وضعیت ناوگان سریع السیر جهان در سال ۲۰۲۳
بر اساس اطلس راهآهن سریعالسیر ۲۰۲۲ UIC از ۵۹ هزار کیلومتر خطوط سریع جهان ۴۰ هزار کیلومتر، متعلق به چین است.
به گزارش پایگاه خبری ریل نیوز به نقل از تین نیوز، میزان جابهجایی مسافر در قطارهای سریعالسیر، بر اساس آمار ۲۰۲۳ UIC، مبتنی بر آخرین گزارشات راه آهنهای جهان، به ترتیب بیشترین میلیارد نفر کیلومتر عبارت است از:
۱) چین ۴۳۹، ۲) فرانسه ۶۵، ۳) ژاپن ۴۴، ۴) آلمان ۳۴، ۵) کره جنوبی ۱۰، ۶) اسپانیا ۱۰، ۷) تایوان ۹، ۸) روسیه ۵، ۹) مراکش ۱ و سایر کشورهای اروپایی جمعا ۳۱ (پرتقال، لهستان، سوئد، بلژیک، ایتالیا، ترکیه، …).
همچنین بر اساس آمار اتحادیه جهانی راه آهنها، ۶۱۸۷ قطار سریعالسیر (کل قطارها ۶۵۵۸) در ۱۹۶ نوع با ۵۸۰۶۲ واگن که غالبا خودکشش هستند در آمار ۲۰۲۳ حمل و نقل مسافر سریعالسیر را برعهده داشتند که به ترتیب فهرست عبارتند از:
(توضیح: تعدادی از قطارها در جدول بین دو کشور تردد میکنند که در اینجا منظور نشده است، اعداد گرد شدهاند، عرض واگنها، از ۲۸۰۰ میلی متر تا ۳۴۵۰ (سوئد)، ژاپن، غالبا ۳۳۸۰، چین هم غالبا ۳۳۸۰، ۴ نوع قطارهای انگلیس برقی دیزلی، و بر اساس اطلس راهآهن سریعالسیر ۲۰۲۲ UIC از ۵۹ هزار کیلومتر خطوط سریع جهان ۴۰ هزار کیلومتر متعلق به چین است، خطوط سریعالسیر، به خطوط اختصاصی با سرعت ۲۵۰ به بالا یا خطوط معمولی ارتقا یافته با سرعت بالای ۲۰۰ گفته می شود).
– اتریش آغاز ۲۰۰۸، تنوع ۲، سرعت ۲۳۰، بارمحوری ۲۳، توان به وزن ۱۲، سازنده زیمنس، ردیف ۱ تا ۲، ۱ لکوموتیو ۶ واگن
– فرانسه ۱۹۸۱، تنوع ۱۲، سرعت ۳۵۰-۲۷۰، بارمحوری ۱۷ تا ۲۲، توان به وزن ۲۲-۱۵، آلستوم، ر۲۱-۳، غالبا با ۲ لکوموتیو و …
– آلمان ۱۹۹۱، تنوع ۱۲، سرعت ۳۳۰-۲۰۰، بارمحوری ۱۴ تا ۲۰، توان به وزن ۱۸-۱۰، زیمنس، ردیف ۳۶-۲۲، غالبا خودکشش
– ایتالیا آغاز ۱۹۸۸، تنوع ۱۰، سرعت ۳۶۰-۲۵۰، بارمحوری ۱۲ تا ۱۷، توان به وزن ۲۰-۱۲، آلستوم، هیتاچی، ردیف ۴۸-۳۷
– لهستان آغاز ۲۰۱۴، تنوع ۱، سرعت ۲۵۰، بارمحوری ۲۱، توان به وزن ۱۷، آلستوم، ردیف ۴۹، تیلتینگ ۷ واگنه ED250
– اسپانیا آغاز ۱۹۹۲، تنوع ۱۶، سرعت ۳۳۰-۲۰۰، بارمحوری ۱۶ تا ۱۸، توان به وزن ۲۴-۱۳، کف، تالگو ، آلستوم، ردیف ۶۵-۵۰
