طرح کارشناسان راه آهن در جشنواره جهانی سازمان ملل متحد، نامزد دریافت جایزه شد
طرح کارشناسان راه آهن با عنوان «پهپاد رباتیک مدیریت هوشمند بحران» در جشنواره جهانی جایزه پایداری اهداف سازمان ملل متحد، به عنوان طرح منتخب برگزیده شد.
به گزارش پایگاه خبری ریل نیوز، این طرح که توسط آقایان احمد دهقان، مرتضی محسنی رئیس گروه مطالعات و برنامه ریزی، محمدرضا رضازاده رئیس گروه توزیع ناوگان و مسعود خاکبازان کارشناس اداره کل سیر و حرکت راه آهن، به سرپرستی احمد دهقان انجام شده است، از بین حدود ۱۲۰۰ طرح ارسالی به دبیرخانه این جشنواره، به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران، نامزد دریافت جایزه بین المللی این جشنواره در بخش منابع طبیعی شده است.
این جشنواره توسط اتحادیه بینالمللی راه آهنها(UIC) در سطح جهانی برگزار می شود و در نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی Inno Trans 2024 که مهرماه سال جاری در کشور آلمان برگزار میشود، از برگزیدگان تقدیر به عمل خواهد آمد.
طرح «پهپاد رباتیک مدیریت هوشمند بحران»، کاربردهای گستردهای در صنعت حمل و نقل دارد و با افزایش ایمنی مسیرهای حمل و نقل، بهینه سازی ظرفیت شبکه و کاهش خسارات مالی برای شرکتهای حمل و نقل، به این صنعت کمک میکند. این سیستم به نگهداری تجهیزات، تاخیر در حرکت برنامهریزی شده قطارها، بسته شدن جادهها و نگرانیهای زیست محیطی از جمله حفاظت از محیط زیست و حفظ گونه های در خطر انقراض می پردازد.
بر خلاف روش قبلی که نیازمند نصب تجهیزات ثابت بودند، این روش امکان استفاده همزمان در مسیرهای ریلی و جاده ای را در هر شرایط آب و هوایی فراهم می کند. علاوه بر این انواع آسیب های زیرساخت در صنعت حمل و نقل را شناسایی کرده و مناطق خطرناک را مشخص می کند.
برخلاف روشهای قبلی که تنها حیوانات را در مناطق خطر شناسایی میکردند، این روش با استفاده از الگوریتمهای هوش مصنوعی و تولید سیگنالهای صوتی مناسب در آستانه شنوایی هر حیوان، منجر به فرار حیوانات و کاهش احتمال برخورد با آنها میشود. همچنین، با نصب تجهیزات ارتباطی بر روی پهپاد، امکان اتصال آنلاین با سایر سیستمهای ترافیکی مانند سیستمهای ایمنی قطار و سیستمهای ناوبری جادهای از طریق پروتکلهای ارتباطی مختلف فراهم میشود.
در مقایسه با روشهای قبلی که تجهیزات روی قطار و محیط نصب میشد و به دلیل سرعت بالا، محدودیت دید انسان و شرایط دیگر، امکان پاسخ مناسب برای جلوگیری از برخورد وجود نداشت، با استفاده از انتقال اطلاعات اضطراری برای آماده سازی کاربران ریلی و جادهای برای مواجهه با شرایط خطرناک، امکان واکنش مناسب کاربران ریلی و جادهای قبل از رسیدن به منطقه خطر فراهم میشود.