خواف ـ هرات رویای الهام علیاف را بر باد میدهد

خط ریلی خواف – هرات با شتابگرفتن ساخت قطعه چهارم در افغانستان، به مسیر راهبردی چین تا اروپا از خاک ایران جان تازه میدهد و آذربایجان را از مسیر کریدور حذف میکند.
به گزارش ریل ایران به نقل از فارس، ارتباط ریلی ایران و افغانستان با راهآهن خواف – هرات صورت میگیرد.
راهآهن خواف – هرات، ۲۲۵ کیلومتر طول دارد که ۷۸ کیلومتر آن در خاک ایران و ۱۴۷ کیلومتر آن در خاک افغانستان قرار دارد.
احداث خط ریلی خواف – هرات در قالب چهار قطعه از سال ۱۳۸۶ آغاز شده است. سه قطعه از این مسیر به طول ۱۴۰ کیلومتر در تعهد ایران به صورت یک خطه ساخته شده و ۸۵ کیلومتر باقی مانده در تعهد افغانستان است.
با تکمیل و بهرهبرداری از این خط پیشبینی میشود سالانه ۳ میلیون تن صادرات و واردات کالا و یک میلیون و هفتصد هزار تن ترانزیت (گذر) در این مسیر انجام شود.
همچنین افزایش مبادلات اقتصادی بین دو کشور، انتقال ترافیک جادهای به ریل، انتقال مواد خام معدنی از معادن خواف و سنگان به ایران به منظور فرآوری و صادرات امن از طریق خاک ایران و آبهای جهانی، از طریق بندر چابهار از دیگر مزیتهای اقتصادی این مسیر ریلی است.
صبح روز سهشنبه ۶ خرداد، هیئتی از کشور افغانستان به ریاست صاحب زاده، معاون وزیر فواید عامه، با هوشنگ بازوند، معاون وزیر راه و شهرسازی، به منظور بررسی آخرین وضعیت اجرایی راهآهن خواف – هرات و تسریع در عملیات روسازی قطعه ۴ پروژه دیدار کردند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت این خط ریلی برای دو کشور اظهار داشت: با توجه به اهمیت بهرهبرداری راهآهن خواف – هرات برای دو کشور در تسهیل صادرات و واردات کالا و جابجایی مسافر و همچنین دسترسی ریلی کشور افغانستان به آبهای آزاد و کشورهای همسایه باید روند عملیات تکمیلی سرعت گیرد.
بازوند، با بیان این که خط ریلی خواف-هرات سال ۱۳۹۹ به بهرهبرداری رسید، گفت: این طرح در ۴ قطعه خواف تا هرات طراحی شده که دو قطعه آن در داخل خاک ایران و دو قطعه داخل خاک افغانستان است و احداث سه قطعه از این چهار قطعه بر عهده ایران است.
وی ادامه داد: با تغییر و تحولات در افغانستان در سال ۱۴۰۰ بهرهبرداری از این خط ریلی با مشکلاتی روبهرو شد که طی مذاکرات صورت گرفته، افغانستان مکلف شد وضعیت خط را به حالت قبل یعنی وضعیت سال ۱۳۹۹ برگرداند.
گفتنی است طبق توافقات صورت گرفته مقرر شد عملیات تکمیلی و رفع نواقص خط ریلی از سوی ایران و رفع آلودگی خط به نحوی که امکان انجام عملیات توسط ماشینآلات مکانیزه در خط فراهم شود، از سوی کشور افغانستان تا پایان شهریور ماه به طور کامل انجام شود.
به گفته بازوند خط ریلی زاهدان – میلک، یکی دیگر از موضوعات راهبردی برای دو کشور است که قطعه اول آن یعنی راهآهن چابه- ا رزاهدان، با توجه به تاکید رییس جمهور و پیگیریهای وزیر راه و شهرسازی در صورت تامین اعتبار تا پایان سال ۱۴۰۴ تکمیل و ساخت راهآهن زاهدان – میلک با جدیت پیگیری خواهد شد.
کریم نائینی، کارشناس حملونقل و ترانزیت، بر این باور است که طرح راهآهن خواف -هرات نه تنها موجب اتصال ریلی ایران و افغانستان شده بلکه تکمیل کننده مسیری دو هزار کیلومتری در کریدور ریلی شرق – غرب جهان از چین، ازبکستان، افغانستان، ایران، ترکیه و اروپا است.
این کارشناس افزود: افغانستان به عنوان کشوری محصور در خشکی بدون دسترسی به آبهای آزاد جهان، با اتصال به شبکه ریلی ایران و بنادر جنوبی کشورمان از مسیری امن برای ارتباط تجاری با سایر نقاط جهان برخوردار میشود.
اتصال کشور افغانستان به شبکه ریلی ایران (از طریق راهآهن مشهد – بافق)، همچنین اتصال این کشور از طریق راهآهن ایران به کریدور بین المللی شمال – جنوب (حوزه خزر، روسیه و شمال اروپا) و کریدور بینالمللی شرقی – غربی اکو و تراسیکا (کشور ترکیه و جنوب اروپا) و نیز اتصال افغانستان از طریق راه آهن ایران به آبهای آزاد (بندرعباس و بندر چابهار در جنوب ایران) از جمله ابعاد و مزایای بینالمللی طرح راه آهن خواف – هرات است.