تامین قطعات ریلی دویتس آلمان از کشور ثالث به صورت چمدانی
مدیرعامل شرکت یاوران دیزل آریا با بیان اینکه این شرکت تنها نماینده وارد کننده قطعات ریلی از برند دویتس آلمان است، تصریح کرد: متاسفانه به دلیل وجود تحریمها، ناچار به واردات این قطعات از مبادی غیر رسمی و از کشور ثالث و به صورت چمدانی هستیم.
داوود قربانیان، مدیرعامل شرکت یاوران دیزل آریا در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری ریل نیوز، با اشاره به اینکه این شرکت تنها در زمینه تامین و تعمیرات دستگاه موتورهای زیرکوب، درزین و موتور های آب خنک دیزل با برند دویتس آلمان فعالیت میکند، اظهار کرد: هر چند این شرکت همکاری خود با راهآهن را از سال ۱۳۸۴ آغاز کرده است؛ اما این شرکت نمایندگی از دویتس آلمان را از ۵۰ سال پیش دارد و از گذشته این همکاری، به یک شغل خانوادگی تبدیل شده است.
مدیرعامل شرکت یاوران دیزل آریا تاکید کرد: ما تنها وارد کننده و تامین کننده قطعات دویتس آلمان به کشور هستیم که متاسفانه به دلیل وجود تحریمها، ناچار به واردات آنها از مبادی غیر رسمی و از کشور ثالث و به صورت چمدانی شدهایم.
قربانیان خاطرنشان کرد: ماشینهایی که برند دویتس آلمان را دارند، حتما باید قطعات همین شرکت بر آنها نصب شود و تاکنون امکان تولید این قطعات از سوی تولیدکنندگان ایرانی فراهم نشده است.
وی تصریح کرد: به دلیل اینکه فاکتورهای خرید این قطعات نامشخص هستند؛ متاسفانه سازمان مالیات، فاکتور فروش این قطعات را در نظر میگیرد و با احتساب اینکه کل مبلغ فروش عین سود است، بیش از ۲۵ درصد مالیات از ما اخذ میکند.
مدیرعامل شرکت یاوران دیزل آریا عنوان کرد: یکی دیگر از مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد، مربوط به مناقصهها است؛ زیرا در اغلب مناقصهها، نه کیفیت، بلکه مبلغ مورد توجه قرار میگیرد.
قربانیان اظهار کرد: مدتی پیش مناقصهای از سوی راهآهن برای خرید ۸ موتور دستگاه تعمیر خط زیرکوب برگزار شد و طی آن یک شرکت با ارایه مبلغی یک مقدار کمتر، برنده این دوره از مناقصه شد. اما کاری که میشد در عرض ۸ ماه به اتمام رساند، از سوی این شرکت تاکنون بیش از ۲۲ ماه به طول انجامیده است.
وی تاکید کرد: هر چند به نظر میرسد که در مناقصه یک میلیارد و نیم تومان صرفه جویی شده است؛ اما متاسفانه هماکنون با گذشت ۲۲ ماه، شاهد صدها میلیارد تومان خسارت به دلیل زیان ناشی از تاخیر روی داده هستیم.