اتصال ریلی دو بندر چابهار و شهید رجایی با پروژه ریلی ۱۷۰ کیلومتری کرمان – سیرجان
معاون فنی و زیربنایی راهآهن با اشاره به تدبیر مدیرعامل راه آهن در گرهگشایی از پروژه ریلی متوقف مانده کرمان – سیرجان، تاکید کرد: این پروژه نقش میانبر را دارد که باعث اتصال ریلی دو بندر بسیار مهم چابهار و شهید رجایی میشود.
به گزارش پایگاه خبری ریل نیوز، سید مصطفی داودی، معاون فنی و زیربنایی راهآهن در جلسه ابلاغ قطعیت قرارداد و شروع دوره احداث پروژه ریلی کرمان –سیرجان، اهم ویژگیهای فنی و دستاوردهای این پروژه ملی ریلی را تشریح کرد.
داودی در ابتدا با تاکید بر اینکه این پروژه ملی، همچون گرهی که داشت کور میشد؛ اما با تدبیر مدیرعامل جدید راهآهن باز و به جریان افتاده است، گفت: مصوبه پروژه احداث خط آهن سیرجان – بردسیر – کرمان در سال ۱۳۹۴ از سوی هیئت وزیران اخذ شده و در سال ۱۳۹۵، طی سفر رئیس جمهوری وقت به کرمان، تفاهمنامه آن به امضای مدیران اسبق راهآهن و شرکت گلگهر و با حمایت استاندار وقت میرسد.
معاون فنی و زیربنایی راهآهن گفت: هر چند این پروژه شروع خوبی داشت؛ اما بعدها وارد سیکل سخت بوروکراسی قرار گرفت و در نهایت در سال ۱۳۹۹، به قرارداد تبدیل شد و اکنون نیز که سال ۱۴۰۳ است، قطعیت این قراداد به ابلاغ رسیده است.
وی تاکید کرد: این پروژه بسیار مهم است، به طوری که دو ضلع یک مثلث از بافق به بندرعباس و به کرمان و زاهدان و چابهار است و این پروژه نقش میانبر را دارد که باعث اتصال ریلی دو بندر بسیار مهم چابهار و شهید رجایی میشود.
مهندس داودی خاطرنشان کرد: همچنین در محدوده سیستان و بلوچستان، کارخانجات فولادی در حال تاسیس داریم که شدت نیاز به مواد اولیه از معادن استان کرمان و سیرجان است.
معاون فنی و زیربنایی راهآهن گفت: طول مسیر این پروژه ۱۷۰ کیلومتر است که میتوان گفت که اولین و بزرگترین پروژه سرمایهگذاری بخش خصوصی در این سطح در زیر ساخت شبکه ریلی است.
وی تاکید کرد: برآورد اولیه ما برای اجرای این پروژه به نرخ امروز حدود ۸ همت هزینه بر است.
داودی گفت: بالغ بر ۲ کیلومتر طول پلهای این مسیر است و ۶ دستگاه تونل دارد که تقریبا ۳ کیلومتر طول این تونلها خواهد بود.
معاون فنی و زیربنایی راهآهن با بیان اینکه تملک اراضی این مسیر ریلی انجام شده است، تصریح کرد: قراداد از نوع بی او تی است و ۳۵ درصد از هزینه این سرمایهگذاری با توجه به مصوبه هیئت وزیران از سوی دولت تامین شده است.
وی با اشاره به وجود شرط قطعیت در قرارداد به امضا رسیده بین راهآهن و شرکت گلگهر برای اجرای این پروژه، خاطرنشان کرد: شروط این قرارداد محقق شده است و اکنون، پس از طرح مسئله طی هفتههای اخیر، با تدبیر دکتر ذاکری، مدیرعامل راهآهن این پروژه آغاز شده است.
داودی تاکید کرد: اجرای این پروژه باعث ترغیب دیگر سرمایهگذاران به سرمایهگذاری در بخش ریلی خواهد شد.
معاون فنی و زیربنایی راهآهن اظهار کرد: مدت زمان اجرای این پروژه ۵ سال تعیین شده است؛ اما با توجه به روحیه خوبی که در شرکت گل گهر وجود دارد، امیدواریم که حداکثر تا ۲ سال دیگر شاهد افتتاح این پروژه باشیم.