شـرکت‌های ریلی

افزایش قدرت یا سرعت قطار در گرو تغییر سیستم برقی لکوموتیو

مدیرعامل شرکت خدمات فنی و مهندسی لکوموتیورانان پیشگامان تهران یکی از دلایل کاهش سرعت برخی از قطارها را مربوط به تغییر در سیستم برقی لکوموتیوها با هدف افزایش قدرت دانست.

وحید سیامکی، مدیرعامل شرکت خدمات فنی و مهندسی لکوموتیورانان پیشگامان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری ریل نیوز، اهم فعالیت‌های این شرکت در زمینه تعمیرات و بازسازی لکوموتیوهای صنعت حمل‌ونقل ریلی کشور را تشریح کرد.

وی با بیان اینکه این شرکت در سال ۱۳۸۳ تاسیس شده و در زمینه تامین نیروی انسانی سیر و حرکت از جمله سوزن، مانور و دیگر بخش‌ها فعالیت خود را آغاز کرده است، اظهار داشت: از سال ۱۳۸۹ بخش تعمیر و نگهداری لکوموتیو را نیز به مجموعه فعالیت‌های خود اضافه کردیم و از سال ۱۳۹۱، اولین قرارداد تعمیر و نگهداری لکوموتیوهای GM و تبدیل آن‌ها به لکوموتیوهای MP که به اصطلاح، همان تبدیل قطارها به قطارهای باری کم سرعت اما با قدرت بیشتر است، در دستور کار قرار دادیم.

مدیرعامل شرکت لکوموتیورانان پیشگامان تهران خاطرنشان کرد: از سال ۱۳۹۶ تعمیر و نگهداری لکوموتیوهای هیتاچی را که ابتدا ۱۸ دستگاه و بعد به ۲۲ دستگاه افزایش پیدا کرد نیز انجام دادیم و از سال ۱۴۰۲ هم تعمیر و نگهداری از لکوموتیوهای برقی را عهده‌دار شدیم.

سیامکی با بیان اینکه در طول این ایام، این شرکت عهده‌دار تامین قطعات یدکی لکوموتیوها نیز بوده است، افزود: هر چند اکثر قطعات لکوموتیو از سوی تولیدکنندگان داخلی ساخته می‌شوند؛ اما امکان تولید برخی از قطعات از سوی تولیدکنندگان داخلی ممکن نبوده و ما ناچار بوده و هستیم که این قطعات را به سختی از خارج خریداری کرده و به جهت راه‌اندازی لکوموتیو در داخل، از آن استفاده کنیم.

وی با اشاره به سابقه ۵۳ ساله خود در راه‌آهن که طی آن، فقط ۳۴ سال به عنوان لکوموتیوران مشغول به کار بوده است، تصریح کرد: با توجه به تجربه اینجانب، ما نمی‌توانیم قطار پر سرعت داشته باشیم؛ چون حتی اگر قطار پرسرعتی هم در کشور باشد، زمانی که زیر ساخت آن موجود نباشد، امکان سیر آن با سرعت بالا وجود نخواهد داشت.

 مدیرعامل شرکت لکوموتیورانان پیشگامان تهران تاکید کرد: در حال حاضر لکوموتیوهایی که در شبکه ریلی کشورمان سیر می‌کنند در بخش مسافری حداکثر ۱۶۰ و در باری حدود ۶۰ کیلومتر بر ساعت می‌توانند سیر کنند.

سیامکی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون گاهی قطارهای باری به دلیل تغییر در سیستم برق آن‌ها، دارای سرعت کم اما قدرت زیادی مش‌شوند، که اهم انون به دلیل کمبود لکوموتیو، در بخش مسافری به کار گرفته می‌شوند و این موضوع باعث شده تا برخی گمان کنند که سرعت سیر قطارها پائین آمده است، در حالی که به کارگیری لکوموتیوهای پر قدرت باری باعث کاهش سرعت سیر می‌شوند.

وی در ادامه تاکید کرد، هنگامی که قطار به قوس‌های کوهستانی یا شیب تند می‌رسد، لکوموتیوران مجبور است که از سرعت قطار بکاهد،

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا