
زیانبار خواندن یک پروژه ریلی ملی در آمریکا توسط دونالد ترامپ و تاکید وی بر لزوم توقف ساخت راه آهن لس آنجلس – سان فرانسیسکو نشان از ضربه مهلکی است که وی می تواند به بدنه راه آهن این کشور وارد آورد.
به گزارش پایگاه ریل ایران؛ از زمان بازگشت دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهوری آمریکا به کاخ سفید، بسیاری از بازارهای مالی جهانی دستخوش تغییراتی گسترده شده اند. رشد قیمت جهانی طلا، افزایش قیمت نفت و رکود در بازار فلزات تنها بخشی از تغییراتی است که طی کمتر از یک ماه گذشته گریبانگیر بازارهای جهانی شده است.
اما عدم اعتقاد ترامپ به انرژی های تجدید پذیر و تاکید وی بر لزوم بازگشت نفت و خودروهای عادی به سیکل بازار مصرف جهان، موضوعی است که منجر به نگرانی گسترده در بخش های مختلف صنعت شده است. ترامپ در نخستین روزهای به قدرت رسیدن خود، طی فرمانی مجددا از کنوانسیون تغییرات آب و هوایی پاریس که جو بایدن در دوران ریاست جمهوری خود به آن پیوسته بود را امضا کرد. وی همچنین در جریان سخنرانی مراسم تحلیف خود، از رونق بازار خودروهای برقی به رهبری چین انتقاد کرده و خواستار ازسرگیری صادرات نفتی آمریکا به بازارهای جهانی شد.
انتقاد ترامپ از پروژه مهم قطار سریع السیر در آمریکا
کشور آمریکا به دلیل برخورداری از ذخایر عظیم نفتی، کمترین میزان پیشرفت در زمینه بهره مندی از قطارهای برقی و سریع السیر را به نام خود ثبت کرده است. در حالیکه کشوری همچون هند، تقریبا تمامی شبکه ریلی خود را طی سال های اخیر برقی سازی کرده، آمریکا همچنان بر استفاده از لکوموتیوهای دیزلی متمرکز شده و علاقه ای به برقی سازی خطوط یا راه اندازی قطارهای سریع السیر از خود نشان نمی دهد.
با اینحال، در دوران ریاست جمهوری جو بایدن، ایالت کالیفرنیا اقدام به آغاز ساخت مهمترین پروژه قطار سریع السیر برقی نمود که مهمترین پروژه ریلی این کشور در بخش مسافری به حساب می آید. این پروژه ریلی قرار است دو شهر سان فرانسیکو و لس آنجلس را به یکدیگر متصل نماید. البته قرار بود این پروژه به بخش های دیگر آمریکا نیز تسری پیدا کرده و این کشور را در یک سنت شکنی بزرگ، به سمت استفاده از قطارهای برقی سریع السیر سوق دهد.
با اینحال، دونالد ترامپ به تازگی طی سخنانی، ضمن انتقاد از این پروژه ریلی، سرمایه گذاری و ساخت آن را اتلاف هزینه دانست!
ترامپ در پیام خود نوشت: این پروژه صدها میلیون دلار برای ما هزینه خواهد داشت. وی که این سخنان را در جریان برگزاری نشست خبری خود با رسانه های آمریکایی مطرح می کرد، گفت: غیرممکن است که این پروژه اینقدر ارزش داشته باشد.
در پی این اظهارات ترامپ، سخنگوی دولت فدرال کالیفرنیا با انتشار پیامی در شبکه ایکس نوشت: توجهی به هیاهو نکنید. ما مشغول انجام کار خودمان هستیم. وی همچنین با انتقاد از اظهارات دونالد ترامپ، تصریح کرد که علاوه بر پیوست زیست محیطی، این پروژه بیش از ۱۴ هزار شغل ایجاد خواهد کرد.
سخنگوی دولت فدرال کالیفرنیا همچنین با نادرست خواندن ادعای ترامپ در خصوص هزینه این پروژه نیز نوشت: کل این پروژه حدود ۱۳ میلیون دلار هزینه در بر داشته که ۱۰.۵ میلیون دلار آن تاکنون از طریق دولت فدرال تامین شده است.
تهدید ترامپ علیه حمل و نقل ریلی در جهان
به طور کلی همانطور که گفته شد، دونالد ترامپ اعتقادی به استفاده از فناوری های نوین مبتنی بر سوخت و انرژی پاک نداشته و برعکس، اصرار زیادی به رونق گرفتن دوباره استفاده از سوخت های فسیلی دارد. از سوی دیگر، به راه انداختن جنگ تجاری جدید با کانادا و مکزیک به عنوان دو همسایه مهم آمریکا نیز نشانی از تمایل وی برای توسعه مناسبات ریلی خود با کشورهای همسایه و راه اندازی کریدورهای تجاری باری یا مسافری ندارد.
ترامپ در دور نخست ریاست جمهوری خود نیز با اقداماتی چون افزایش تعرفه واردات از اروپا به ویژه در بخش خودروسازی، انتقاد از قوانین پرداخت حق عضویت در ناتو، خروج از برخی سازمان های بین المللی (به تازگی سازمان بهداشت جهانی) و … داشته که وی را دی زمره انزواگرایان و راست افراطی در عرصه سیاست و تجارت بین الملل جای می دهد.
اما از آنجاکه آثار منفی رفتار رئیس جمهوری آمریکا صرفا منحصر به آمریکا نمی شود، می بایست منتظر ماند و دید که آیا دونالد ترامپ طی ماه های آتی برنامه ای برای محدود ساختن حمل و نقل، جریان بار و ترانزیت کشورهای غیرهمسوی آمریکا مانند ایران خواهد داشت یا خیر.
نکته مهم اینکه علیرغم روی کار آمدن فردی با ویژگی های رفتاری دونالد ترامپ در آمریکا، مجموعه وزارت راه و شهرسازی دولت چهاردهم و راه آهن جمهوری اسلامی ایران در دوران مدیریت دکتر ذاکری، تاکید عملی زیادی بر لزوم توسعه کریدورهای ترانزیتی عبوری از ایران دارند. حال باید دید که با توجه به پیوند سیاسی عمیق آمریکا با برخی کشورهای منطقه، شرکای تجاری راه آهن ایران به چه شکل روابط خود را با طرف ایرانی تنظیم خواهند کرد تا علاوه بر تامین منافع تجاری خود از طریق توسعه ترانزیت با تهران، موجب ایجاد حساسیت در شخص دونالد ترامپ نیز نشوند.