حمل‌ونقل ریلی

گزارشی از آخرین وضعیت پروژه راه‌آهن اردبیل

وثوق ایرانی، گزارشی دقیق از آخرین وضعیت پروژه راه‌آهن اردبیل، ارائه کرده است.

به گزارش پایگاه خبری ریل نیوز، وی طی گزارشی که در سایت نسیم اردبیل منتشر شده است، نوشت: امروز دوشنبه ۲۴ مهر ۱۴٠۲، ساعت هفت، با اعضای انجمن بازاریان اردبیل و مدیر فنی، عازم محل پروژه‌ راه‌آهن شدیم. خودم مخصوصاً اسمش را میانه – اردبیل ننوشتم چون باور داشتم که راه‌آهن تنها به مقصد اردبیل توجه ندارد. تا این که در محل کارگاه متوجه شدم، ایستگاه اردبیل، در دویست و پنجاه کیلومتری راه‌آهن پارس‌آباد – میانه قرار دارد و این خط در نهایت، به راه‌آهن جمهوری آذربایجان می‌تواند وصل شود و قطعه‌ای از کریدور شمال – جنوب دنیا باشد.

کل خط، از اردبیل تا میانه یکصد و هفتاد و پنج کیلومتر است، با بیش از شصت تونل که از اردبیل یک‌صد و پنج کیلومتر و از میانه بیست و پنج کیلومتر هم ریل‌گذاری شده است. از این مسیر، چهل و پنج کیلومترش باقی‌مانده که خوش‌بختانه کارهای زیرسازی‌اش در حال اتمام است. به دلیل جوان بودن کوه‌ها، سخت‌ترین قسمت مسیر در قطعه دو قرار دارد که عملیات اجرایی پل پانصد و شصت متری سارای، با توان فنی بالا، در روزهای اخیر به پایان رسیده است.

این پل که عکسش را پست کرده‌ام، در مسابقات اخیر بتن کشور، مقام اول را کسب نموده و با دهانه نود متری، از افتخارات پل‌سازی کشور محسوب می‌شود

پروژه‌ راه‌آهن اردبیل، برای سرعت صد و بیست کیلومتر بر ساعت قطار باری و صد و شصت کیلومتر بر ساعت قطار مسافربری، طراحی شده و در صورت تعویض بستر در دهه های آینده می‌تواند میزبان قطارهای پرسرعت هم باشد.

به گفته مسوولان اجرایی، حدود هزار میلیارد تومان دیگر برای تکمیل پروژه نیاز است. روزانه نزدیک یک میلیارد تومان هزینه جاری فقط یکی از پیمان‌کاران است.

به نظر می رسد، پروژه‌ راه‌آهن اردبیل از نظر فنی اکنون دیگر مشکل خاصی ندارد و همکاران مهندس ما، با بهره‌گیری از توان علمی – فنی خود، اجرای آن را تمام خواهند کرد. تنها مشکل پروژه، پول است که ارقام ذکر شده نیز از نظر من در اندازه‌های ملی، رقم کلانی نیست.

بنابه گفته مسوولان، در صورت اختصاص بودجه‌ کافی، چهل و پنج روز کاری از پروژه باقی مانده است. هر چند ممکن است بیشتر طول بکشد.

در هر حال پروژه راه‌آهن اردبیل، ابرپروژه استان و از زیرساخت‌های ضروری است که ده‌ها سال در احداث آن تأخیر شده و هزینه‌های بالای حمل و نقل غیر ریلی، استان را از توسعه بازداشته است.

نویسنده: وثوق ایرانی / نسیم اردبیل

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا