حمل‌ونقل ریلی

بازدید از پروژه راه‌آهن دورود – خرم‌‌آباد و نوید به صدا درآمدن سوت قطار

فعال بودن پروژه راه‌آهن دورود – خرم‌‌آباد، نوید این را می‌دهد که در صورت همراهی دولت و تزریق به موقع اعتبارات، شاهد تکمیل پروژه و به صدا درآمدن سوت قطار در خرم‌آباد باشیم.

به گزارش پایگاه خبری ریل نیوز به نقل از فارس، همراه با استاندار، معاون عمرانی، مسوولان قرارگاه خاتم و اصحاب رسانه، از پروژه راه آهن دورود – خرم‌‌آباد، به عنوان یکی از پروژه‌های مهم و حیاتی، بازدید به‌عمل آمد.

بازدید از چند کارگاه فعال پروژه حضور در تونل‌های پروژه که راه شکافی آنها با توجه به صعب‌العبور بودن سخت بوده، نوید دهنده این بود که بالاخره سوت قطار را در خرم‌آباد خواهیم شنید.

بازدید از چندین کارگاه پروژه و عملیات انفجار در چند تونل که در دل کوه در حال ساخت هستند، باعث شد به سختی کار پی ببریم، و از طرفی شاهد پیشرفت کار باشیم.

فعال بودن پروژه راه‌آهن دورود – خرم‌‌آباد نوید این را می‌دهد که در صورت همراهی دولت و تزریق به موقع اعتبارات، شاهد تکمیل پروژه و به صدا درآمدن سوت قطار در خرم‌آباد باشیم.

عملیات اجرایی پروژه راه‌آهن دورود – خرم‌‌آباد، در سال ۱۳۹۲ آغاز و سال ۱۳۹۷، به دلیل مشکلاتی از جمله تمدید نشدن قرار داد با پیشرفت ۳۹ درصد متوقف شد.

با توجه به اینکه تکمیل پروژه راه‌آهن دورود – خرم‌‌آباد مطالبه مهم مردم، مسوولان و اصحاب رسانه بود، دولت سیزدهم توجه ویژه‌ای به آن داشت به طوری که در سفر رئیس جمهور این پروژه به عنوان پروژه اولویت دار مورد توجه قرار گرفت.

آنچه که در طول بازدید پروژه متوجه شدیم صعب العبور بودن مسیر، عدم تملک در برخی از قطعه‌ها و مباحث اعتباری بود، مشکلاتی که امیدواریم با پیگیری مسوولان به ویژه مدیریت ارشد رفع شود.

شهریور ماه سال گذشته عملیات اجرایی پروژه از سر گرفته شد، البته شهریور امسال پروژه شتاب بیشتری گرفت، در بازدیدی که از چندین کارگاه پروژه داشتیم، استاندار و برخی مسوولان قرارگاه توضیحاتی در خصوص پروژه مطرح کردند.

فعال بودن ۱۷ پروژه راه‌آهن دورود – خرم‌‌آباد
مدیر عامل موسسه راه سازه هلدینگ راه و شهرسازی قرار گاه خاتم الانبیا(ص)، با اشاره به اینکه مرحله دوم آغاز راه‌اندازی پروژه راه‌آهن دورود – خرم‌‌آباد در دولت سیزدهم مورد توجه جدی قرار گرفت، می‌گوید: توجه دولت سیزدهم به خطوط ترانزیت ریلی و رفع موانع پیش روی باعث شد که شهریور ماه سال گذشته پروژه از سر گرفته شود.

محمدرضا هادوی می‌گوید: در حال حاضر ۱۷ کارگاه پروژه راه‌آهن دورود – خرم‌‌آباد یکی از مهمترین پروژه‌های کشور فعال است.

او با اشاره به اینکه قرارگاه خاتم، یک کار سخت را ظرف یکسال گذشته انجام داد، می‌گوید: به دلیل اهمیتی که ترانزیت کالا از طریق حمل و نقل ریلی دارد، ساخت و تکمیل این پروژه برای دولت بسیار مهم است و قطعا پروژه شتاب بیشتری خواهد گرفت.

به گفته هادوی، به حرکت درآوردن این پروژه شامل؛ تجهیز کارگاه، رفع موانع حقوقی، سرمایه گذاری و استفاده از افراد متخصص و استقرار ماشین آلات سنگین ظرف یکسال گذشته سخت و قابل توجه است.

او می‌گوید: یکی از ویژگی‌های مهم پروژه طولانی بودن ۱۷ تونل به طول ۳۳ کیلومتر است که به عنوان گلوگاه پروژه به شمار می‌آیند.

مدیرعامل موسسه راه سازه هلدینگ راه و شهرسازی قرارگاه خاتم الانبیا(ص)، با اشاره به اهمیت ساخت تونل‌ها، می‌گوید: اصحاب رسانه برای سال آینده خودشان را آماده کنند، چون شرایط ویژه‌ای خواهیم داشت و جشن بازگشایی تونل‌ها را خواهیم داشت.

پیشرفت ۴۵ درصدی پروژه راه آهن
مدیر برنامه‌ریزی قرارگاه خاتم(ص) در پروژه راه‌آهن دورود – خرم‌آباد، با اشاره به اینکه پروژه سال ۱۳۹۷ به دلیل مشکلات متعدد از جمله مشکلات ریالی و موانع قراردادی متوقف شد، می‌گوید: آذر ماه سال ۱۴۰۰، با سفر رئیس جمهور پروژه مجدد از سر گرفته شد و مشکلات مربوط به قرارداد رفع شد.

اسماعیل چراغی، پیشرفت فیزیکی پروژه را ۴۵ درصد عنوان می‌کند و می‌گوید: برنامه زمان‌بندی برای تکمیل پروژه در قرارداد جدید ۴۰ ماهه یعنی تیرماه سال ۱۴۰۴ است، تحقق این برنامه نیازمند برنامه‌ریزی منظم و همکاری همه دستگاه‌های متولی دارد.

وی قرارداد اولیه پروژه را ۴۶۹ میلیارد تومان مطرح می‌کند و می‌گوید: اما برآورد جدید پروژه برای ادامه کار ده هزار میلیارد تومان است‌، ویژگی مهم پروژه طول یکی از تونل‌ها است که بزرگترین تونل خاورمیانه محسوب می‌شود.

مدیر برنامه‌ریزی قرارگاه خاتم(ص)، با اشاره به طول پروژه راه‌آهن دورود – خرم‌‌آباد، می‌گوید: پروژه با طول ۱۱۴ کیلومتر و عرض ۷ کیلومتر جزو طرح راه آهن دورود – خرم‌آباد – پل‌دختر – اندیمشک است.

چراغی با اشاره به اینکه پروژه راه آهن دورود – خرم‌آباد یک پروژه فراملی است ، چون بخشی از کریدور بین‌المللی است، می‌گوید: مطالعه ادامه پروژه از خرم‌آباد تا اندیمشک به طول ۲۱۹ کیلومتر نیز انجام شده است.

عدم‌ تملک باعث توقف عملیات سه قطعه پروژه شده است
او می‌گوید: قرار است در سال اول ۲۰۰ هزار نفر و سال بیستم ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ نفر از طریق این راه‌آهن جا به جا شوند، میزان اشتغال‌زایی پروژه در حال حاضر ۵۷۱ نفر است.

به گفته او توقف سه قطعه از پروژه به دلیل عدم تملک بخشی از مشکلات پروژه است، این سه قطعه ۵۴ درصد پروژه را تشکیل می‌دهد.

پروژه راه‌آهن جزو چند ابرپروژه کشور است
استاندار لرستان، در حاشیه بازدید از پروژه راه‌آهن دورود – خرم‌‌آباد، با اشاره به اینکه این پروژه حکایت طولانی دارد، می‌گوید: پروژه تاکنون فراز و نشیب زیادی را طی کرده و سال ۱۳۹۷ متوقف شد، اما با توجه رئیس جمهور و پیگیری همه مسوولان و اصحاب رسانه سال ۱۴۰۰ پروژه در دستور کار قرار گرفت و آذرماه سال گذشته یک و دو هم میلیارد دلار اعتبار ارزی برای پروژه در نظر گرفته شد.

فرهاد زیویار، با اشاره به اینکه در آینده نزدیک نیز شاهد آغاز عملیات اجرایی پروژه خرم‌‌آباد – پل‌دختر – اندیمشک نیز خواهیم بود، می‌گوید: برای پروژه خیلی‌ها زحمت کشیدند، پیشرفت ۳۹ درصدی پروژه کار کمی نبود، کارهای انجام شده را در دوره خودمان متوقف کنیم.

او می‌گوید: اما در دولت سیزدهم موانع پروژه ازجمله اصلاح قرارداد انجام شد و سال گذشته عملیات اجرایی آن از سر گرفته شد، البته کار اصلی از شهریور امسال با فعال شدن ۱۷ کارگاه انجام شد.

استاندار لرستان می‌گوید: طی چند ماه گذشته قرار گاه خاتم ۶ و ۷ درصد کار انجام داده است، نکته قابل تامل اینکه چند درصد کار انجام شده قسمت سخت کار بوده است.

زیویار، با بیان اینکه تاکنون ۸۶۹ میلیارد تومان کار برای پروژه انجام شده است، می‌گوید: با توجه به اینکه پروژه راه‌آهن دورود – خرم‌‌آباد، جزو چند ابر پروژه کشور محسوب می‌شود، اعتبار لازم برای آن در نظر گرفته شده است.

استاندار، در خصوص تملک اراضی که در مسیر پروژه قرار دارند، توضیح می‌دهد: اعتبار مورد نیاز برای تملک اراضی قابل مقایسه با اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پروژه نیست، شرکت ساخت مذاکرات لازم را برای رفع این مشکل انجام می‌دهد.

به گفته او دغدغه و کار اصلی پروژه راه‌آهن دورود – خرم‌‌آباد این است که پروژه به ۶۰ درصد پیشرفت برسد، چون دولت به پروژه‌هایی که بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشند توجه ویژه‌ای دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا