شرکت راه‌آهن

مزیت امنیت و قیمت پایین، تقاضای بخش ریلی را افزایش داده است

معاون مسافری شرکت راه‌آهن با بیان اینکه در سنوات گذشته به نسبت خطوطی که اضافه شده ناوگان اضافه نشده است، گفت: درخواست کردیم به‌زودی ۱۰۰۰ دستگاه واگن مسافری خریداری شود که اولویت اول ما استفاده از کارخانه‌های تولیدکننده واگن مسافری داخلی و بعد از آن واردات خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری ریل نیوز، میرحسن موسوی در جمع خبرنگاران درباره سیاست امروز راه‌آهن توضیح داد: ما دو سیاست در دو بخش صنعت مسافری پیگیری می‌کنیم. ارتقای کیفیت خدمات مسافری برای اینکه داخل ایستگاه و قطار سرویس باکیفیتی به مردم ارائه دهیم. در بخش ارتقای کیفیت و امنیت، از سال ۱۳۹۵ تاکنون، ۷۰۰ واگن فرسوده بالای ۵۰ سال را از رده خارج کردیم، امروز واگنی که تهویه نداشته باشد نداریم. واگن‌های زیر ۳۰ برای بازسازی سطح یک و زیر ‌۴۵ سال برای سطح دو بازسازی رفت.

وی ادامه داد: دومین مورد، کنترل تاخیر قطارهای مسافری از مبدا و مقصد است؛ از این رو در سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰،  حدود ۱۷ درصد کاهش تاخیر داشتیم. سومین مورد مکانیزه کردن خیلی از ایستگاه‌ها به‌ویژه تهران- مشهد است که به آسانسور و پله‌برقی تجهیز شده است. همچنین تمام ایستگاه‌هایی که ۹۵ درصد مسافر وارد و خارج می‌شوند، را ۱۰۰ درصد مناسب‌سازی کردیم.

معاون مسافری شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ادامه داد: در بخش راه‌بری قطارها در داخل آنها، در منسوجات و از نظر مهماندار کار شده، همه آنها را بازسازی کردیم. در میان مودهای حمل ‌و نقل، فقط راه‌آهن است که در بخش خدمات جریمه می‌دهد؛ برای مثال اگر در مسیر برگشت از تبریز به تهران تهویه خراب شود، ۵۰ درصد جریمه به مسافران می‌دهد. سال گذشته ۲۸۸ پروژه در ایستگاه‌ها به ارزش ۲۵۰ میلیارد تومان بهسازی و مناسب‌سازی انجام شد.

مزیت امنیت و قیمت پایین، تقاضای بخش ریلی را افزایش داده است

موسوی درباره اقدامات کمی راه‌آهن توضیح داد: سال گذشته با ۲۹ میلیون و ۶۵۶ هزار و ۸۰۰ نفر مسافر جابه‌جا شده، رکورد جابه‌جایی‌ مسافر را شکستیم که پیش از این ۲۸ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر بود؛ با بهینه کردن استفاده از قطارها، افزایش ضریب اشغال و افزایش واگن‌ها و افزایش بهره‌های از واگن‌ها به این افزایش کمی رسیدیم. آسایش و امنیت و همچنین قیمت پایین قطارهای مسافربری باعث افزایش تقاضا شده است. از ابتدای سال نیز ۱۰ درصد رشد نسبت به سال گذشته داشتیم و تاکنون حدود ۲۳.۵ میلیون مسافر جابه‌جا کردیم.

وی ادامه داد: در قطارهای حومه‌ای هم مسیرهای که با ضریب اشغال پایین کار می‌کرد را با بررسی ساعت‌های پرترافیک، به ضریب اشغال بالا تا ۸۰ درصد رساندیم و نفر صندلی حومه‌ای را رشد دادیم.

معاون مسافری شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی بیان کرد: واگن‌هایی که امروز آماده سیر است، بازسازی اساسی شده و بالای ۵۵ سال عمر ندارد، امروز همه در سیر هستند. مجموع واگن‌های مسافری بین شهری و حومه‌ای در اختیار ما ۱۵۳۰ و ۱۵۵۰ عدد است. بخشی از واگن‌ها زمینگیر هستند و در حال بازسازی سالانه یا بازسازی سطح یک هستند که آمار دقیقی از تعداد آنها ندارم، اما تعداد زیادی نیست.

ایمن بودن حرکت قطارها، در اولویت است

موسوی درباره زمان انتظار خرید بلیت قطار بیان کرد: این موضوع مسیر به مسیر و قطار به قطار فرق می‌کند. با وجود این، ایمن بودن سیر و حرکت قطارها جزو دستورهای جدی مدیرعامل راه‌آهن است. اینکه به هر قیمتی نخواهیم قطار را سیر دهیم که ایمنی مسافران را به خطر بیندازیم. از این رو در تمام لکوموتیوهای مسافری دوربین نصب شده تا تمام حرکت رانندگان بررسی شود.

وی با بیان اینکه در سنوات گذشته به نسبت خطوطی که اضافه شده ناوگان اضافه نشده است، گفت: توجه وزیر و مدیرعامل راه‌آهن این است که تعداد ناوگان را افزایش دهیم، از این رو سیاست‌هایی از سوی وزیر و مدیرعامل راه‌آهن و مکاتبه با دولت انجام شده است تا به‌زودی شاهد ورود ناوگان مسافری به راه‌آهن باشیم که تقاضاها در همه ایام پاسخ داده شود.

معاون مسافری شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ادامه داد: از این رو در فاز یک، درخواست کردیم ۱۰۰۰ دستگاه واگن مسافری خریداری شود که اولویت یک ما با توجه به شعار سال، استفاده از کارخانه‌های تولیدکننده واگن مسافری داخلی و بعد از آن با توجه به محدود بودن ظرفیت تولید داخلی، واردات خواهد بود و امکان استفاده از تهاتر نفتی هم در این بخش وجود دارد.

موسوی درباره موضوع تعداد مسافر جابه‌جاشده در بخش ریلی بیان کرد: در سال ۱۴۰۱ نسبت‌به ۱۴۰۰، ۴۱ درصد رشد در شاخص نفر کیلومتر رشد داشتیم؛ آمار ما در سال گذشته ۱۵ میلیارد و ۹۱۰ میلیون نفر کیلومتر بوده است. امروز هم نسبت‌به سال گذشته ۵.۵ درصد رشد داریم. در عین حال که ضریب اشغال قطارها از ۸۰ تا ۸۵ درصد اکنون به به ۹۲ تا ۹۷ درصد رسیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا