رکوردشکنی اولین قطار سریعالسیر جنوب شرق آسیا
قطار «ووش»، اولین قطار سریعالسیر در اندونزی و جنوب شرق آسیا، روز ۲۱ آبان با ۳۶ سفر و جابهجایی ۲۱هزار و ۳۱۲ مسافر رکوردشکنی کرد.
به گزارش پایگاه خبری ریل نیوز، این قطار میتواند مسافران را با سرعت ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت جابهجا کند.
خط ریلی ۱۴۲/۳ کیلومتری این قطار، با ۱۳ تونل، جاکارتا را به باندونگ، مرکز استان جاوه غربی، متصل میکند و در ۴ ایستگاه هالیم، کاراوانگ، پادالارانگ و تگالوئار توقف دارد.
وزارت حمل و نقل و ترابری اندونزی، راهاندازی این قطار سریعالسیر را روز ۱ اکتبر (۹ مهر) تائید کرده بود.
ایوا چیرونیسا، مدیر کل شرکت کرتا سپات اندونزی – چین(KCIC)، روز دوشنبه در بیانیهای تاکید کرد که این عدد از شروع زمان عملیات مسافربری قطار «ووش» در ماه اکتبر(مهر – آبان) ۲۰۲۳ تاکنون، در بالاترین میزان قرار داشته است.
وی بیان کرد: بیشترین تعداد مسافران در روز ۱۱ نوامبر(۲۰ آبان)، با ۲۰ هزار نفر بود در حالی که در روز ۴ نوامبر(۱۳ آبان) ۱۸ هزار مسافر با این قطار سفر کردند.
وی افزود، تعداد مسافران در مقایسه با هفته گذشته، ۱۸درصد، معادل ۳۲۵۹ نفر افزایش یافته است. تعداد سفرهای این قطار ۱۱ نوامبر(۲۰ آبان)، ۱۲ درصد افزایش یافته و از ۳۲ به ۳۶ سفر رسیده است.
افزایش تعداد مسافران در این خط، رابطه مستقیمی با افزایش تعداد سفرها در تعطیلات آخر هفته دارد.
قطار «ووش»، انتخاب اصلی شهروندان اندونزی، برای مسافرت از باندونگ به جاکارتا شده است.
از ۲۱۳۱۲ مسافر این قطار در روز یکشنبه، ۱۹۹۲۹ نفر از آنها با بلیط درجه اقتصادی ممتاز، ۸۸۶ نفر با بلیط درجه تجاری و سایرین با بلیط درجه اول سفر کردند.
وی بیان کرد که به طور میانگین ۹۸/۵ درصد بلیطهای این قطار برای هر سفر آن رزرو میشود و در زمانهای خاص ظرفیت این قطار تکمیل میشود.
وی افزود: ما از افزایش تقاضای قطار سریع السیر «ووش» خرسندیم. امیدواریم این آمار در آینده نیز بالا باشد و مردم بیشتری از این قطار استفاده کنند.
این پروژه، بخشی از زیرساخت پروژه ابتکاری “یک پهنه – یک جاده” چین بود که شرکتهای دولتی چینی به ارزش ۷/۳ میلیارد دلار بر روی آن سرمایهگذاری کرده بودند. همچنین گفتگوهایی درباره گسترش خطوط پرسرعت به شهرها، با همکاری شرکتهای چینی وجود دارد.
بر اساس این گزارش، چینی ها ۱۱ تیر ماه سال جاری، بار دیگر رکورد سریعترین قطار جهان را شکستند و قطار سریع السیر جدید خود با سرعت ۴۵۳ کیلومتر در ساعت را به عنوان سریعترین قطار جهان با موفقیت آزمایش کردند.
سازمان حمل و نقل ریلی چین، حرکت آزمایشی این قطار را در امتداد بخشی از راهآهن فوکینگ تا چیانژو در استان فوجیان در شرق این کشور انجام داد.
ژاپن و فرانسه که بعد از چین از کشورهای پیشرو در فناوری قطارهای سریعالسیر محسوب میشوند، تا به امروز توانستهاند قطارهایی با سرعت ۳۲۰ کیلومتر تولید کنند.
چینیها با سرعت سرسام آوری در حال توسعه شبکه ریلی سریعالسیر در این کشور هستند. چین در سال جاری میلادی ایجاد سه هزار کیلومتر شبکه ریلی جدید در این کشور را در برنامه دارد که ۲۵۰۰ کیلومتر این شبکه سریعالسیر خواهد بود.
چین درحال حاضر، بیش از ۱۵۵ هزار کیلومتر شبکه ریلی دارد که حدود ۴۵ هزار کیلومتر از آن را شبکههای ریلی سریعالسیر تشکیل میدهد.
در صورت اجرای پروژههای ریلی پرسرعت در ایران و با توجه به افزایش سرعت قطارهای سریعالسیر به ۴۵۳ کیلومتر در ساعت، میتوان مسیر ریلی ۹۰۰ کیلومتری تهران تا مشهد را تنها در دو ساعت با ایمنی بسیار بالاتر نسبت به پرواز با هواپیما، با هزینه به مراتب کمتر و حتی زمان کمتر طی کرد.