ریل ایران گزارش می دهد؛
خیز بلند راه آهن قزاقستان برای تبدیل کریدور میانی به «ترانس آتلانتیک»!

به گزارش ریل ایران؛ راه اندازی کریدور میانی که بخشی از پروژه عظیم کمربند و جاده (BRI) محسوب می شود، در ابتدای کار، طرحی پر هزینه و شاید غیرعملیاتی به حساب می آمد. هزینه های سنگین حمل ترکیبی در دریای خزر، کمبود برخی زیرساخت های بندرگاهی در آکتائو و باکو برای پوشش حجم عظیم بار مبادلاتی میان چین و اروپا را می توان بزرگترین مشکلات پیش روی کریدور میانی دانست.
با اینحال، به دلیل تشدید تحریم های اقتصادی علیه ایران و لزوم جایگزین سازی مسیری جدید برای دستیابی بار ریلی چین به اروپا، منجر به موفقیت چشمگیر کریدور میانی ظرف مدت بسیار کمی شد. همانطور که می دانیم، کریدور میانی از چین آغاز شده و با عبور از خاک کشورهای قزاقستان، جمهوری آذربایجان، ترکیه و گرجستان راهی اروپا می شود. این کریدور ترانزیتی طی دو سال گذشته منجر به ایجاد تحولاتی بزرگ در بخش زیرساخت های بندرگاهی و دپوی کالا در دو سر دریای خزر شده که به عنوان مثال، می توان به اقدام سازمانی کشورهای ترک زبان برای ساخت بندر اَلِت در مجاورت باکو اشاره کرد که با سرمایه گذاری مشترک تمامی این کشورها در حال اجرا است.
اقدام بلند پروازانه قزاقستان برای ارسال بار ریلی به آمریکا!
در ادامه پیشرفت های کریدور میانی، قزاقستان به عنوان یکی از موثرترین بازیگران این کریدور، از تصمیم راه آهن خود برای ارسال بار کریدور میانی به آمریکا خبر داده است. نشریه مشهور «ریل فریت» به نقل از مقام های راه آهن قزاقستان اعلام کرده که این کشور اکنون قصد دارد بار کریدور میانی را از آلماتی به سمت باکو و از آنجا به سمت بندر پوتی گرجستان هدایت نماید. محومله ریلی پس از رسیدن به بندر پوتی، راهی شهر هوستون در آمریکا خواهد شد.
شرکت KTZ Express به عنوان یکی از زیر مجموعه های راه آهن دولتی قزاقستان، به عنوان مجری این طرح بزرگ معرفی شده و نخستین محموله آزمایشی خود را راهی آمریکا کرده است. به گفته این شرکت، این محموله قرار است در تاریخ ۱۶ فوریه وارد شهر هوستون شود. قزاقستان اعلام کرده که قصد دارد کریدور میانی را به «کریدور ترانس آتلانتیک» گسترش داده و علاوه بر بار چین، محصولات صادراتی غیر خام خود را به بازارهای جهانی به ویژه آمریکا به عنوان بزرگترین بازار مصرف جهان ارسال نماید.
شرکت قزاقستانی KTZ Express همچنین اعلام کرده است که تمامی امور مربوط به حمل از دریافت در آکتائو و تحویل در هوستون را انجام داده و نیازی به انجام عملیات جداگانه برای مشتریان و صاحبان بار وجود ندارد.
جهش صادرات قزاقستان به لطف کریدور میانی
نکته ای که باید در خصوص کریدور میانی و اهمیت آن در نظر داشت اینکه این کریدور، علاوه بر کمک به رشد چشمگیر صنعت ترانزیت ریلی و درآمدهای ارزی قزاقستان، کمک شایانی نیز به توسعه صادرات این کشور داشته است.
برای اثبات این مدعا، کافی است بدانیم که تنها در ماه ژانویه سال ۲۰۲۵، میزان بار ترانزیتی قزاقستان ۷.۳ درصد به نسبت بازه زمانی مشابه در سال گذشته رشد داشته و به رقم ۲۱.۷ میلیون تن رسیده است. از این میزان، ۸ میلیون تن بار را صادرات محصولات قزاقستان تشکیل می دهد که به نسبت ژانویه سال گذشته میلادی ۱۳.۴ درصد رشد را تجربه کرده است. حمل بار داخلی ریلی قزاقستان نیز شاهد رشد ۴ درصدی بوده و به رقم ۱۳.۷ میلیون تن افزایش یافته است. در جدول زیر می توان میزان رشد بار ریلی قزاقستان بر اساس آیتم را مشاهده کرد:
آیتم | درصد تغییرات ترانزیت (یک ساله) | مجموع حجم ترانزیت (میلیون تن) |
ذغال سنگ | ۵.۲ | ۹.۵ |
سوخت جامد | ۱۲.۷ | ۲.۷ |
غلات | ۳۵ | ۱ |
روغن خوراکی | ۴ | ۱.۷ |
آهن آلات | ۱۰.۶ | ۰.۳۶۴ |
کود شیمیایی | ۱۸ | ۰.۴۴۵ |
سنگ آهن و سنگ منگنز | ۷.۸ | ۱.۶ |
مصالح ساختمانی | ۹.۳ | ۰.۷۷۷ |