استفاده حداکثری از ظرفیت نخبگان برای حل مسائل حوزه ریلی
مدیرعامل راهآهن در نشست صمیمانه با نخبگان و استعدادهای برتر وظیفه، بر توجه ویژه راهآهن به حوزه تحقیق و توسعه فناوری و استفاده از ظرفیت نخبگان برای حل مسایل و مشکلات حوزه حمل و نقل ریلی تاکید کرد.
به گزارش پایگاه خبری ریل نیوز، نشست صمیمانه سید میعاد صالحی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راهآهن با نخبگان و استعدادهای برتر راهآهن با حضور ناظران پژوهشی آنان، طی دو نوبت صبح و عصر روز سهشنبه مورخ ۱۶ آبان ۱۴۰۲، در ساختمان شهدای راهآهن برگزار شد.
مدیرعامل راهآهن در این نشست، ضمن استقبال از حضور نخبگان و استعدادهای برتر، بر حمایتهای راهآهن ج.ا.ا. از تمامی پروژههای نافع برای راهآهن تاکید کرد: لازم است تعریف طرحهای نخبگی از روی نیازهای فناورانه شرکت راه آهن باشد و خروجی پروژهها نیز همراه با ارائه مصادیق بهگونه ای ارائه گردد که بتواند در تصمیمسازیهای کلان کمک نماید.
دکتر صالحی با تاکید بر اینکه استفاده حداکثری از ظرفیت نخبگان از اولویتهای راهبردی راهآهن در دولت سیزدهم است، عنوان کرد: نیاز به ارتقای کمی و کیفی نخبگان از لحاظ تنوع رشته ها و جذب متقاضیان فارغالتحصیل دانشگاههای معتبر است و با توجه به تعامل خوب راهآهن با مرکز نخبگان و استعدادهای برتر نیروهای مسلح، برای ارتقای کیفی و کمی طرحهای جایگزین خدمت نخبگان و استعدادیها برتر پیگیری خواهد شد.
وی همچنین تسهیل فرآیندهای مربوط به استفاده از ظرفیت نخبگان و استعدادهای برتر وظیفه و برطرف کردن موانع انجام پروژهها موجب تسریع در انجام پژوهشها دانست تصریح کرد: فرآیند جذب و بکارگیری نخبگان در طرح جایگزین خدمت سربازی باید سیستماتیک باشد.
مدیرعامل راهآهن با اشاره به لزوم وجود نوآوری در طرحهای نخبگی و هدفمند و نتیجه گرا بودن تعریف کلیه پژوهها و طرحها برای حل مسائل و مشکلات صنعت ریلی، افزود: نخبگان وظیفهای که طرحهای جایگزین خدمت خود را با کیفیت خیلی خوب انجام داده اند و ناظرانی که به نافع بودن و موفقیتآمیز بودن طرحها کمک شایانی کردهاند، مورد تقدیر و تشویق قرار گیرند.
دکتر صالحی، به ارائه مثالهایی از موضوعات مهم پژوهشی همچون قیمت تمام شده جابجایی بار و مسافر، راهکارهای جذب بار ترانزیت، منافع حاصل از آن و مزیت راهآهن از بعد مصرف سوخت با چند سناریو بر مبنای میزان یارانه سوخت، مطالعه روزآمد و دقیق مدلهای موفق و ناموفق پیادهسازی شده خصوصیسازی و روشهای مختلف مشارکت بخش خصوصی در حوزه ریلی در کشورهای مختلف و استخراج نتایج و پیامدهای آن در کشورهای هدف وآسیب شناسی خصوصی سازی در دو دهه گذشته در راه آهن ایران، مطالعات مولدسازی و طراحی مدرن ایستگاههای هئشمند، استفاده از ظرفیت فناوریهای نوظهور مانند هوش مصنوعی و رباتیک، بهرهگیری از انرژیهای نو، مواد و آلیاژهای جدید، سیستمهای علائم و ارتباط نوین، تجهیزات نوین زیرساخت و ناوگان ریلی پرداخت.
معاون وزیر راه و شهرسازی پیگیری مشکلات و مسایل موجود در مسیر انجام پروژهها را امری ضروری دانست و خواستار بهرهبرداری سریع از پروژهها برای حل مسائل و مشکلات راهآهن و حوزه حمل و نقل ریلی شد.
شایان ذکر است در ابتدای این نشست، گزارشی از فعالیتهای انجام شده در حوزه تحقیق و توسعه فناوری در شرکت راهآهن، وضعیت پروژهها و نیازهای فناورانه اولویتدار در راهآهن، و همچنین تشریح اهم اقدامات در حوزه نخبگان وظیفه تا آبانماه ۱۴۰۲ ارایه شد. همچنین ۲۷ نفر نخبگان و استعدادهای برتر وظیفه راهآهن که احراز شرایط آنان از سوی بنیاد ملی نخبگان مورد تایید قرار گرفته است، به همراه ناظران پروژهها به ارائه دستاوردهای پژوهشی خود پرداختند و برخی از پژوهشهای ارایه شده مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مدیر عامل راهآهن نکاتی در راستای ارتقای پروژهها بیان نمود.
گفتنی است؛ در این نشست نخبگان وظیفه از ارتباط خوب راهآهن جمهوری اسلامی ایران، با نخبگان و استعدادهای برتر و همچنین تعریف پروژههای کاربردی همراه با هدایت و نظارت مناسب پروژهها توسط ناظران خبره در راهآهن ج.ا.ا. تشکر نموده و برخی از موانع اجرایی موجود در انجام پروژهها را با مدیرعامل راهآهن در میان گذاشتند.