حمل‌ونقل ریلی

حمایت از نوسازی صنعت ریلی در برنامه هفتم توسعه

عضو هیات رییسه مجلس گفت: کمیسیون تلفیق در مصوبه‌ای مقرر کرد که یک درصد از فروش نفت به تامین منابع مالی برای توجه به توسعه ریلی اختصاص پیدا کند.

به گزارش پایگاه خبری ریل نیوز به نقل از ایرنا، مجتبی یوسفی، عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی، در مورد مصوبات کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم برای توسعه صنعت ریلی گفت: از ماده ۵۷ لایحه برنامه هفتم، موضوع ترانزیت و توجه به زیرساخت‌های ترانزیت آمده که به عنوان پیشران اقتصاد محسوب می‌شود.

وی نوسازی ناوگان ریلی را از جمله مصوبات کمیسیون تلفیق در برنامه هفتم برشمرد و افزود: شاهد انحصاری در داخل در موضوع لوکوموتیو هستیم؛ باید ضمن حمایت از ظرفیت تولید داخل لکوموتیو نیاز کشور را هم تامین کنیم چون در حال حاضر این ظرفیت به تولید ۱۰۰ لوکوموتیو در داخل کشور می رسد که در صورت توسعه کریدورهای حمل و نقل در بار و مسافر حداقل به تامین ۵۰۰ لکوموتیو در مدت ۵ سال آینده نیاز داریم.

این عضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم، با بیان اینکه عمر لکوموتیوها بالاست و برخی به چند دهه می رسد، افزود: در لایحه برنامه، ضمن تقویت ظرفیت تولید داخلی لوکوموتیو، پیش‌بینی‌هایی برای واردات لکوموتیو کارکرده، شده است.

وی ادامه داد: همچنین پیش‌بینی شده که ظرف ۵ سال وضعیت لوکوموتیوهایی تعیین تکلیف شود که اکنون عملیاتی نیستند.

یوسفی بیان کرد: در راستای توسعه ریلی، شرکت‌های بزرگ فولاد و پتروشیمی و مرتبط با معدن مکلف به سرمایه‌گذاری در توسعه ریل می شوند. همچنین تمهیداتی برای توسعه کریدورهای کشور اعم از شمال به جنوب و غرب به شرق و راه‌آهن غرب کشور تا اتصال به شلمچه و راه‌آهن شرق کشور شده است؛ این مواد مصوب کمیسیون تلفیق همه برای حمایت از صنعت ریلی است.

مجتبی یوسفی، در پایان بیان کرد: کمیسیون تلفیق در مصوبه ای مقرر کرد یک درصد از فروش نفت به تامین منابع مالی برای توجه به توسعه ریلی اختصاص پیدا کند البته در کنار همه این‌ها باید به معیشت پرسنل این صنعت هم توجه شود؛ در صورت تصویب این مواد در صحن علنی انتظار می‌رود که در ۵ سال آینده اقدامات خوبی در صنعت ریلی داشته باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا