شـرکت‌های ریلی

اعلام آمادگی شرکت پویش پژوهان برای ارتقای لکوموتیوهای زیمنس و خدمات‌رسانی مطلوب

مدیرعامل شرکت پویش پژوهان از آمادگی این شرکت برای ارتقاء کمی و کیفی لکوموتیوهای زیمنس و خدمت‌رسانی مطلوب به مسافران خبر داد و اظهار کرد: این شرکت آمادگی دارد با حمایت­‌های راه‌­آهن، لکوموتیوهای زیمنس از رده خارج شده را طی فرایندی بازسازی و در اختیار ناوگان حمل و نقل ریلی قرار دهد.

 محمدحسین پیروزی، مدیرعامل گروه صنعتی پویش پژوهان (FPSCO) در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار پایگاه خبری ریل نیوز، اهم فعالیت‌های انجام شده از سوی این شرکت در حوزه صنعت حمل و نقل ریلی را تشریح کرد.

پیروزی با اشاره به اینکه این شرکت از سال ۱۳۸۴ فعالیت خود را در زمینه تعمیر و نگهداری لکوموتیو آغاز کرده است، اظهار کرد: تا سال گذشته، عمده فعالیت‌های این شرکت در زمینه بازسازی، تعمیر و نگهداری لکوموتیوهای GM  بوده است؛ اما در سال ۱۴۰۲ برنده مناقصه تعمیرات و بازسازی ۱۵۰ دستگاه لکوموتیو ایران سفیر (زیمنس) شدیم و از نیمه سال، فعالیت خود را با تحویل ۱۰۰ دستگاه از لکوموتیوهای فوق آغاز کردیم.

مدیرعامل شرکت پویش پژوهان عنوان کرد: در اوایل دهه ۹۰، دولت جمهوری اسلامی ایران ۱۵۰ دستگاه لکوموتیو خریداری شده از شرکت زیمنس را به‌منظور استفاده در امور مسافری، وارد ناوگان حمل و نقل ریلی کرد که هم‌اکنون از این تعداد، ۵۰ دستگاه لکوموتیو از رده خارج شده و ۱۰۰ دستگاه باقی مانده نیز که تعمیر و نگهداری آن‌ها را عهده‌دار شدیم، شرایط خوبی نداشتند که با تلاش مستمر متخصصان این شرکت، روند آن رو به بهبود است.

پیروزی اظهار کرد: واقعیت این است که لکوموتیو نیز همچون هواپیما، نیاز به تعمیر و مراقبت دوره‌ای دارد و در مقاطع مختلف بصورت روزانه، هفتگی، ماهانه و سالانه  نیاز به بازدید و تعمیرات اساسی بر اساس دستورالعمل‌ها و انجام تست‌های تخصصی دارند.

مدیرعامل شرکت پویش پژوهان با بیان اینکه لکوموتیوهای زیمنس دارای موتورهای MTU هستند، تصریح کرد: متاسفانه در سال‌های گذشته تعمیرات دوره‌ای به موقع انجام نشده است که البته دلیل آن هم می‌تواند تحریم‌ها و  عدم همکاری شرکت MTU و زیمنس در تامین قطعه و سایر موضوعات از جمله نقدینگی باشد؛ اما آنچه اتفاق افتاد این است که عملیات نگهداری به موقع انجام نشده است.

وی با اشاره به ضرورت انجام عملیات تعمیرات اساسی تحت عنوان W6 در هر یک میلیون و ۲۰۰ هزار کیلومتراژ لکوموتیوهای زیمنس، خاطرنشان کرد: شاید در حدود ۳۰ درصد از این ۱۰۰ دستگاه لکوموتیو، تاکنون حتی یکبار هم W6 نشدند و برخی دیگر نیز بالای سه میلیون کیلومتراژ را هم رد کرده‌اند؛ اما تعمیرات اساسی لازم بر روی آن‌ها انجام نشده است که این موضوع نشانگر این است که موتور لکوموتیوها با مشکل مواجه و در معرض خطر هستند.

پیروزی تاکید کرد: شبیه همین لکوموتیوهای زیمنس، به تعداد ۵۰ دستگاه توسط کشور لیتوانی خریداری شد؛ اما این لکوموتیوها به موقع در یک میلیون و ۲۰۰ هزار کیلومتر، عملیات تعمیرات اساسی W6 بر روی آن‌ها انجام شده و اکنون هیچ مشکلی ندارند.

