پیشرفت فیزیکی ۶۶درصدی راهآهن زاهدان – ایرانشهر – چابهار
معاون عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان، از پیشرفت ۶۶درصدی راهآهن زاهدان ـ ایرانشهر ـ چابهار خبر داد و گفت: پیشبینی میشود اتمام این ابرپروژه برای اتصال چابهار به مرز «میلک» بهصورت ریلی حدود ۳۴ هزار میلیارد تومان دیگر هزینه داشته باشد.
به گزارش پایگاه خبری ریل نیوز به نقل از تسنیم، منصور بیجار، از پیشرفت ۶۶ درصدی راهآهن زاهدان ـ ایرانشهر – چابهار خبر داد و اظهار داشت: پیشبینی میشود اتمام این ابرپروژه برای اتصال چابهار به مرز «میلک» در شمال استان سیستان و بلوچستان بهصورت ریلی حدود ۳۴ هزار میلیارد تومان دیگر هزینه داشته باشد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: پس از افتتاح خط ریلی زاهدان – خاش و با حرکت اولین قطار مسافربری، روزانه شاهد جابهجایی هماستانیها و مردم بهصورت رفتوبرگشتی و کاهش تصادفات در این محور هستیم.
وی بیان کرد: بر اساس طراحیهای باری پیشبینیشده برای این خط، میتوان با تأمین و افزایش ناوگان ریلی مخزندار برای تسهیل در انتقال فرآوردههای نفتی از مبادی تولید به انبارهای نفت استان نیز، برای جابهجایی سوخت موردنیاز استان استفاده کرد.
بیجار ادامه داد: در زمان حاضر از هشت قطعه این مسیر ریلی دو قطعه آن صد در صد به اتمام رسیده و در حال بهرهبرداری است و در بررسیهای فنی این پروژه قسمتهای زیرسازی، اجرای تقاطعها و پلهای خاص و آبروها و تونلها حدود ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و نیاز است در اجرای روسازی و احداث ایستگاهها سرعت عملیات اجرایی افزایش یابد تا هرچه زودتر استان از این خط مهم ریلی بهرهمند شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان اضافه کرد: فاز دیگر این پروژه که هماکنون در حال اجراست اتصال خط ریلی زاهدان به «میلک» است تا با افزایش توان و ظرفیت جابهجایی بار و مسافر شاهد شکوفایی و رونق مبادلات مرزی در استان باشیم و اهداف این پروژه بهزودی قابل رؤیت خواهد بود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان افزود: راهآهن زاهدان به میلک، در ۶ قطعه بهطول ۲۶۴ کیلومتر طراحی شده که در زمان حاضر چهار قطعه از آن به پیمانکار واجد شرایط برای اجرا واگذار شده است. پیشبینی میشود اتمام این پروژه برای اتصال چابهار به میلک بهصورت ریلی حدود ۳۴ هزار میلیارد تومان دیگر هزینه در بر داشته باشد.
وی گفت: این طرح مهم ریلی موجب اتصال کشورهای آسیای میانه و افغانستان به آبهای آزاد اقیانوسی و سبب ایجاد بستر مناسب برای توسعه و رشد اقتصادی منطقه خواهد شد و پیشبینی میشود تا سال ۱۴۲۰ بیش از دو میلیون مسافر و ۷ میلیون تن بار از طریق این خط ریلی منتقل شود.