– پرتقال آغاز ۱۹۹۹، تنوع ۱، سرعت ۲۲۰، بارمحوری ۱۲، توان به وزن ۱۴، آلستوم، ردیف ۶۶، تیلتینگ ۶ واگنه CPA4000
– سوئیس آغاز ۲۰۰۰، تنوع ۲، سرعت ۲۵۰-۲۰۰، بارمحوری ۱۳، آلستوم، اشتدلر، ردیف ۶۸-۶۷، خودکشش ۷ و ۱۱ واگنه
– انگلیس آغاز ۱۹۷۶، تنوع ۱۴، سرعت ۳۶۰-۲۰۰، بارمحوری ۱۸، توان به وزن ۱۲-۹، برل، آلستوم، هیتاچی، زیمنس، ر ۸۲-۶۹
– جک آغاز ۲۰۰۳، تنوع ۴، سرعت ۲۴۹-۲۰۰، بارمحوری ۱۵ تا ۲۲، توان به وزن ۱۲-۱۰، زیمنس، آلستوم، اشکودا، ر ۸۶-۸۳
– روسیه آغاز ۱۹۷۴، تنوع ۳، سرعت ۲۵۰-۲۰۰، بارمحوری ۱۷ تا ۱۸، توان به وزن ۱۳-۱۲، زیمنس و …، ردیف ۹۰-۸۸
– فنلاند ۱۹۹۵، تنوع ۱، سرعت ۲۲۰، بارمحوری ۱۴، توان به وزن ۱۲، آلستوم، ردیف ۹۱، خط عریض ۱۵۲۰، خودکشش ۶ واگنه
– نروژ آغاز ۱۹۹۷، تنوع ۲، سرعت ۲۱۰، بارمحوری ۱۷، توان به وزن ۱۱-۹، آلستوم، ردیف ۹۴-۹۳، خودکشش ۳ و ۴ واگنه
– اسلونی آغاز ۱۹۸۰، تنوع ۱، سرعت ۲۰۰، بارمحوری ۱۵، توان به وزن -، آلستوم، ردیف ۹۵، خودکشش ۳ واگنه ETR310
– یونان آغاز ۲۰۲۲، تنوع ۱، سرعت ۲۰۰، بارمحوری -، توان به وزن -، آلستوم، ردیف ۹۶، خودکشش ۱۰ واگنه ETR470
– سوئد آغاز ۱۹۹۰، تنوع ۷، سرعت ۲۵۰-۲۰۰، بارمحوری ۱۹، توان به وزن ۱۱، آلستوم، ردیف ۱۰۳-۹۷، X2000 و خودکشش
– چین ۲۰۰۶، تنوع ۴۵، سرعت ۴۰۰-۲۰۰، بارمحوری ۱۴ تا ۱۷، توان به وزن ۲۰-۱۱، آلستوم، کاوازاکی، زیمنس، ر ۱۴۸-۱۰۴
– تایوان ۲۰۰۷، تنوع ۱، سرعت ۳۰۰، بارمحوری ۱۴، توان به وزن ۱۸، هیتاچی، کاوازاکی …، ردیف ۱۴۹، عریض ۱۲ واگنه
– ژاپن آغاز ۱۹۶۴، تنوع ۳۱، سرعت ۳۲۰-۲۲۰، بارمحوری ۱۶ تا ۱۱، توان به وزن ۲۷-۱۲، هیتاچی، کاوازاکی، ردیف ۱۸۰-۱۵۰
– کره آغاز ۲۰۰۴، تنوع ۸، سرعت ۳۵۰-۲۸۶، بارمحوری ۱۵ تا ۱۷، توان به وزن ۱۹-۱۷، آلستوم، هیوندایی-روتم،۱۸۱-۱۸۸
– ترکیه ۲۰۰۹، تنوع ۳، سرعت ۳۲۰-۲۵۰، بارمحوری ۱۷، توان به وزن -، کف، زیمنس، ردیف ۱۹۱-۱۸۹، خودکشش ۶ و ۸ واگنه
– عربستان آغاز ۲۰۱۸، تنوع ۱، سرعت ۳۵۰، بارمحوری -، توان به وزن -، تالگو، ردیف ۱۹۲، تالگو ۳۵۰ با دو لکوموتیو ۱۳ واگن
– مراکش آغاز ۲۰۱۸، تنوع ۱، سرعت ۳۲۰، بارمحوری -، توان به وزن -، آلستوم، ردیف ۱۹۴، ۲ لکوموتیو ۸ واگن با ۵۳۳ صندلی
– آمریکا آغاز ۲۰۰۰، تنوع ۲، سرعت ۳۰۰-۲۴۱، بارمحوری ۲۳، توان به وزن ۱۶، آلستوم، ردیف ۱۹۶-۱۹۵، دو لکوموتیو ۶ واگن
نویسنده: عباس قربانعلی بیک / تین نیوز