جایگاه لجستیک در راه آهن و حمل و نقل ریلی
در جریان دومین روز از نمایشگاه حملونقل، لجستیک و صنایع وابسته، پنل تخصصی «ریل و لجستیک» در غرفه راهآهن جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری ریلنیوز، صادق تخمه چیان مدیر کل لجستیک راه آهن بر لزوم توسعه مراکز لجستیک تاکید کرد و گفت: مراکز لجستیک از موضوعات ضروری برای بهبود حمل و نقل کشور است و به به هر میزان که مراکز لجستیک بیشتر باشد کشور از نظر اقتصادی قویتر خواهد شد.
مدیر کل لجستیک راه آهن ادامه داد: توسعه مراکز لجستیک، تابعی از رشد اقتصاد کشور است و برای تحقق این امر به هماهنگی سایر دستگاههای مرتبط نیاز است.
تخمه چیان توسعه مراکز لجستیک را از نیازهای اصلی کشور دانست و افزود: بهدلیل کاهش قیمت تمام شده حمل کالا از طریق حمل و نقل ریلی، کاهش تلفات جاده ای و کاهش آلودگی هوا، با توسعه مراکز لجستیک به نفع اقتصاد ملی گام بر میداریم.
در ادامه این رویداد محمدمهدی حسن زاده مدیرکل سابق لجستیک راه آهن، فلسفه ایجاد مراکز لجستیک را دپوی بار درون سرزمینی دانست و گفت: از آنجاییکه قرار است متولی لجستیک، راه آهن کشور باشد بنابراین باید تمرکز اصلی روی بنادر خشک باشد. توسعه بنادر خشک، امری فراسازمانی است و نیاز به هماهنگی دستگاههای مختلف وجود دارد.
حسن زاده با بیان اینکه فرهنگ حمل و نقل ما، جاده محور است و نه ریل محور، تصریح کرد: سرعت ایجاد بنادر خشک منطقی نیست چرا که مکانیزمی در دولت بهجهت ایجاد مراکز لجستیک تعریف نشده و در حال حاضر کمتر از ۱۰ درصد مراکز لجستیکی ما فعال است.
سید علیرضا سیدوکیلی عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نیز به نقش لجستیک بهعنوان زنجیره تامین کالا اشاره کرد و گفت: لجستیک در فضای زنجیره تامین کالا، معنی میشود و در داخل و بیرون از شهر کاربرد دارد.
سیدوکیلی بیان کرد: یکی از فرصتهایی که برای بخش ریلی وجود دارد در بخش خرده بار است و برای اینکه شرکتهای غیر دولتی در بحث لجستیک فعال شوند باید یک مکانیزم شفاف، ساده و کوتاه مدت داشته باشد و مراکز لجستیکی بایستی متولی مشخص و مستقلی داشته باشد.