شـرکت‌های ریلی

[تماشا کنید] توانایی تولید سالانه ۲۵۰ واگن مسافری و ۵۰ لکوموتیو در ایریکو

رئیس هیئت مدیره شرکت توسعه صنایع ریلی ایران (ایریکو) از توانایی تولید ۲۵۰ دستگاه واگن مسافری یا ریل باس و مترو و ۵۰ دستگاه لکوموتیو همزمان و به‌طور سالانه از سوی این شرکت خبر داد و اظهار کرد: طرح توسعه‌ای این شرکت برای تولید یک هزار دستگاه واگن در طول یکسال پیش‌بینی شده است.

غلامرضا حسن نژاد، رئیس هیئت مدیره شرکت توسعه صنایع ریلی ایران (ایریکو) در گفت‌وگو با پایگاه خبری ریل نیوز، اهم فعالیت‌های این شرکت در حوزه صنعت حمل و نقل ریلی را تشریح کرد.

رئیس هیئت مدیره ایریکو با بیان اینکه این شرکت طی قراردادی که با راه‌آهن داشته است، تحت لایسنس هیوندای کره، ۳۶ رام کامل را به راه‌آهن تحویل داده است، اظهار کرد: با شرکت هیوندای کره ، قراردادی را برای تولید ۴۵۰ دستگاه نیو ریل باس پر سرعت به امضا رساندیم که متاسفانه به دلیل تحریم‌ها، این موضوع محقق نشد.

حسن نژاد با اشاره به قرارداد به امضا رسیده شرکت ایریکو با شرکت زیمنس آلمان، عنوان کرد: ایریکو یک شرکت دانش بنیان ۱۰۰ درصد خصوصی واقعی است که طی ۲۰ سال از فعالیت خود، به عنوان یک شرکت دانش بنیان در زمینه تولید بوژی و ناوگان ریلی فعالیت داشته است.

رئیس هیئت مدیره ایریکو با بیان اینکه این شرکت تاکنون واگن‌های متروی مورد نیاز شهرهای اصفهان، تبریز، شیراز، قم و … به استثنای تهران را تولید کرده است، افزود: این شرکت دارای کادر فنی متخصص است که بسیاری از آنان در هیوندای کره و چندین شرکت چینی دوره‌های تخصصی لازم را طی کرده‌اند.

توانایی تولید سالانه ۲۵۰ دستگاه واگن مسافری یا ریل باس و ۵۰ دستگاه لکوموتیو در ایریکو

حسن نژاد با اشاره به اینکه شرکت ایریکو توانایی تولید ۲۵۰ دستگاه واگن مسافری یا ریل باس و مترو و ۵۰ دستگاه لکوموتیو همزمان در طول یکسال را دارد، تاکید کرد: اکنون خطوط تولید این شرکت باز است و ظرفیت آن، ۱۰۰ درصد خالی است.

وی با بیان اینکه این شرکت تاکنون بیش از ۲۰۰ دستگاه لکوموتیو را بازسازی اساسی در سطح یک کرده است، خاطرنشان کرد: ما در این شرکت، دستگاه‌هایی داریم که به روز دنیا هستند و همچنین در بخش قطعه‌سازی نیز بسیار کامل هستیم.

رئیس هیئت مدیره ایریکو با اشاره به امکان تولید بیش از ۳۶ هزار قطعه ریلی و تولید ۵۰۰ دستگاه واگن باری از سوی این شرکت، تصریح کرد: طرح توسعه‌ای این شرکت برای تولید یک هزار دستگاه واگن در طول یکسال پیش‌بینی شده است و به تازگی نیز حدود ۵۰ هزار متر مربع سالن جدید به مجموعه سالن‌های این شرکت افزوده شده و خطوط ریلی و تجهیزات آن کامل است.

حسن نژاد از اشتغال بیش از ۵۰۰ نفر در این شرکت خبر داد و تاکید کرد: چنانچه ظرفیت‌های خالی این شرکت کامل شوند، امکان اشتغال بیش از یک هزار و ۵۰۰ تا دو هزار نفر در این شرکت وجود دارد.

آمادگی ایریکو برای تامین بخشی از نیاز متروی کشور

رئیس هیئت مدیره ایریکو با یادآوری اینکه مشتریان و سفارش‌دهنده‌های این شرکت، اغلب شهرداری‌ها یا راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران یا شرکت‌های دولتی هستند، اظهار کرد: اکنون شهرداری‌ها، برای اینکه بتوانند متروی کشور را تکمیل کنند، نیاز به خرید دو هزار دستگاه واگن دارند.

