حمل‌ونقل ریلیزیرساخت و توسعه

نهضت اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام ریلی در دولت سیزدهم ادامه دارد

به گزارش پایگاه خبری ریل نیوز، خبرگزاری ایرنا در گزارشی نهضت اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام ریلی در دولت سیزدهم را بررسی که رده است:

 

بهره‌برداری از ۴۷۹ کیلومتر مسیر ریلی تا پایان بهمن‌ماه

در بخش ریلی، راه آهن همدان- سنندج به طول ۱۵۱ کیلومتر، راه‌آهن زاهدان – خاش به طول ۱۵۴ کیلومتر، خط ریلی بستان‌آباد – خاوران به طول ۴۴ کیلومتر، خط دوم راه آهن اهواز- اندیمشک به طول ۷۰ کیلومتر و خط دوم راه آهن بافق- زرین شهر به طول ۶۰ کیلومتر، دیگر پروژه‌های نیمه‌تمامی بودند که در این دولت خاتمه یافتند.

برپایه این گزارش، راه‌آهن همدان – سنندج با ظرفیت جابه‌جایی یک میلیون تن بار و ارزش روز ۱۵۰ هزار میلیارد ریال، مسیری یک خطه با سه قطعه اجرایی و بخشی از راه‌آهن تهران – همدان – سنندج است که مراکز استان‌های همدان و کردستان را به هم مرتبط می‌کند.

راه‌آهن همدان – سنندج ۱۵۱ کیلومتر طول دارد که با احتساب خطوط ایستگاهی به ۱۷۸ کیلومتر می‌رسد و ۴٨ کیلومتر آن در استان همدان و حدود ۱۰۳ کیلومتر آن نیز در استان کردستان واقع شده است.

خط ریلی همدان – سنندج از ایستگاه همدان آغاز شده و ضمن عبور از حوالی شهرهای بهار، لالجین، صالح آباد، قروه و دهگلان به ایستگاه سنندج منتهی می‌شود و مقرر است در ادامه مسیر با عبور از شهر مریوان به مرز باشماق متصل شود.

جابه‌جایی کالا از مرز باشماق (کردستان عراق) و اتصال سنندج به شبکه ریلی سراسری از طریق همدان و تهران از جمله اهداف احداث این راه‌آهن است.

راه‌آهن زاهدان – خاش به عنوان بزرگترین طرح ریلی کشور زمینه‌ساز اشتغال سه هزار و ۴۰۰ نفر به طور مستقیم و ۶ هزار نفر به طور غیرمستقیم در سیستان و بلوچستان شده است.

راه‌آهن زاهدان- خاش به طول ۱۵۵ کیلومتر بخشی از طرح سراسری راه آهن چابهار- زاهدان است که با هدف ایجاد کریدور شمال- جنوب در شرق کشور و اتصال بندر شهید بهشتی چابهار به شبکه ریلی کشور ساخته شد که با تکمیل حدفاصل زاهدان تا خاش، شهر خاش به شبکه ریلی متصل شد.

با تحقق وعده دولت در افتتاح مسیر ریلی ۴۴ کیلومتری بستان‌آباد به عنوان بخشی از راه‌آهن میانه – تبریز، مسافرت با قطار بین تهران- تبریز چهار ساعت کوتاه‌تر می‌شود که در کاهش تصادفات و مصرف بنزین تاثیرگذاری چشمگیری خواهد داشت به همین دلیل این محور ریلی را «سبزترین» راه آهن کشور نامگذاری کرده‌اند.

مسیر مسافری ریلی فعلی بین تهران تا تبریز دست‌کم ۱۲ ساعت طول می‌کشد و از آنجایی که مسیر جاده هشت ساعت است، مسافران جاده‌ را انتخاب می‌کردند. حال با افتتاح این بخش از راه‌آهن میانه – تبریز، ۱۱۴ کیلومتر از مسیر ریلی کوتاه و زمان سفر کاهش می‌یابد.

پروژه ریلی دو خطه سازی محور اهواز – اندیمشک حد فاصله ایستگاه شوش تا بامدژ به طول ۷۰ کیلومتر به ارزش روز ۴ همت اردیبهشت ماه امسال با حضور رئیس جمهورو وزیر راه و شهرسازی به بهره برداری رسید. کل مسیر راه آهن اهواز – اندیمشک ۱۴۰ کیلومتر با ۱۰ ایستگاه است.

افزایش سرعت سیر قطار از ۱۲۰ به ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت و افزایش ظرفیت سالانه بار این محور ریلی از ۱۰ میلیون تن به ۲۰ میلیون تن از جمله مزایای این پروژه محسوب می‌شود. همچنین با بهره‌برداری از این خط، ظرفیت حمل مسافر افزایش می‌یابد و در مصرف سوخت نیز صرفه‌جویی می‌شود.

بهره برداری از خط دوم راه آهن بافق – زرین‌شهر به طول ۶۲ کیلومتر به ارزش سه‌هزار میلیارد تومان از دیگر پروژه‌هایی است که در این مدت به بهره برداری رسیده است.

همچنین ساخت خط دوم راه آهن اهواز به اندیمشک از جمله مصوبه های سفر اول رییس جمهور به خوزستان است که ۷۰ کیلومتر از خط دوم این راه آهن به دست رییس جمهور به بهره برداری رسید.

دو خطه کردن راه آهن اهواز به اندیمشک از جمله طرح های مهم زیرساختی خوزستان است. این ۷۰ کیلومتر از ایستگاه «شوش» تا ایستگاه «بامدژ» در محور اندیمشک به اهواز است که برای ساخت آن ۴۰ هزار میلیارد ریال هزینه شده است.

افزایش سرعت سیر قطارهای مسافری به ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت و افزایش ظرفیت سالیانه بار این محور ریلی از ۱۰ میلیون تن به ۱۴ میلیون تن از جمله مزایای این پروژه است.

بیشتـر بخـوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا