
شرکت CRRC چین علاوه بر حرفه اصلی خود یعنی تولید ادوات ریلی، دست به ساخت قدرتمندترین توربین بادی جهان نیز زده که موجب تعجب شده است.
به گزارش ریل ایران؛ صنعت حمل و نقل ریلی بدون شک طی دهه ها فعالیت خود در جهان، شاهد ظهور و حضور شرکت های بزرگ غربی همچون آلستوم، جنرال موتورز، ای ام دی یا زیمنس بوده است. اگرچه این شرکت های بزرگ هنوز هم با قدرت مشغول به فعالیت و فروش هستند، اما غول های چینی نیز طی دستکم دو دهه اخیر بازار اختصاصی بسیار بزرگی به لطف فناوری «های تک»، محصولات کم قیمت و البته اخیرا با کیفیت خود دست و پا کرده اند.
شرکت CRRC و پیشینه حضور در صنعت حمل و نقل ریلی
شرکت دولتی CRRC بزرگترین شرکت چینی فعال در زمینه تولید ناوگان، خط و ادوات ریلی بوده که البته این عنوان را طی چند ساله اخیر در سطح جهان نیز به نام خود کرده است. شرکت CRRC در سال ۲۰۱۶ از تلفیق دو شرکت دولتی بزرگ CNR و CSR ایجاد شد که هر دو شرکت بین سال های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ تشکیل شده و می توان گفت که حتی در زمان انحلال نیز هنوز بسیار نوپا بوده اند!
جالب است بدانیم که این شرکت بزرگ دولتی که تنها وظیفه تولید ناوگان و دیگر ادوات ریلی را بر عهده دارد، تا سال ۲۰۱۶ بیش از ۱۸۳ هزار کارمند و کارگر داشته که قطعا این رقم بسیار بیش از آن زمان است. شرکت CRRC البته شهرتی جهانی داشته و از ناوگان ریلی آرژانتین گرفته تا اندونزی، آفریقا تا ترکیه،… کمتر کشوری پیدا خواهید کرد که ردپایی از پروژه های این غول چینی به چشمتان نخورد. این شرکت چینی بزرگترین سازنده ناوگان ریلی در جهان بوده و بیش از ۹۰ درصد ناوگان ریلی کشور چین را نیز به خود تخصیص داده است!
رونمایی از برترین توربین بادی جهان با ۲۰ مگاوات قدرت!
به نوشته وب سایت «برزیل انرژی اینسایت» شرکت CRRC در ادامه تلاش برای توسعه بازار و تنوع بخشی به سبد محصولات خود، اخیرا از قدرتمندترین توربین بادی جهان به نام «کیهانگ» رونمایی کرده که هر واحد از آن توان تولید ۲۰ گاوات برق را دارد. ساخت این توربین بادی در اکتبر سال ۲۰۲۴ به اتمام رسیده و اکنون، شرکت چینی آزمایش عملیاتی آن را آغاز کرده است. تاکنون دو دستگاه از توربین کیهانگ در دو بندر شیهانگ و گوآنگلی چین نصب شده و روز ۱۱ ژانویه نیز نخستین آزمایش عملیاتی آنها با موفقیت انجام شده است.
بنابر اطلاعات منتشر شده از سوی CRRC، ارتفاع این توربین معلق حدود ۱۵۰ متر است. جالب است بدانیم که با هر بار گردش کامل پروانه توربین، برق مصرفی مورد نیاز ۲ الی ۴ روز یک خانه مسکونی تامین شده و به گفته مهندسین چینی، فعالیت هر واحد از این توربین ها میزان تولید کربن را ۶۲ هزار تن در سال کاهش خواهد داد؛ مساله ای که در صورت فراگیر شدن استفاده از این نوع توربین ها، می تواند هوای کشوری صنعتی مانند چین را تا حد زیادی از آلاینده های زیست محیطی پاک نگه دارد.
استفاده از نوع توربین بادی، همچنین میزان وابستگی کشورهای غیرنفتی به انرژی فسیلی را نیز تا حد زیادی کاهش داده و کمک شایانی به اقتصاد ملی آنها خواهد کرد. به عنوان مثال، برای تامین برقی به اندازه خروجی برق توربین کیهانگ، به سوختن ۲۵ هزار تن ذغال سنگ در سال نیاز داریم که در صورت استفاده از این توربین، چنین نیازی نیز برطرف خواهد شد.
هدف احتمالی CRRC از ساخت توربین بادی!
شرکت CRRC چین هنوز دلیل این اقدام خود برای سرمایه گذاری روی پروژه تولید توربین را اعلام نکرده است. با اینحال، به نظر می رسد هدف اصلی این شرکت، علاوه بر بهره مند شدن از بازار پر رونق توربین های بادی، دستیابی به منبع تولید انرژی قدرتمند و قابل اعتماد است.
همانطور که گفته شد، شرکت CRRC علاوه بر سهم ۹۰ درصدی خود از بازار ناوگان ریلی چین، تقریبا اجرای تمامی پروژه های فراسرزمینی دولت این کشور به عنوان پیمانکار را نیز بر عهده دارد. مهمترین این پروژه ها که شهرتی جهانی برای CRRC فراهم کرده، تامین ناوگان ریلی در مسیر پروژه کمربند و جاده است که تازه ترین آنها، قطار سریع السیر جاکارتا – باندونگ است که به یکی از پروژه های مشهور جهانی CRRC تبدیل شد.
اما مشکل اینجاست که بخش بزرگی از سرزمین های مورد سرمایه گذاری دولت چین در مسیر کمربند و جاده یا همان جاده ابریشم جدید، متعلق به کشورهایی با حداقل زیرساخت ها به ویژه در بخش انرژی است. به عنوان مثال، دولت چین سال گذشته فهرستی از برخی کشورهای آفریقایی و آسیایی ارائه کرده و گفته است که دیگر امکان ادامه سرمایه گذاری در این کشورها را ندارد.
با اینحال، چینی ها اخیرا بار دیگر به برخی از این کشورهای مانند قرقیزستان روی خوش نشان داده و از آمادگی برای بازگشت به مسیر ساخت مسیرهای ریلی و جاده ای مشترک با آنها سخن گفته اند.
مشکل اینجاست که به عنوان مثال، کشوری مانند قرقیزستان اساسا زیرساخت کافی برای تامین برق مسکونی خود را نیز در سراسر کشور ندارد. از سوی دیگر، تمامی تولید کنندگان ناوگان ریلی چین از جمله CRRC را تولید کنندگان قطارهای برقی تشکیل می دهند که تامین برق این قطارها البته شاید در خارج از مرزهای چین، کار چندان ساده ای هم نباشد.
یک مدیر بلندپایه این شرکت چینی در گفتگو با نشریه «ریشارژ نیوز» تایید کرده که شرکت CRRC اهداف بلند پروازانه ای در پس ساخت تولید توربین های بادی در سر دارد. به نظر می رسد CRRC قصد دارد در مناطقی که مسیر پروژه کمربند و جاده از آن عبور کرده و زیرساخت لازم برای تامین برق ندارد، از توربین های بادی خود برای تامین برقی ناوگان تولیدی خود استفاده کند. چنین اقدامی از طرفی بسیار مقرون به صرفه تر از اتصال منطقه به شبکه برق فشار قوی بوده و از طرف دیگر نیز، سرعت اجرای پروژه ساخت و بهره برداری از مسیر نیز چندین برابر خواهد شد.