بین‌المللیادداشت

تنش در دریای سرخ به نفع ترانزیت ریلی قزاقستان تمام شد

افزایش تنش در دریای سرخ به پتانسیل و فرصتی بزرگ برای توسعه ترانزیت ریلی قزاقستان تبدیل شده است.

به گزارش پایگاه خبری ریل نیوز: تحولات دریای سرخ و ادامه تنش حوثی های یمن و کشتی هایی که به مقصد سرزمین های اشغالی در حرکت هستند ، باعث ایجاد نوعی چرخش در سیاست های تجاری غرب شده است. به عنوان مثال، می توان به اخبار مربوط به تعلیق خطوط کشتیرانی چینی همچون COSCO و یا شرکت عظیم فرواردری دریایی مرسک اشاره کرد که نشانگر ایجا نوعی اختلال جدی در ترانزیت دریایی میان جنوب آسیا و اروپا است.

افزایش توجه شرق و غرب به شبکه ریلی قزاقستان

مشکل ایجاد شده در ترانزیت دریای سرخ و عبور مهمترین کالاهای ترانزیتی جهان از کانال سوئز که اکنون سرنوشتی نامعلوم به خود گرفته، منجر به آغاز نوعی تغییر مسیر در تجارت خارجی غرب شده است. به گفته شبکه CCTV چین، طی هفته های اخیر، شرکت های بزرگ تجاری در چین و اروپا به سمت افزایش مراودات خود با قزاقستان روی اورده اند. طبق اعلام این شبکه دولتی چین، هدف از افزایش تعاملات میان دو طرف، جایگزینی مسیر ریلی عبوری از قزاقستان با کشتیرانی دریای سرخ است.

لذا می توان چنین استنباط کرد که تنش در دریای سرخ به شانس بزرگ رقابتی برای قزاقستان تبدیل شده است. لذا، در صورت موفقیت قزاقستان در توسعه پتانسیل مسیر ریلی ترانزیتی خود، شبکه ریلی اتصال دهنده چین به اروپا از آینده ای درخشان برخوردار خواهد بود.

قزاقستان در تاریخ ۸ ژانویه سال جاری میلادی از آغاز عملیات ساخت یک خط ریلی جدید به طول ۲۷۲ کیلومتر برای اتصال منطقه «آیاگوز» در شرق این کشور با منطقه مرزی «باکتی» در چین خبر داد. به نوشته نشریه Railway Journal، این قطعه خط در ادامه به سمت منطقه چوگوچاک در «تِچنگ» متصل خواهد شد.

پروژه ریلی جدید چین – قزاقستان قرار است تا سال ۲۰۲۷ به بهره برداری برسد. راه آهن قزاقستان پیش بینی کرده که خط جدید، ظرفیت ترانزیت ریلی میان چین و قزاقستان را از ۲۸ میلیون تن در سال به ۴۸ میلیون تن افزایش خواهد داد. دولت قزاقستان نیز اعلام کرده که قصد دارد بیش از ۱۳۰۰ کیلومتر خط ریلی جدید را در این کشور و با هدف توسعه ترانزیت ریلی، طی سال های آتی مورد ساخت و بهره برداری قرار دهد.

«علیخان اسماعیلوف» نخست وزیر قزقستان نیز در جریان برگزاری مراسم افتنتاحیه این پروژه مهم، طی سخنانی اعلام کرد که میزان ترانزیت کانتینری قزاقستان طی پنج سال گذشته بیش از ۳.۲ برابر شده است؛ رقمی که نشانگر برنامه جدی آستانه برای توسعه درآمدرهای ترانزیتی خود با کمک حمل بار چین به سمت غرب است.

آیا قزاقستان جای خالی دریای سرخ را پر خواهد کرد؟

اکنون سوال اینجاست که آیا قزاقستان می تواند کاملا جای خالی مسیر دریای سرخ را پر کند؟ برای پاسخ به این سوال نخست باید گفت که با توجه به ارزانتر بودن حمل دریایی در قیاس با مسیر ریلی، بدیهی است که بخشی از بار افزایش یافته فعلی قزاقستان به سمت دریا باز خواهد گشت. همچنین با نگاهی به شرایط توپوگرافی قزاقستان می توان متوجه شد که بخش عمده ای از شبکه ریلی این کشور در مناطق هم عرض سیبری قرار گرفته و در عمل، زمستان یا امکان تردد از این مسیر وجود ندارد؛ و یا هزینه حمل به اندازه ای افزایش خواهد یافت که شاید برای تجار، استفاده از مسیر ریلی قزاقستان توجیه اقتصادی به همراه نداشته باشد.

Kazakhstan, Uzbekistan, Turkmenistan, Kyrgyzstan & Tajikistan - country map | Country profile | Railway Gazette International

با این وجود، همچنان در خصوص سرعت سیر، برگ برنده در دستان قزاقستان بوده و حمل بار ترانزیتی میان چین و اروپا از خاک این کشور بین ۱۷ الی ۲۵ روز به طول خواهد انجامید. این در حالیست که این عدد برای مسیر دریایی بین ۳۰ الی ۴۵ روز است.

لذا، در صورت موفقیت قزاقستان در توسعه مسیر ریلی ترانزیتی خود با چین در جریان تنش های دریای سرخ، این کشور می تواند برای همیشه (فارغ از حجم بار) روی درآمد ارزی حاصل از این مسیر ترانزیتی حساب باز کند. لذا وضعیت جنگ در سرزمین های اشغالی و آینده حملات حوثی های یمن تا حد زیاید برای آستانه حائز اهمیت خواهد بود.

بیشتـر بخـوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا