سهم مالکین لکوموتیو و واگن، از مبدا تفکیک شود
مدیرعامل شرکت نیروی کشش ریلی پرس گفت: با بازنگری در قوانین بایستی سهم مالکانه شرکت های مالک لکوموتیو و واگن، از مبدا تفکیک شود و مالکین لکوموتیو، واگن و شرکت راه آهن از ابتدا هر کدام سهم خود را دریافت کنند.
بهیار صنوبری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری ریل نیوز، با اشاره به نشست مدیرعامل راه آهن با شرکت های مالک لکوموتیو اظهار کرد: در این نشست مسائل، به صورت دوستانه و صمیمی مطرح شد و مدیرعامل راه آهن با گشاده رویی سخنان ما را شنیدند و امیدوارم این تعامل موجب رونق صنعت ریلی شود.
وی با اشاره به مطالبات از شرکت های مالک واگن باری افزود: لازم است برخی قوانین در دوره ای بازنگری شود. در یک زمانی شرکت راه آهن بنا به صلاحدید، برای تسهیل انجام کارها تصمیم گرفته بود مالکین واگن با صاحبان بار قرارداد بسته و پس از دریافت پول، سهم مالکین لکوموتیو و حق دسترسی به ریل را بدهند. اما امروز شرایط به گونه ای است که بهتر است این موضوع از مبدا تفکیک شود و مالکین لکوموتیو، واگن و شرکت راه آهن از ابتدا هر کدام سهم مالکانه خود را دریافت کنند.
صنوبری ادامه داد: بحث اصلی لکوموتیو، سرمایه گذاری اولیه است چون قیمت آن ارزی است و حتی فروشنده داخلی مانند مپنا، نرخ را بر مبنای ارز قرار داده و پرداخت های آن نیز بر مبنای ارز است.
وی با بیان اینکه برای خرید لکوموتیو ابتدا باید سفارش بگذاریم و حداقل ۳ سال زمان ساخت آن خواهد بود گفت: از زمان شروع سفارش تا پایان آن، از نظر منابع ریالی، اگر نرخ ارز ثابت باشد مشکلی نیست اما چون افزایش نرخ تورم وجود دارد در برآوردهایی که می کنیم معمولا به مشکل بر می خوریم.
مدیرعامل شرکت نیروی کشش ریلی پرس تاکید کرد: کمک شرکت راه آهن در تامین منابع مالی بسیار موثر است تا تعداد سرمایه گذارانی که به این صنعت می آیند بیشتر شود. چون سرمایه داران معمولا در موضوعاتی که بازگشت سرمایه آنها سریعتر است سرمایه گذاری می کنند اما در لکوموتیو، سرمایه گذاری ۳ سال دیگر جواب می دهد ضمن اینکه دوره کارکرد ۵ ساله نیز دارد و عملا ۸ سال طول می کشد تا سرمایه اولیه برگردد.
وی ادامه داد: اینجاست که کمک راه آهن می تواند به تامین نقدینگی اولیه کمک کند که نمونه آن تبصره ۱۸ و مورد دیگر، بحث ضمانت نامه های بانکی است. اگر راه آهن بتواند گرفتن ناوگان به عنوان ضمانت را در بانک ها جا بیندازد اینها دو مولفه اصلی، به غیر از ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر است که اگر انجام شود بسیار موثر است و حتما سرمایه گذارهای زیادی به سمت سرمایه گذاری در لکوموتیو می آید.بند الف تبصره ۱۸ مبین پرداخت تسهیلات کم بهره برای افزایش تولید و اشتغال است.