تخصیص ۳۰ هزار میلیاردتومانی برای پروژه راهبردی راهآهن غرب

معاون عمرانی استاندار کرمانشاه، با بیان اینکه تکمیل راهآهن کرمانشاه به خسروی، اولویت نخست استان است، گفت: ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار از محل منابع استجازه رهبر معظم انقلاب و تصویب هیئت دولت برای پروژه راهبردی راهآهن کرمانشاه – خسروی اختصاص یافت.
به گزارش ریل ایران به نقل از تسنیم، سامانه گرمسیری و سردسیری، پروژه راهآهن کرمانشاه به خسروی، فرودگاه، بیمارستان شهید رئیسی و دهکده لجستیک از مهمترین پروژهها یا ابرپروژههای استان هستند که هر کدام در جایگاه خود میتوانند سبب رونق و توسعه استان در حوزههای مختلف شوند.
برخی از این پروژهها به دلایل مختلف به صورت ناقص اجرا شده یا به دلیل کمبود اعتبارات زمانبر شدهاند. به منظور کسب اطلاعات بیشتر درباره مهمترین پروژههای استان و روند پیشرفت آنها با طهماسب نجفی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه گفتوگو نشستیم که در ادامه آمده است.
بودجه هزار میلیارد تومانی برای افزایش سرعت قطار کرمانشاه
تسنیم: هر چند قطار بعد از سالها انتظار به کرمانشاه رسید، اما نواقصی از جمله کیفیت پایین واگنها و سرعت پایین قطار سبب گلایه مردم شده است. در این زمینه برنامه و راهکاری پیشبینی شده است؟
گلایه مردم در زمینه سرعت پایین قطار بجا است. سرعت قطار از کرمانشاه تا بیستون مطلوب و معادل ۱۰۰ کیلومتر در ساعت است و سرعت از بیستون تا فیروزان با حدود ۱۳۹ کیلومتر فاصله، حدود ۶۰ کیلومتر در ساعت است. استاندار در این زمینه نشستی داشتند و مکاتبات بسیاری انجام شده و افزایش سرعت قطار کرمانشاه در دستور کار است.
واقعیت این است که براساس پیشبینی انجام شده ۱۰۰۰ میلیارد تومان تنها برای افزایش سرعت در ۱۳۹ کیلومتر حدفاصل بیستون تا فیروزان نیاز است که البته ایستگاههایی تکمیل نشده و نواقصی نیز در این مسیر وجود دارد که باید تکمیل شود.
از طرف دیگر فاز دوم قطار کرمانشاه شامل کرمانشاه به خسروی است که مسیر کرمانشاه به اسلامآباد غرب حدود ۱۱۰ کیلومتر طول دارد و پیشرفت فیزیکی قابل قبولی دارد و در مجموع ۵۷ درصد و از نظر زیرساختی ۸۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و ۲۰ کیلومتر آن آماده ریلگذاری است.
در تیرماه امسال ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار از محل منابع استجازه رهبر معظم انقلاب و تصویب هیئت دولت برای پروژه راهبردی راهآهن کرمانشاه – خسروی اختصاص یافت و پیگیر این موضوع هستیم و نشستهای متفاوتی برگزار شده است.
حجم صادرات از طریق مرزهای خسروی، پرویزخان و سومار قابل توجه است و در شبانهروز ۱۲۴۰ کامیون این مبادلات تجاری را انجام میدهند. در صورتی که استفاده از حمل و نقل ریلی سبب کاهش آلایندگی، انتشار گازهای گلخانهای، مصرف سوخت، تراکم و ترافیک جاده، استهلاک جاده و افزایش ایمنی را به همراه دارد و اقتصاد سبز این موضوع را تأیید میکند.
تسنیم: زمان مشخصی برای اتمام پروژه قطار کرمانشاه به خسروی تعیین شده است؟
تکمیل این پروژه نیازمند ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار است که رقم بالایی محسوب میشود. این پروژه ۱۱ تونل دارد که ۱۰ مورد آن بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.
مکاتباتی در زمینه نوسازی واگنها انجام شده و در سفر وزیر راه این موارد مطرح خواهد شد.
راهآهن کرمانشاه به خسروی، اولویت نخست مجموعه استانداری و مجمع نمایندگان استان کرمانشاه است زیرا مطالبه جدی مردم است.