counter easy hit
زیرساخت و توسعه

وزیر راه و شهرسازی آخرین وضعیت کریدورهای ریلی را تشریح کرد:

تمرکز وزارت راه و شهرسازی بر اتصال ریلی ایران با کشورهای همسایه و فعال‌سازی مسیرهای جهانی حمل‌ونقل

وزیر راه و شهرسازی، آخرین وضعیت اقدامات انجام شده در خصوص کریدورهای ریلی و روند پیشرفت آنها را شرح داده است، روندی که در مقایسه با سال‌های گذشته، سرعت چشمگیری یافته و به زودی ایران را به یکی از محورهای ریلی اصلی برای اتصال بسیاری از کشورهای آسیایی و منطقه به آب‌های آزاد و اروپا تبدیل خواهد کرد.

به گزارش ریل ایران به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی، در تشریح آخرین وضعیت کریدورهای ریلی کشور با اشاره به سیاست‌های دولت چهاردهم در حوزه دیپلماسی حمل‌ونقل و توسعه همکاری‌های منطقه‌ای، از پیشرفت قابل توجه پروژه‌های ریلی کشور خبر داد و گفت: در مسیر خاش – چابهار فقط ریل‌گذاری قطعه ۱۲۰ کیلومتری ایرانشهر ـ نیکشهر باقیمانده است و تا پایان سال جاری تکمیل خواهد شد.

فرزانه صادق افزود: این مسیر بخشی از کریدور مهمی است که کشورهای هند، پاکستان، ازبکستان، تاجیکستان و روسیه و چین پیگیر اتصال آن به شبکه ملی ریلی ایران هستند.

وی با بیان اینکه پروژه راه‌آهن میانه – اردبیل که بیش از دو دهه از آغاز آن می‌گذرد، نیز تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید، افزود: بازدیدهای نهایی این مسیر در حال انجام است و پس از تکمیل، قابلیت بهره‌برداری کامل خواهد داشت.

وزیر راه و شهرسازی، درباره دیگر کریدورهای اولویت‌دار مسیر کرمانشاه – خسروی گفت: به دلیل حجم بالای کارهای باقی‌مانده حد فاصل اسلام آباد – خسروی، تا پایان سال جاری تکمیل نمی‌شود، اما در اولویت برنامه‌های وزارتخانه قرار دارد و پیش‌بینی می‌شود ظرف یک تا یک‌ونیم سال آینده به بهره‌برداری برسد.

پیشرفت پروژه‌های بین‌المللی ریلی
صادق همچنین به پروژه‌های بین‌المللی اشاره کرد و اظهار داشت: راه‌آهن شلمچه – بصره با تأمین منابع مالی در حال پیگیری است، در مسیر سرخس – چشمه ثریا، حدفاصل تبریز – مرند – چشمه ثریا نیز به طول حدود ۱۷۰ کیلومتر در دست رایزنی بوده و با انتخاب پیمانکار، کمتر از دو سال آینده اجرایی خواهد شد.

وی درباره پروژه راه‌آهن رشت – آستارا گفت: تملک اراضی این مسیر تا پایان سال به اتمام می‌رسد و با استفاده از فاینانس کشور روسیه، ظرف سه سال آینده عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

صادق تاکید کرد: این پروژه حلقه مفقوده کریدور شمال – جنوب است که از هند تا بندرعباس، رشت – آستارا، آذربایجان و روسیه و فنلاند امتداد می‌یابد که از سال گذشته تاکنون بیش از ۱۱۰ کیلومتر از اراضی این مسیر تملک شده و تلاش می‌کنیم تا پایان سال کل مسیر آماده شود.

وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: ایران با توجه به موقعیت جغرافیایی و جایگاه استراتژیک خود، چه در مسیر شمال – جنوب و چه شرق – غرب، انتخاب طبیعی کشورهای همسایه برای توسعه همکاری‌های حمل‌ونقلی است.

وی یادآور شد: با تأکید رئیس‌جمهور، تمام تلاش وزارت راه و شهرسازی بر تکمیل شبکه ریلی و کریدورهای اصلی کشور متمرکز شده است.

اخبار مشابه:

دکمه بازگشت به بالا