مدیرعامل آریا پارس: میتوانیم قطعات ماشینآلات خط را با همکاری اتریش تولید کنیم
مدیرعامل شرکت فنآوران صنعتی آریا پارس با انتقاد از کسانی که مدعی ساخت ماشینآلات خط به روش مهندسی معکوس هستند، تاکید کرد: بهتر است به جای مهندسی معکوس، قطعات به همراه نقشه از شرکت تولیدکننده که اتریشی است دریافت شود و پس از ساخت به تایید همان شرکت نیز برسد.
علی خلیلی، مدیرعامل شرکت فنآوران صنعتی آریا پارس در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری ریل نیوز، با بیان اینکه این شرکت از ۱۵ سال گذشته تا به امروز با راهآهن همکاری دارد، اظهار کرد: عمده فعالیت این شرکت، تعمیر و بازسازی ماشین آلات مکانیزه خط است.
خلیلی عنوان کرد: ماشین آلات خط، همگی متعلق به راهآهن هستند و این شرکت که تحت لیسانس یک شرکت اتریشی است، صرفا تعمیرات و بازسازی تخصصی آنها را انجام میدهد.
مدیرعامل شرکت فنآوران صنعتی آریا پارس ضمن انتقاد از کسانی که مدعی ساخت ماشینآلات خط به روش مهندسی معکوس هستند، تصریح کرد: این تجهیزات که شامل زیرکوب و رگلاتور خط و … هستند، فقط در کشور اتریش تولید میشوند و سایر کشورهای توسعه یافته از جمله آلمان، چین و روسیه نیز از این کشور خریداری میکنند.
وی خاطرنشان کرد: این نوع از تجهیزات، کالاهای سرمایهای هستند و هر زمان که مستهلک شوند، به صورت دورهای خریداری میشوند.
خلیلی تاکید کرد: افرادی که مدعی تولید داخل این نوع از تجهیزات هستند، باید مشخص سازند که چه چیز و چه تعداد دستگاه میتوانند تولید کنند. چون تولید زمانی امکان پذیر است که صرفه اقتصادی داشته باشد و ساخت یک یا دو دستگاه، آن هم به روش به اصطلاح مهندسی معکوس، اصلا صرفه اقتصادی نداشته و امکان پذیر هم نیست.
مدیرعامل شرکت فنآوران صنعتی آریا پارس خواستار پرهیز از شعارزدگی در صنعت حمل و نقل ریلی شد و عنوان کرد: طرح اینگونه مسایل حتی در بحث خودکفایی نیز صحیح نیست و بهتر است به جای آن، قطعات به همراه نقشه از شرکت تولیدکننده که اتریشی است دریافت شود و پس از ساخت به تایید همان شرکت برسد و آنگاه به بازار عرضه شوند.
وی با اشاره به کمبود ماشینآلات خط در کشور، تاکید کرد: در حال حاضر حدود ۹۰ دستگاه از این نوع ماشینآلات به ارائه خدمات در خطوط ریلی میپردازند و عمر این ماشینها به حدود ۲۵ سال میرسد.