محموله ۶۰ تنی ریل قاشقی برای تکمیل راه آهن رشت- کاسپین تخلیه شد
رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی از تخلیه محموله ۶۰ تنی ریل قاشقی در بندر کاسپین برای سرعت بخشی به عملیات تکمیل طرح ملی اتصال ریل به این منطقه، خبر داد و افزود: این ریل در قطعه نهایی اتصال ریل به اسکله رو رو بندر یادشده مورد استفاده قرار می گیرد.
بهگزارش پایگاه خبری ریلنیو به نقل از ایرنا، محمد سجاد سیاهکارزاده گفت : ارزش ریالی ریل قاشقی یادشده را همراه با اجرای آن (بودجه آن از منابع سازمان منطقه آزاد انزلی تأمین شده است) را حدود ۳۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: این ریل گذاری در راستای اقدامات انجام شده از سوی وزارت راه و شهرسازی برای بهره برداری سریع تر از طرح اتصال مجتمع بندری کاسپین به خط ریل سراسری در ایستگاه پیربازار رشت صورت گرفته است.
ریل قاشقی به منظور افزایش ایمنی و جلوگیری از خطر خروج از خط وسیله نقلیه و مهار کردن هرچه بیشتر لبه چرخ، در اسکلههای رو رو استفاده میشود.
وی اضافه کرد: سازمان منطقه آزاد انزلی عملیات ریلگذاری قطعه داخلی این منطقه به طول ۷۰۰ متر را به عنوان بخش پایانی تعهدات خود آغاز کرده است؛ پیش از این نیز منطقه آزاد انزلی، فرآیندهای تملک اراضی، زیرسازی حدود ۲ کیلومتر از مسیر داخل محدوده منطقه، خریداری و نصب سینی دوار و احداث اسکله رو رو که محل وصل شدن قطار به کشتی های مخصوص است در قالب تفاهم نامه همکاری با وزارت راه و شهرسازی انجام شده بود.
رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی اظهار کرد: سازمان منطقه آزاد انزلی با پیگیری های انجام شده از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون، سرعت عملیات تکمیل طرح ملی اتصال منطقه آزاد انزلی به خط ریل سراسری به طول ۳۷ کیلومتر را افزایش داده و امید است با این اقدامات به زودی شاهد بهره برداری نهایی این خط باشیم.
سیاهکارزاده با تاکید بر اهمیت تکمیل قطعه منطقه آزاد انزلی از راه آهن قزوین-رشت-انزلی، گفت: با بهره برداری از این طرح ملی که دستاوردهای بین المللی قابل توجهی برای کشور دارد، علاوه بر اتصال دریاهای شمالی و جنوبی ایران با خطوط ریلی جدید، زمینه برای تکمیل زیرساخت های کریدور شمال جنوب فراهم می شود و بزودی شاهد گسترش مناسبات حمل و نقل ترکیبی میان کشورهای اوراسیا و حاشیه دریای کاسپین با کشورهای جنوبی خلیج فارس و اقیانوس هند خواهیم بود؛ این موضوع از مهمترین راهبردهای دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران است.
وی تلاشها و همکاریهای صورت گرفته از سوی مجموعه وزارت راه و شهرسازی، مجمع نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی و سایر مسئولان استانی برای تکمیل این طرح ملی را حائز اهمیت دانست و تصریح کرد: تکمیل قطعات لجستیکی منطقه آزاد انزلی موجب می شود این منطقه به عنوان نخستین منطقه آزاد شمال کشور نقش بیشتری در معادلات ترانزیتی بین المللی ایفاء کند.
رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی تاکید کرد: با تکمیل و بهره برداری از این خط آهن شاهد افزایش مناسبات جمهوری اسلامی ایران با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا و فعالیت بیشتر کریدور چین-قزاقستان-ایران به عنوان بخش فرعی طرح “یک کمربند، یک جاده ” در نقل و انتقال کالا میان چین و کشورهای غرب آسیا، خواهیم بود.