وی تاکید کرد: با توجه به همکاری ما با چین، می توانیم بخشی از نیاز متروی کشور را تامین نمائیم؛ اما لازمه‌اش این است که هم بودجه باشد و هم تجهیزات مورد نیاز آن به موقع ترخیص شود و حمایت‌های مورد نیاز نیز صورت پذیرد.

حسن نژاد با بیان اینکه در صورت اجرایی شدن ماده ۱۲، امکان تحول در صنعت حمل‌ونقل ریلی وجود دارد، خاطرنشان کرد: من از تلاش مدیرعامل راه‌آهن به عنوان یک فعال اقتصادی مطلع هستم و می‌دانم که ایشان بیش از ۵۰ جلسه برای پیگیری این موضوع داشته‌اند.

تقدیر از عملکرد مدیرعامل راه‌آهن برای پیگیری ماده ۱۲

رئیس هیئت مدیره ایریکو در ادامه، با انتقاد از افرادی که به عملکرد مدیریت راه‌آهن ایراد می‌گیرند، اظهار کرد: شاید برخی از ما، چون تحت فشار هستیم، منصفانه صحبت نمی‌کنیم؛ زیرا راه‌آهن دارد تلاش می‌کند که ماده ۱۲ محقق شود که در صورت به نتیجه رسیدن، ظرفیت‌ها پر می‌شوند و ما واگن‌سازان نیز کار زیاد خواهیم داشت.

حسن نژاد با اشاره به مشکلات عمده شرکت ایریکو، بیان کرد: تاکنون ما برای ۲۰ شرکت، بازسازی ناوگان ریلی اعم از لکوموتیو، مسافری و ریل باس را انجام دادیم؛ اما مشکل امروز ما، نبود سفارش است.

وی ضمن تقدیر از عملکرد مدیریت راه‌آهن برای پیگیری ماده ۱۲ و رونق‌بخشی به صنعت حمل‌ونقل ریلی، تاکید کرد: اکنون راه‌آهن دارد از بخش خصوصی حمایت می‌کند و شاید یکی از موضوعاتی که از سوی بخش دولتی یا خصولتی مطرح می‌شود، همین است که راه‌آهن نمی‌خواهد انحصار شکل بگیرد.

حسن نژاد با یادآوری از اینکه در هر جای جهان که انحصار باشد، متعاقب آن فساد و رانت نیز ایجاد می‌شود، اظهار کرد: چندی پیش شرکت‌های آلستوم و زیمنس می‌خواستند با یکدیگر ادغام شوند؛ اما اتحادیه اروپا با این موضوع مخالفت کرد، زیرا مسئولان این اتحادیه معتقد بودند که با ادغام این دو شرکت انحصار ایجاد می‌شود و این به نفع مردم نیست.

امکان تولید واگن‌های VIP گردشگری در ایریکو

رئیس هیئت مدیره ایریکو عنوان کرد: اکنون این شرکت، همچنین آمادگی دارد تا واگن VIP مسافری گردشگری را تولید کند؛ زیرا زیرساخت تولید آن در این شرکت وجود دارد.

حسن نژاد تاکید کرد: هر چند اقتصاد ریلی به دلیل ارزان بودن سوخت در ایران جواب نمی‌دهد؛ اما در همه جای جهان، دولت‌ها از صنایع ریلی، به دلیل اینکه باعث کاهش مصرف سوخت و آلودگی و کشته شدن آدم‌ها می‌شود، حمایت و پشتیبانی می‌کنند.

به گفته وی، راه‌اندازی واگن‌های ریل‌باس و گردشگری برای شهرهای حومه‌ای بسیار مناسب است، زیرا طی آن مردم می‌توانند سفری ایمن و راحت با قطار داشته باشند و قطعا مردم نیز از آن استقبال می‌کنند.

رئیس هیئت مدیره ایریکو با اشاره به زیرساخت‌های موجود در این شرکت، تصریح کرد: با توجه به پارتنرهای خوبی که این شرکت دارد، می‌توان در ابعاد جهانی با تشکیل کنسرسیوم، اقدامات ارزنده‌ای در تولید انواع واگن‌های مسافری انجام داد.

تلاش ایریکو برای حضور در بازار بورس

حسن نژاد با بیان اینکه این شرکت علاقمند است تا در بازار بورس حضور پیدا کند، اظهار کرد: ما تلاش می‌کنیم که در چند سال آینده در بورس حضور داشته باشیم.

وی تاکید کرد: اکنون ما به سمتی می‌رویم تا در بورس پذیرش بگیریم؛ زیرا معتقدیم که بورس تامین کننده مالی خوبی است و به همین جهت، تلاش ما پیوستن به بورس است.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا