احیای قطار مسافری تهران – وان را می بایست موفق ترین پروژه دکتر ذاکری در بخش مسافری راه آهن به ویژه در شرایط خاص کنونی کشور دانست که می تواند کمک شایانی به رونق صنعت گردشگری نماید.
به گزارش ریل ایران؛ راه آهن جمهوری اسلامی ایران روز سه شنبه ۱۸ دیماه از راه اندازی مجدد قطار تهران – وان از بهمن ماه خبر دادند. به نوشته ریل ایران، راه اندازی این قطار محصول مذاکرات و دیپلماسی فشرده ریلی مدیرعامل محترم راه آهن با همتای خود در راه آهن ترکیه بوده است.
اگرچه راه اندازی قطارهای مسافری یا باری در هر صورت اتفاقی مبارک و درآمدزا به حساب می آید، اما راه اندازی قطار تهران – وان از اهمیت ویژه ای برخوردار است که دلایل این ادعا را به صورت مختصر در ادامه بررسی خواهیم کرد.
همکاری مشترک با عضو ناتو در آستانه بازگشت ترامپ!
حقیقتت امر این است که از زمان اعلام پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات آمریکا، اکثر کشورهای جهان رویکردی محافظه کارانه اتخاذ کرده و منتظر تعیین روند سیاست خارجی ساکن جدید کاخ سفید هستند. اما از آنجاکه رئیس جمهوری منتخب آمریکا فردی غیرقابل پیش بینی است، شرکای آمریکا تلاش میکنند دستکم پیش از بازگشت ترامپ به کاخ سفید، اقدامی نکنند که به مذاق وی خوش نیاید. این میزان محافظه کاری حتی برای کشورهای غیرهمسو و رقیب آمریکا مانند روسیه و چین نیز صادق بوده و حتی میزان تنش در خاورمیانه را نیز تا حدی کاهش داده است.
در چنین شرایطی، راه اندازی قطار مستقیم مسافری بین ایران و یک عضو ناتو که از شرکای اصلی آمریکا در منطقه نیز به حساب می آید، اقدامی بسیار درخور توجه به حساب آمده و می توان آن را به عنوان مهمترین اقدام دکتر ذاکری در بخش مسافری خارجی دانست.
تاکید مدیرعامل راه آهن بر توسعه گردشگری ریلی
یکی از اقداماتی که دکتر ذاکری در بدو ورود به راه آهن و تصدی سمت مدیرعاملی تاکنون به انجام رسانده، راه اندازی مجدد قطارهای گردشگری است که یکی از منابع درآمد قابل توجه برای صنعت حمل و نقل ریلی به حساب می آید. تاکنون قطارهای گردشگری تهران – شیرگاه و تهران – کاشان راه اندازی شده اند و این در حالیست که راه آهن همزمان از عزم خود برای راه اندازی قطارهای گردشگری بیشتر در مسیر شهرهای توریستی همچون اصفهان، شیراز و یزد خبر داده است.
اما قطار تهران – وان را می توان بُعد مترقی تری از این رویکرد مدیرعامل راه آهن دانست. چراکه گردشگری بین المللی، نه تنها منبع ارزآوری برای کشور به حساب می آید، بلکه پای بخش مسافری راه آهن ایران را به شبکه ریلی منتهی به اروپا باز خواهد کرد. چنین رویداد، علاوه بر توسعه تعاملات فرهنگی میان دو کشور همسایه، منجر به تعمیق روابط میان تهران و آنکارا به ویژه در بخش تجاری نیز خواهد شد.
حضور بخش مسافری راه آهن ایران در حوزه بین الملل
صنعت حمل و نقل ریلی در ایران بیش از ۱۰۰ سال قدمت داشته و با اینحال، باید به این نکته اعتراف کرد که به دلیل تمرکز راه آهن ایران بر روی بار ریلی، بخش مسافری از رونق چندانی برخوردار نبوده است. اگرچه در بخش داخلی، شاهد راه اندازی قطارهایی در مسیرهای گوناگون کشور بوده ایم، اما باید پذیرفت که در بخش بین المللی بسیار ضعیف تر از جاده عمل کرده ایم. برای اثبات این مدعا، کافی است سری به نزدیکترین پایانه اتوبوسرانی در هر یک از کلان شهرها بزنید تا متوجه شوید که برای مقصد بسیاری از کشورها، اتوبوس موجود است. اما قطار تهران – وان نخستین قطار فعال شده مسافری در مسیرهای بین المللی است که امدی است با پیگیری های بیشتر مدیرعامل محترم، تعداد این مسیرها بیشتر شوند.