counter easy hit
زیرساخت و توسعه

رئیس مرکز امور بین‌الملل وزارت راه و شهرسازی:

عملیات اجرایی راه آهن رشت – آستارا از ابتدای سال آینده آغاز می شود

رئیس مرکز امور بین‌الملل وزارت راه و شهرسازی با اشاره به تداوم تملک اراضی راه آهن رشت – آستارا گفت: تا امروز بیش از ۱۰۰ کیلومتر از این مسیر تملک شده و تلاش می‌شود از ابتدای سال آینده عملیات اجرایی ساخت راه آهن آغاز شود.

به گزارش ریل ایران به نقل از ایرنا، امین ترفع روز سه‌شنبه در سومین روز از نهمین نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و خدمات وابسته در محل مصلی تهران در نشست خبری با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران یکی از بهترین و امن‌ترین مسیرها در منطقه برای ترانزیت کالا و حمل بار است، اظهار داشت: در بخش حمل و نقل چالش‌های متعددی در کشور و شرایط محدود کننده ای برای حمل و نقل از مسیر ایران وجود دارد.

وی با بیان اینکه در داخل کشور نیز تعارضاتی وجود دارد که حمل و نقل و ترانزیت از مسیر ایران را دچار چالش و محدودیت کرده است، ادامه داد: راهبرد وزارت راه و شهرسازی دسترسی ارزان و روان و پرسرعت حمل و نقل است که در بحث ترانزیت و حمل بین‌المللی اهمیت بسیاری دارد.

ترفع به این نکته اشاره کرد که وزارت راه و شهرسازی هم باید به توسعه زیرساخت‌ها بپردازد و هم به دلیل محدودیت منابع باید اولویت بندی داشته باشد و در این باره اظهار داشت: در کنار این اقدامات، باید بحث راهبرد دیپلماسی حمل و نقل در مواجهه با محیط خارجی که در تلاش است تا حمل و نقل از مسیر ایران اتفاق نیفتد از سوی این وزارتخانه دنبال شود.

رئیس مرکز امور بین‌الملل وزارت راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه در مواجه با شرایط بیرونی باید سیاست‌های ضدانزواگرایانه در پیش گرفته شود تا همچنان وابستگی به زنجیره حمل و نقل و عبور بار از مسیر ایران پابرجا بماند، تصریح کرد: در کنار حفظ این وابستگی، می بایست شراکت‌های جدیدی ایجاد شوند و به همین دلیل با کشورهای همسایه و کشورهای محصور در خشکی در منطقه مراوده‌هایی داشته ایم و در تلاش هستیم تا با همگرایی، رونق ترانزیت از مسیر ایران را دنبال کنیم.

ترفع در این رابطه از راه آهن چابهار- زاهدان به عنوان یکی از اولویت‌های راهبردی وزارت راه و شهرسازی یاد کرد که علاوه بر تکمیل شبکه ریلی داخلی، چابهار را به شبکه‌های حمل و نقل پیرامونی متصل می کند و اجرای آن از ابتدای امسال تاکنون ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی همچنین به تداوم تملک اراضی راه آهن رشت – آستارا به عنوان یکی دیگر از اولویت های این وزارتخانه اشاره کرد و گفت: تا امروز بیش از ۱۰۰ کیلومتر از این مسیر تملک شده و تلاش می‌شود که از ابتدای سال آینده عملیات اجرایی ساخت راه آهن مسیر آغاز شود.

باید شبکه ریلی ایران به همه کشورهای منطقه متصل شود

رئیس مرکز امور بین‌الملل وزارت راه و شهرسازی گفت: فارغ از اینکه چه کشوری همسایه ایران است، باید اتصال ریلی ما به همه همسایگان برقرار باشد زیرا اگر می‌خواهیم در حوزه ترانزیت حرفی برای گفتن داشته باشیم، باید دسترسی پر ظرفیت ریلی به همه این کشورها که با ایران مرز ریلی دارند، برقرار باشد.

ترفع به مرزهای ریلی سرخس و اینچه برون اشاره کرد و اظهار داشت: روسیه در قالب توافق‌نامه وان که در دولت سیزدهم به امضا رسید، وامی برای ساخت راه آهن رشت – آستارا در نظر گرفت که در مقایسه با وام‌های بین‌المللی نرخ بهره و دوره بازپرداخت مناسب دارد و در عین حال این اتصال ریلی دسترسی شبکه ایران به جمهوری آذربایجان، روسیه، گرجستان و فراتر از آن را میسر می‌کند.

وی تاکید کرد: درست است که در شرق دریای خزر اتصال ریلی با روسیه داریم، اما تمرکز جمعیتی روسیه در غرب آن است و این اتصال ریلی در غرب روسیه نیز حائز اهمیت است؛ خوشبختانه روند تجارت بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا به گونه‌ای است که با تکمیل این مسیر می‌توان ظرفیت‌ها را افزایش داد.
رئیس مرکز بین الملل وزارت راه و شهرسازی به رفع نواقص ریلی به افغانستان و مسیر خواف به روزنک نیز اشاره کرد و گفت: اکنون به‌طور متوسط هفته‌ای ۱۴ قطار تجاری و ترانزیتی از این مسیر در حال تردد است.

وی همچنین گفت: عملیات مین‌روبی مسیر ریلی شلمچه – بصره رو به اتمام است و احداث پل بازشو روی رودخانه اروند در دستور کار است تا بعد از آن شاهد ریل‌گذاری مسیر باشیم.

این مسئول در وزارت راه و شهرسازی از تکمیل پل کلاله – آغبند خبر داد که تا پایان سال قابل افتتاح خواهد بود و همچنین گفت: توسعه مرکز لجستیک آپرین، دیگر اقدامات انجام شده برای توسعه ترانزیت ریلی است.

ترفع با اشاره به سایر اقداماتی که برای پیوند شبکه‌های ارتباطی کشورمان با کشورهای همسایه انجام شده است، ادامه داد: راه آهن زاهدان- میرجاوه- تفتان که سابقه‌ای بیش از یک قرن دارد باید بازسازی می‌شد.در این راستا وزیر راه و شهرسازی گفت‌وگوهای زیادی با نخست وزیر، وزیر تجارت و وزیر مواصلات پاکستان داشت تا این پروژه در اولویت قرار بگیرد.

این مقام مسئول بیان داشت: به منظور تکمیل خط ریلی مرند- چشمه ثریا نیز که عملاً شبکه ریلی ما را به اروپا متصل می‌کند نیز با ترکیه و سایر کشورها صحبت انجام شده است.

وی تاکید کرد: اخذ مجوز تردد واگن‌های ایرانی در ازبکستان، تاجیکستان و ترکمنستان (که تا پیش از آن واگن‌های ایرانی حق تردد در کشورهای cis را نداشتند)، توافق با ازبکستان برای حذف عوارض ۴۰۰ دلاری کامیون‌های عبوری دو طرف از ابتدای سال ۲۰۲۵، حذف نظام پروانه تردد با بلاروس و قزاقستان و همچنین برگزاری دو اجلاس وزرای حمل و نقل اکو و تراسیکو، همه و همه گویای آن است که با صدای بلند فریاد بزنیم ایران یکی از بهترین و امن‌ترین مسیرها برای ترانزیت است.

آغاز به کار ستاد ملی ترانزیت

وی آغاز به کار ستاد ملی ترانزیت یک اتفاق مثبت عنوان کرد که می‌تواند در ترانزیت از مسیر ایران تحول ایجاد کند.

کریدور زنگزور

رئیس مرکز بین الملل وزارت راه و شهرسازی با اشاره به کریدور زنگزور خاطرنشان کرد: ایران پس از فروپاشی شوروی همواره مسیر امن و ارزان برای انتقال کالای جمهوری آذربایجان به نخجوان بوده و هست.

وی بیان داشت: حتی در دوره‌هایی همچون زمان کرونا که با مساله و مشکل مواجه بودیم، این مسیر بدون محدودیت کار می‌کرد.

ترفع اظهار داشت: اینکه در منطقه مسیری جایگزین برای کریدور زنگزور ایجاد شود چیز عجیب و غریبی نیست، اما امن ارزان و روان بودن همه آن چیزی است که مزیت یک مسیر را حفظ می‌کند.

وی تاکید کرد: به فرض ساخته شدن مسیر آذربایجان- نخجوان از مسیر ارمنستان، مسیر ایران همچنان بهترین مسیر باقی خواهد ماند.

این مقام مسئول در عین حال به پروژه‌های مشترک با جمهوری آذربایجان برای تقویت تردد از جمله پل کلاله آقوند اشاره کرد که در دست ساخت است و پیش بینی می‌شود در نوروز آینده به بهره‌برداری برسد. علاوه بر آن مسیر کلاله تا جلفا در دست تعریض است و همه این موارد تایید می‌کند که به فرض ساخته شدن آن مسیر، باز هم مسیر ایران بهترین مسیر باقی خواهد ماند.

ارتباطات حمل و نقلی ایران و قزاقستان در حال توسعه است

ترفع در ادامه به اقداماتی اشاره کرد که نشان می‌دهد ارتباطات حمل و نقلی ایران و قزاقستان در حال گسترش است و گفت: تردد واگن‌های ایرانی در قزاقستان، تردد کامیون‌های دو طرف به دو کشور بدون اخذ پروانه، تلاش قزاقستان برای ایجاد مرکز لجستیک در بندرعباس و … از جمله این اقدامات است که نشان می‌داد ارتباط حمل و نقلی بسیار قوی و رو به توسعه با قزاقستان داریم.

وی گفت: در سفر اخیر رئیس جمهور به قزاقستان، سند راهبردی همکاری حمل و نقلی بین ایران و قزاقستان به امضا رسید.

اخبار مشابه:

دکمه بازگشت به بالا