counter easy hit
بار و ترانزیت

شروط ۴ برابر شدن ترانزیت ریلی

طبق برنامه هفتم توسعه، سهم ترانزیت ریلی باید از دو و نیم میلیون تن به ۱۰ میلیون تن تا پایان برنامه برسد، افزایشی که مدیرکل بازرگانی خارجی راه آهن می‌گوید، تحقق آن با تکمیل کریدورهای شمال-جنوب و شرق-غرب امکانپذیر است.

به گزارش ریل ایران به نقل از ایسنا، بر اساس آماری که وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده، قرار است تا پایان برنامه هفتم توسعه ۴۰ میلیون تن ترانزیت انجام شود که از این میزان سهم ریلی حدود ۳۰ درصد خواهد بود.
این در حالی است که سال گذشته ۲۰ میلیون تن ترانزیت انجام شد که سهم ریلی فقط دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن (معادل ۱۲ درصد) بوده که باید براساس برنامه هفتم توسعه به ۱۰ میلیون تن برسد.

شهریار نقی‌زاده مدیرکل بازرگانی خارجی راه آهن، با اشاره به اینکه سال گذشته حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن ترانزیت ریلی داشتیم که سهمی نزدیک به ۱۲ درصد از حمل و نقل‌ زمینی را به خود اختصاص داده است، گفت: میزان ترانزیت با رشد ۲۵ درصدی در پنج ماهه ابتدای سال به یک میلیون تن رسیده است و پیش بینی می‌شود امسال با رشد ۲۰ درصدی نسبت به عملکرد سال گذشته، بخش ترانزیت را به پایان برسانیم.

مدیرکل بازرگانی خارجی راه آهن گفت: هدف‌گذاری برنامه هفتم توسعه، ترانزیت ۴۰ میلیون تن از طریق ریل و جاده‌ است که ۱۰ میلیون تن آن سهم حمل و نقل ریلی است؛ یعنی تا پایان برنامه هفتم توسعه که یک‌سال آن نیز سپری شده، باید از ۲.۵ میلیون تن به ۱۰ میلیون تن برسیم و چهار برابر شود.

شهریار نقی‌زاده با اشاره به اینکه چهار سال فرصت زیادی برای توسعه زیرساخت‌ها نیست، گفت: بایستی در این مدت کریدورهای شمال-جنوب و شرق-غرب تکمیل شود. تکمیل این کریدورها در بخش‌های رشت-آستارا و چابهار-زاهدان می‌تواند تا پنج میلیون تن بار از این مسیر عبور دهد.

اقدام مهم دیگر نیز تکمیل کریدور شرق-غرب با اتصال چشمه ثریا به کارس است. در حال حاضر این کریدور می‌تواند سالانه یک میلیون تن بار را جابه‌جا کند اما با اتصال دو نقطه مذکور ترانزیت کالا به پنج میلیون تن هم خواهد رسید.

وی در ادامه گفت: با تکمیل کریدور شرق – غرب، ایران می‌تواند سهم زیادی در عبور کالاهای چین به اروپا داشته باشد.

نقی‌زاده با بیان اینکه ترانزیت عمدتا شمال به جنوب و از روسیه به هند و برعکس است، گفت: این مسیر سالانه ۷۰ میلیون تن بار دارد. هرچقدر بتوانیم زیرساخت‌ها را در این مسیر تکمیل کنیم، می‌توانیم سهم بیشتری از این عدد برداشت کنیم.
این مقام مسئول راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به این سوال که سهم ترانزیت ریلی در برنامه ششم توسعه چقدر بوده‌است،‌ گفت: تکلیف ترانزیت در برنامه ششم توسعه کلی بود که سهم ۳۰ درصدی برای کل حمل و نقل زمینی در نظر گرفته شده بود.

وی در پاسخ به این سوال که اگر کریدورها تکمیل شود آیا واگن و لکوموتیو به اندازه کافی برای قرارگیری در این مسیرها وجود دارد یا خیر؟ گفت: ترانزیت موضوع فرامنطقه‌ای است. در حال حاضر با برنامه‌ای که با کشور چین داریم قرار است واگن‌هایی اروپایی از مرز سرخس بار چین را بگیرد و ببرد. این واگن‌ها می‌توانند در شبکه ریلی ایران تردد کنند و بخشی از بارها توسط ناوگان کشورهای دیگر منتقل خواهد شد.

اخبار مشابه:

دکمه بازگشت به بالا