شرکت راه آهن کشش سیستم خنککاری دیزل لکوموتیوها را برقی کرد
استفاده از فناوری های نوین و نوآوریها همیشه مورد توجه بوده تا با استفاده از آنها همزمان با افزایش بهرهوری و دقت و سرعت، کاهش استهلاک و آسیبهای فنی رخ دهد که در همین زمینه شرکت راه آهن کشش نیز اقدام به اجرای روشی نوین کرده است.
به گزارش پایگاه خبری ریل نیوز ، به نقل از روابط عمومی صندوق پسانداز کارکنان راهآهن، عملکرد موتور دیزل باعث تولید حرارت خیلی زیادی شده که به گرم شدن قطعات و تجهیزات موتور منجر میشود.به همین علت در لکوموتیو از یک سیستم خنککننده استفاده شده است تا قطعات در محدوده دمایی مناسب عملکرد خود را به درستی انجام دهند.
سیستم خنککننده وظایفی را مانند خنک کردن قطعاتی که به صورت مستقیم در تماس با گاز شعلهور هستند، خنک کردن روغن روانکننده موتور دیزل و خنک کردن هوای سوپر شارژ شده موتور دیزل بر عهده دارد اخلال در سیستم خنکسازی میتواند مشکلات زیادی برای لکوموتیو ایجاد کند و آن را از سرویس خارج کند.
جوش آوردن آب خنککننده در لکوموتیو خصوصاً در فصول گرم سال علت بخش زیادی از آمار سرد شدن و خروج از سرویس لکوموتیوها ست.چرخش فنها در سیستم خنککاری یا به صورت برقی است یا با استفاده از سیستم هیدرواستاتیک انجام میشود.
در لکوموتیوهایی که از سیستم هیدرواستاتیک برای چرخاندن دو فن خنککننده استفاده میکنند، بخش بزرگی از ناکارآمدی سیستم خنککننده مربوط به اخلال در همین بخش هیدرواستاتیک است (بیش از ۴۰% آمار جوش آوردن).
خرابی سیستم هیدرواستاتیک علاوه بر سیستم خنککننده روی سایر تجهیزات نیز اثر منفی دارد.
جایگزینی سیستم هیدرواستاتیک با موتور الکتریکی برای چرخاندن فن خنککننده میتواند این خرابیها را کاهش دهد.
در سیستم برقی به جای استفاده از هیدروموتور برای چرخاندن فن از یک موتور الکتریکی سه فاز استفاده میشود.
با استفاده از سیستم برقی معضلات اشاره شده از جمله خرابی هیدروموتور، هیدروپمپ و آموت ولو و مشکلات مربوط به نشتی روغن برطرف میشود