counter easy hit
مناطق راه‌آهن

سرپرست اداره کل راه‌آهن جنوبشرق:

تسریع پروژه راه‌آهن زاهدان به چابهار با آغاز به کار لکوموتیو اختصاصی قرارگاه خاتم الانبیا(ص)

سرپرست اداره کل راه‌آهن جنوبشرق گفت: اضافه شدن یک دستگاه لکوموتیو اختصاصی به ناوگان قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص)، پیشرفت فیزیکی و عملیات مکانیزه ریل گذاری پروژه راه‌آهن زاهدان به چابهار را تسریع و تسهیل می‌کند.

به گزارش ریل ایران، محمدمهدی زارعی، روز چهارشنبه در آیین آغاز به کار لکوموتیو اختصاصی قرارگاه خاتم الانبیا(ص) اظهار داشت: لکوموتیو اختصاصی قرارگاه خاتم الانبیا(ص) نخستین لکوموتیو ساخت داخل است که وارد سیستان و بلوچستان می‌شود.

وی افزود: اتصال بندر چابهار به شبکه راه‌آهن و امتداد آن تا پایانه میلک، شمتیغ و سرخس و افزایش ظرفیت تخلیه بار در بنادر چابهار موجب تقویت و رونق کریدور ترانزیتی شمال – جنوب و کریدور شرق کشور و توسعه اقتصادی و اجتماعی مناطق شرقی کشور می ‌شود.

وی بیان کرد: کریدور شمال – جنوب، مهم‌ترین حلقه تجارت آسیا و اروپا است که شاخصه آن نسبت به سایر مسیر ها از نظر زمان تا ۴۰ درصد کوتاه تر و از نظر هزینه ۳۰ درصد ارزان تر است.

سرپرست اداره کل راه آهن جنوبشرق ادامه داد: کریدور شمال – جنوب از هند شروع و پس از گذر از ایران و سایر کشورها به روسیه می‌رسد، مسافت ۶ هزار و ۹۴۸ کیلومتری، زمان در نظر گرفته شده برای این کریدور ۱۹ روز است.

وی تصریح کرد: مسیر رایج برای ترانزیت کالا از بمبئی به مسکو یک مسیر دریایی وجود داشت که از دریای عمان آغاز و از خلیج عدن، دریای سرخ، دریای مدیترانه، دریای شمال و دریای بالتیک می‌گذشت و حدودا ۴۵ روز به طول می‌انجامید.

وی خاطرنشان کرد: تقریبا ۴۰۰ پروژه راه و راه‌آهن در کریدور شمال – جنوب قرار دارد که پروژه راه آهن چابهار – زاهدان و پروژه راه آهن رشت – آستارا مهم ترین پروژه های حوزه حمل و نقل ریلی جهت رونق این کریدور محسوب می شود.

زارعی گفت: بندر چابهار به عنوان تنهاترین بندر اقیانوسی کشور، نزدیک‌ترین بندر برای دسترسی کشورهای آسیای مرکزی به آب های آزاد است، کریدور شمال – جنوب که درحال حاضر از بندر بمبئی آغاز و از طریق دریا به بندرعباس در جنوب ایران متصل می‌شود؛ با طرح توسعه سواحل مکران و افزایش ظرفیت تخلیه بنادر چابهار، رونق اقتصادی و اشتغال زایی را به دنبال دارد.

بیشتـر بخـوانید:

دکمه بازگشت به بالا