counter easy hit
مناطق راه‌آهن

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل گفت: کمبود اعتبار مانع تکمیل راه آهن اردبیل – میانه نشده و این پروژه عظیم امسال بر اساس برنامه زمان‌بندی به بهره‌برداری‌ خواهد رسید.

به گزارش ریل ایران به نقل از ایرنا، هوشنگ بازوند روز پنجشنبه در بازدید میدانی از پروژه راه‌آهن اردبیل – میانه افزود: این پروژه به دلیل واقع شدن در منطقه کوهستانی و صعب‌العبور یکی از پروژه‌های سخت ریلی در کشور بود که با تلاش استاندار و نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی امسال تکمیل و بهره‌برداری خواهد شد.

وی اظهار کرد: ریل و تمام تجهیزات مورد نیاز این پروژه تهیه و تامین شده و امیدواریم طبق زمان‌بندی انجام شده تا آخر سال جاری شاهد افتتاح این پروژه عظیم باشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بازدید خود در شهریورماه سال جاری از راه‌آهن اردبیل – میانه بیان کرد: تنها حلقه مفقوده احداث این خط ریلی، پل فلزی بود که این پل نیز به همت سبلان سوله‌کاران به صورت منحصربه فرد اجرا و عملیاتی شده تا شرایط برای تردد از مسیر ۲۴۰ متری نیز فراهم شود.

بازوند تصریح کرد: در پروژه راه‌آهن اردبیل – میانه ۳۲ کیلومتر تونل و پنج کیلومتر پل احداث شده و کوهستانی و صعب‌العبور بودن منطقه موجب زمان‌بر و طولانی شدن مدت زمان احداث این خط ریلی شد.

اختصاص ۱۵ هزار میلیارد ریال اعتبار به راه‌آهن اردبیل – میانه
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل گفت: تا پایان امسال ۱۵ هزار میلیارد ریال اعتبار به راه‌آهن اردبیل – میانه اختصاص می‌یابد.

بازوند با قدردانی از زحمات پیمانکاران این پروژه افزود: امیدواریم با اختصاص این مبلغ از سوی دولت، بخشی از بدهی‌های پیمانکاران پروژه راه‌آهن اردبیل – میانه پرداخت شود.

وی اظهار کرد: تاکنون برای احداث و تکمیل راه‌آهن اردبیل – میانه ۱۰۰ هزار میلیارد ریال هزینه شده ولی با قیمت امروز باید حدود ۵۰۰ هزار میلیارد ریال صرف احداث و تکمیل آن شود.

وی بیان کرد: پیگیری‌های لازم استاندار اردبیل و نمایندگان این استان در به سرانجام رساندن پروژه قابل قدردانی است ، در این زمینه از محل سفر رییس جمهور به استان اردبیل و سایر ردیف‌ها اعتبار لازم تأمین شده تا شرایط برای بهره‌برداری کامل فراهم شود.

عملیات اجرایی راه‌آهن اردبیل- میانه به طول ۱۷۵ کیلومتر از سال ۱۳۸۴ آغاز شد و هم اکنون در مرحله پایانی قرار دارد .

مشخصات این طرح ریلی که در ۱۲ قطعه در حال اجرا است، شامل ۳۵ درصد منطقه کوهستانی و سخت‌گذر، ۴۵ درصد تپه ماهور و ۲۰ درصد دشت است.

همچنین مرتفع‌ترین پل ریلی کشور به ارتفاع ۸۱ متر، ۲۷ کیلومتر تونل و بازگشایی هفت کیلومتر گالری از دیگر مشخصات فنی این پروژه به شمار می‌رود که تکمیل و احداث آن را در زمره دشوارترین پروژه‌های اجرایی کشور قرار داده است.

به گفته مسئولان امر ، در طرح راه‌آهن اردبیل- میانه در نهایت ۶۲ دهنه تونل به طول ۲۳ هزار و ۸۱۰ متر، چهار کیلومتر پل دره‌ای بزرگ، سه کیلومتر پل آب‌رو و ۱۰ دستگاه گالری به طول چهار کیلومتر اجرا شده است.

حجم عملیات اجرایی این خط ریلی بسیار گسترده بوده و برای تکمیل آن حدود ۳۵ هزار تن مصالح فلزی همچون آهن‌آلات، میلگرد، کابل و حدود ۲۲۰ هزار تن سیمان مورد استفاده قرار گرفته است.

راه آهن اردبیل – میانه و اتصال آن به پارس‌آباد در آینده علاوه بر حمل و نقل مسافر به عنوان کریدور حیاتی برای مبادلات کالا از ایران به منطقه قفقاز نقش مهمی ایفا خواهد کرد.

نمایش بیشتر

اخبار مشابه:

دکمه بازگشت به بالا