 مدیرعامل شرکت پویش پژوهان، قیمت هر موتور لکوموتیو زیمنس را بیش از ۶۰۰ هزار یورو دانست و عنوان کرد: قیمت قطعی این نوع موتورها مشخص نیست؛ چون اینگونه موتورها را در دنیا نمی‌فروشند و صرفا می‌توان موتورهای مشابه را پیدا کرد و هم اکنون، برای آن هر یک از ۵۰ دستگاه لکوموتیو از رده خارج شده،باید حدود  ۵۰۰ هزار یورو باید هزینه شود تا بتوانند فقط در بخش موتور مجدد احیا شوند.

وی با یادآوری اینکه در خصوص سایر تجهیزات لکوموتیو خسارت آنقدر نیست، تصریح کرد: با وجود همه خسارت‌ها، ما امیدواریم که بتوان با هزینه مناسب این کارها را انجام داد. شعار ما هم همواره این بوده که باید کار با قیمت مناسب انجام شود تا در فضای رقابتی بتوانیم حضور داشته باشیم و تلاش می­کنیم بتوانیم از سایر کشورها نیز سفارش دریافت کنیم.

پیروزی اظهار کرد: ما در مناقصه، قیمتی که ارائه دادیم، یک سوم نسبت به پیمانکاری که بیش از ۱۵ سال عهده‌­دار این مسئولیت بود، ارزان‌تر است و اکنون نیز نگرانی ما در خصوص قیمت نیست، بلکه در خصوص تامین قطعات است که خوشبختانه اکنون با افتخار می‌توانم بگویم؛ قطعه‌ای نیست که برای تامین‌ آن  به منبع معتبر و مناسب‌اش دسترسی نشده باشیم.

مدیرعامل شرکت پویش پژوهان با بیان اینکه این شرکت ۱۰۰% خصوصی است و در آن بیش از یک هزار نفر مشغول به کار هستند، تاکید کرد: ما توانستیم با شرکت MAN که همچون  MTU از شرکت‌های بزرگ در ساخت موتور لکوموتیو است، آنقدر نزدیک شویم که نمایندگی پس از فروش آن‌ها را به دست آوریم.

وی عنوان کرد: ما با وجود تمام سختی‌ها، کار خود را شروع کردیم و راه‌آهن نیز کارگاه مناسبی را در اختیار ما قرار داده و اکنون به سرعت در حال تجهیز کردن تمامی لکوموتیوها جهت انجام سیر هستیم، به طوری که در گذشته شاید برای انتقال یک ژنراتور به کرج و تعمیر آن تا یک ماه زمان صرف می‌شد؛ اما در حال حاضر این عملیات در دو روز انجام می‌شود.

پیروزی با اشاره به حضور افراد متخصص و با تجربه در کارگاه‌های این شرکت، خاطرنشان کرد: اکنون وارد جزئیات کار شده و تسلط به موضوع پیدا کردیم و قطعا با استفاده از دانش و تیم مدیریتی که به مجموعه اضافه کردیم، رشد فزآینده‌ای را، در سرعت کار شاهد خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت پویش پژوهان از تلاش برای آماده­سازی ۹۰ دستگاه لکوموتیو زیمنس برای پوشش دهی نیاز ایام پیک نوروز خبر داد و تاکید کرد: امیدواریم که از ابتدای سال جدید، شرایط بهتری را در زمینه آمادگی لکوموتیوها فراهم کنیم.

وی ضمن اعلام آمادگی و علاقمندی به بازسازی لکوموتیوهای زیمنس از رده خارج شده، اظهار کرد: این لکوموتیوها سرمایه ملی هستند و ما به عنوان پیمانکار بخش خصوصی، آمادگی خود را جهت بازسازی لکوموتیوهای GM و زیمنس در کشور اعلام می‌کنیم.

پیروزی تاکید کرد: امروز شرکت پویش پژوهان با افتخار اعلام می­‌کند برای تولید و تامین قطعات موتور MTU و همچنین بازسازی لکوموتیو زیمنس به مرحله قابل قبولی رسیده است.

مدیرعامل شرکت پویش پژوهان خاطرنشان کرد: این شرکت آمادگی دارد باحمایت­‌های راه­‌آهن جمهوری اسلامی ایران، لکوموتیوهای زیمنس از رده خارج شده را طی فرایندی بازسازی و در اختیار ناوگان حمل و نقل ریلی قرار دهد.

بیشتـر بخـوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا