یادداشت

آشنایی با عجیب ترین تونل ریلی زیر دریایی جهان در ژاپن!

تونل ریلی سیکان ژآپن از جمله عجایب و شاهکارهای مهندسی این کشور محسوب می شود که از عمق ۲۴۰ متری سطح آب حرکت کرده و دو جزیره مهم این کشور را به یکدیگر متصل می سازد.

به گزارش ریل ایران؛ ساخت مسیرهای عجیب حمل و نقلی در شقوق مختلف، یکی از راهکارهایی است که کشورهای صنعتی برای پاسخ به نیازهای شهروندان شهرهای در حال توسعه خود، از دهه ۱۹۶۰ میلادی آن را به صورت گسترده به کار گرفتند.

اما برخی از کشورهای صنعتی همچون ژاپن، به دلیل شرایط جغرافیایی جزیره ای خود، وضعیت متفاوتی با دیگر کشورها تجربه کرده اند. در حالیکه سیر صنعتی سازی ژاپن نیازمند ایجاد شبکه ای پایدار برای حمل و نقل کارکنان از نقاط مختلف این کشور به کارخانه های صنعتی و بالعکس بود؛ همزمان می بایست فکری به حال کارکنانی می شد که می بایست از جزایر کوچک اطراف به سمت کارخانه های بزرگ در شهرهای توکیو، اوساکا، ماتسوشیتا و … منتقل می شدند. جزیره هوکایدو یکی از این جزایر بود که علاوه بر موقعیت استراتژیک خود، نیازمند ساخت مسیری برای اتصال آن به خاک اصلی کشور بوده و می بایست راهی برای آن پیدا میشد.

«سِیکان» دومین تونل ریلی زیرآب جهان!

تونل ریلی سیکان را باید بزرگترین تونل ریلی زیردریایی جهان در دوره خود دانست. این شاهکار مهندسی به طول حدود ۵۴ کیلومتر از تنگه تسوگارو عبور کرده و جزایر هوکایدو را به هانشو متصل می سازد.

undefined

نکته جالب اینکه این تونل در سطح زیر بستر آب عبور کرده که از این حیث، بسیار جالب به نظر می رسد. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می فرمایید، اختلاف سطح آب با سقف تونل حدود ۲۴۰ متر بوده که ۱۰۰ متر آن زیر بستر دریا قرار دارد.

دلیل ژاپنی ها برای ساخت تونل در زیر سطح بستر آب، در امان ماندن آن از سونامی های مخرب این کشور اعلام شده و با این حساب، مسافرین می توانند حتی به هنگام وقوع سونامی نیز از تونل و قطار عبوری از آن استفاده نمایند. در حقیقت، ویرانی های به جا مانده از سونامی سال ۱۹۵۴ ژاپنی ها را به این نتیجه رساند که بهترین راه فرار از این طوفان، ساخت مسیر در زیر بستر دریا است.

ساخت این تونل بیش از ۷ میلیارد دلار هزینه برده و نکته جالب توجه اینکه از دو خط ریلی بهره می برد. ساخت تونل ریلی ۵۴ کیلومتری سیکان حدود ۱۷ سال زمان برده و نهایتا در سال ۱۹۸۸ آغاز به کار کرد. همچنین، از سال ۲۰۱۶ نیز، قطارهای مشهور سریع السیر شینکانسن سیرخود را از سیکان آغاز کرده اند. البته باید همزمان به این نکته نیز اشاره کرد که اگرچه کاربری اصلی تونل سیکان مسافری است، اما قطارهای باری نیز از آن عبور کرده و عمده مبادلات باری میان هوکایدو و هانشو از این طریق انجام می شود.

عرض این تونل دو خطه حدود ۱۶ متر بوده و رطوبت محیط داخلی آن بین ۸۰ الی ۹۰ درصد است. برای ساخت سیکان، دستکم ۲۹۰۰ تن مواد منفجره و ۱۶۸ هزار تن سیمان به کار رفته است. روزانه حدود ۵۰ قطار مسافری و باری از تونل سیکان تردد کرده و سرعت قطارهای مسافری شینکانسن در داخل این تونل، بالای ۱۶۰ کیلومتر در ساعت است.
اگرچه تونل سیکان در دهه هشتاد میلادی افتتاح شده، اما جالب است بدانیم که این تونل ریلی همچنان پس از تونل ریلی «گوتارد بیس» در سوئیس، بزرگترین تونل ریلی زیردریایی جهان محسوب می شود.

حال آنکه رقیب سوئیسی سیکان در سال ۲۰۱۶ مورد بهره برداری قرار گرفته و باید گفت که از این حیث، با سیکان قابل قیاس نیست. ژاپنی ها در آن زمان، برای ساخت تونل سیکان از فناوری به روز حفاری با ماشین های TBM استفاده کرده اند که این ماشین ها همچنان به عنوان ابزار اصلی تونل سازی در تمام جهان محسوب می شوند.

بیشتـر بخـوانید:

دکمه بازگشت به بالا