل ریلی را مسئله کند بودن روند ارائه تسهیلات و مشوق‌های اقتصادی به سرمایه‌گذاران در صنعت ریلی کشور دانست و یادآور شد: چهارمین مسئله نیز به طولانی بودن و سختی دریافت مجوزهای واردات و تخصیص ارز جهت اقلام وارداتی  برخی از قطعات که دارای تولید کننده داخلی نبوده و یا سازنده بومی، حائز استانداردهای مربوطه نیستند و نیاز به واردات دارد، مربوط است.

قیومی در خصوص برنامه‌های آتی و چشم‌انداز این شرکت، عنوان کرد: صادرات انواع واگن باری به بازارهای متقاضی محصولات ایران از جمله اروپا و افریقا، طراحی و تولید لکوموتیوهای سازگار با شرایط بومی کشورمان با استفاده از توانمندی‌های موجود در داخل کشور با تکنولوژیهای روز و استانداردهای بین المللی از جمله برنامه‌های این شرکت هستند.

گفتنی است؛ شرکت آروین تبریز به عنوان یک شرکت دانش بنیان در حوزه صنایع ریلی هم اکنون بیش از ۳۰ سال است که در طراحی و ساخت انواع واگن و مجموعه‌های صنعتی مرتبط با ناوگان ریلی جمهوری اسلامی فعالیت می‌کند.

این شرکت در سال ۱۳۹۲ با طراحی و ساخت مجموعه بوژی واگن‌های باری با استانداردهای بین المللی TSI و ارائه طرح لیزینگ واگن‌های باری با سرمایه گذاری ۳.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان، با تولید ۳۵۰۰ دستگاه انواع واگن باری و ۵۰۰۰ دستگاه بوژی با مشارکت شرکتهای داخلی علاوه بر اینکه کشور را بی نیاز از واردات واگن باری کرده است و از این طریق حداقل صرفه جویی ارزی ۵۰۰ میلیون دلاری را برای کشور عزیزمان رقم زده است، همچنین باعث اشتغال حداقل ۱۰۰۰۰ نفر از نیروی های متخصص و کارگران فنی کشور به شکل مستقیم و ۱۵۰۰۰ نفر به شکل غیرمستقیم شده و هم اکنون با توجه به قراردادی که با شرکت گوشا از کشور صربستان منعقد کرده است، در حال صادرات محصولات تولیدی این شرکت است.

بیشتـر بخـوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا