حمل‌ونقل ریلی

از اصفهان تا شهرکرد با قطار در آینده نزدیک

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: اجرای طرح ملی راه‌آهن اصفهان – مبارکه – شهرکرد، با روی کار آمدن دولت سیزدهم شتاب بیشتری گرفته و تاکنون در بخش زیرسازی، شاهد پیشرفت ۶۲ درصدی بودیم.

به گزارش پایگاه خبری ریل‌نیوز، همزمان با سفر رئیس جمهور به چهارمحال و بختیاری، عباس خطیبی معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل، در گفتگو با ریل‌نیوز گفت: راه‌آهن اصفهان – مبارکه – سفیددشت – شهرکرد، افزون بر ۹۰ کیلومتر طول دارد و با اجرای این پروژه ریلی، تحول بزرگی در جابه‌جایی و حمل و نقل ریلی مسافر و کالا، بین استان‌های اصفهان و چهارمحال و بختیاری رُخ می‌دهد.

 خطیبی ادامه داد: پروژه «راه‌آهن اصفهان – مبارکه – سفیددشت – شهرکرد»، به عنوان نقطه اتصال کریدور ریلی اصفهان – اهواز، این روزها در سایه توجه و تلاش دولت سیزدهم، پیشرفت چشمگیری داشته است و با اتصال آن به شبکه ریلی کشور، فاصله ریلی استان‌های جنوبی تا مرکز کشور، حدود ۵۰۰ کیلومتر کوتاه‌تر ‌می‌شود.

وی تصریح کرد: این پروژه در سال ۱۳۸۵، از سوی وزارت معادن و فلزات وقت، با هدف اتصال و دسترسی صنایع و معادن استان ‌های اصفهان و چهارمحال و بختیاری به شبکه ریلی کشور طرح‌ریزی شد، اما به دلیل محدودیت منابع، تا سال۱۳۹۰ متوقف و به وزارت راه و شهرسازی واگذار شد و پس از واگذاری پروژه راه‌آهن اصفهان – شهرکرد به وزارت راه‌ و شهرسازی، معاونت راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، به عنوان متولی اصلی این پروژه، آن را در دستور کار اصلی خود قرار داد و طراحی آن را از ایستگاه راه‌آهن حسن‌آباد شهرستان مبارکه، به سمت سفیددشت و در نهایت تا فرخ‌شهر و شهرکرد تکمیل کرد.

خطیبی اظهار کرد: پس از تکمیل طراحی و تهیه اسناد پیمان طرح راه‌آهن مبارکه – سفیددشت – شهرکرد در قالب چهار قطعه اجرایی در سال ۱۳۹۱، قطعه دوم این طرح در اختیار یکی از شرکت‌های محلی فعال در استان‌های اصفهان و چهارمحال و بختیاری قرار داده شد و به سرانجام رسید به طوری‌که در سال ۱۳۹۷، کار فازی از این قطعه با ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی انجام و بخشی از آن به دلایل مالی و فنی متوقف ماند و دیگر قطعات نیز در سال‌ها ۹۷ و ۹۸ به پیمانکاران مربوطه واگذار شد، اما روند تکمیل این طرح در دولت سیزدهم شتاب بیشتری گرفته است.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور خاطرنشان کرد: میزان پیشرفت طرح راه‌آهن اصفهان – مبارکه – سفیددشت – شهرکرد، در بخش زیرسازی، ۶۲ درصد بوده که زیرسازی ۴۸ کیلومتر از مسیر انجام شده است.

خطیبی همچنین بیان کرد: پروژه «راه‌آهن اصفهان – مبارکه – سفیددشت – شهرکرد»، به عنوان نقطه اتصال کریدور ریلی اصفهان – اهواز، برای بهره‌برداری به سه هزار میلیارد تومان دیگر نیاز دارد.

وی اضافه کرد: قطعه نخست این پروژه که از ایستگاه مبارکه به سفید دشت با طول حدود ۴۲ کیلومتر احداث می‌شود ۶۱ درصد پیشرفت داشته است، قطعه دوم نیز که از جاده سفیددشت تا گردنه زردی ها به طول ۲۰ کیلومتر است، بیش از ۹۷ درصد پیشرفت فیریکی داشته است و قطعه سوم که از گردنه زردی‌ها تا شهرکرد به طول ۳۰ کیلومتر احداث می‌شود، دارای ۳۸ درصد پیشرفت است.

خطیبی گفت: تعداد تونل‌ها در این طرح ۱۵ تونل و به طول ۵ هزار و ۳۰۰ متر است که حفاری ۱۲ تونل از آنها به پایان رسیده است، تعداد کل پُل‌ها نیز در این پروژه ۱۱ دستگاه به طول ۲ هزار ۵۰۰ متر است که همگی به صورت موازی در حال احداث هستند.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، اضافه کرد: میزان پیشرفت ایستگاه سفیددشت ۱۷ درصد و عملیات احداث ایستگاه شهرکرد آغاز شده و تاکنون ۶ درصد پیشرفت داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا