هیمکو؛ اتصال سبز معدن و دریا / اتصال انبارها به خطوط ریلی؛ گام بلند هیمکو در بهینهسازی زنجیره تامین
در حال حاضر پروژه هیمکو براساس برنامه زمانبندی از پیشرفت ۱۲درصدی برخوردار بوده و تا پایان سال جاری حدود ۱۱۱۰ میلیارد تومان سرمایه از طریق سهامداران شرکت و از محل آورده نقدی آنها جذب پروژه خواهد شد.
به گزارش ریل ایران به نقل از آرمان شرق، در سال آینده علاوه بر افزایش اراضی موجود از طریق ساخت و ساز جدید و استحصال از دریا، خطوط ریلی را نیز به داخل پروژه توسعه خواهیم داد که این استحصال باعث می شود اراضی انبار به دو برابر افزایش پیدا کند و انبارهای موجود به انبارهای ریلی تبدیل شوند.
هدف از تأسیس شرکت مدیریت بینالمللی همراه جاده، ریل، دریا (هیمکو) ایجاد یک پایانه مکانیزه اختصاصی برای مواد فله معدنی در غرب بندر شهید رجایی است. این پایانه، با بهرهگیری از تجهیزات مکانیزه، اتوماسیون و فناوریهای پیشرفته، موجب افزایش سرعت، کاهش هزینهها و بهبود قابل توجه ایمنی، بهداشت و حفاظت از محیط زیست خواهد شد.
حبیب مسیح تازیانی، مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست استان هرمزگان، طی گفتگویی اظهار داشت: هرمزگان، بهعنوان قطب توسعه اقتصادی بهویژه در حوزه دریامحور، نقش مهمی در حملونقل دریایی کشور ایفا میکند. این استان با دارا بودن بزرگترین بنادر کشور و چندین بندر صادراتی و وارداتی، میتواند از فناوریهای مدرن برای تسهیل صادرات و واردات بهره ببرد.
وی افزود: طی چند دهه گذشته، بندر شهید رجایی شاهد تحولات مهمی بوده است. بهعنوان نمونه، استفاده از جرثقیلهای کانتینری (گنتری) برای جابهجایی کانتینرها، پیشرفتهای قابل توجهی ایجاد کرده است. در زمینه تخلیه سایر کالاها مانند محصولات فلهای نیز اقداماتی صورت گرفته؛ برای مثال، تخلیه گندم اکنون با مکندههای پیشرفته انجام میشود که در مقایسه با روشهای قدیمی، ضایعات و آلودگی کمتری دارد.
مسیح تازیانی در ادامه، به پروژه پایانه مکانیزه مواد فله معدنی در بندر شهید رجایی که توسط شرکت هیمکو اجرا میشود، اشاره کرد و گفت: پس از بهرهبرداری از این پروژه، صادرات و واردات مواد معدنی بهصورت مکانیزه و از طریق ریل انجام میشود. به این ترتیب، هنگام پهلوگیری کشتی، مواد معدنی از طریق خطوط ریلی متصل به اسکله، مستقیماً به کشتی منتقل میشوند. سیستم واگنبرگردان کاملاً مکانیزه است و دیگر نیازی به تخلیه دستی توسط کارگران نیست. این فرایند، حملونقل چندمرحلهای را حذف کرده و باعث کاهش آلودگیهای ناشی از جابهجاییهای مکرر میشود.
مزایای این روش شامل کاهش خسارت در حملونقل، صرفهجویی اقتصادی و زیستمحیطی، افزایش سرعت عملیات و کاهش دپوی مواد معدنی است. همچنین این سیستم، از پراکندگی آلودگی در شرایط جوی مانند وزش باد جلوگیری میکند. این فرایند، حملونقل ریلی پیوستهای را از معدن تا کشتی و بالعکس، برای صنایع داخلی فراهم میآورد. امیدواریم پروژههایی مانند هیمکو به توسعه پایدار اقتصادی با رعایت ملاحظات زیستمحیطی منجر شود.
مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست استان هرمزگان تأکید کرد: متأسفانه برخی صنعتگران به دلیل هزینهبر بودن الزامات زیستمحیطی، این بخش را به انتهای پروژه موکول میکنند که این امر بر توجیه زیستمحیطی و توسعه پایدار فعالیتهای صنعتی تأثیر منفی میگذارد. گاهی نیز اقدامات اولیه انجام میشود، اما بهمرور از اولویت خارج میشود؛ بهعنوان مثال، نوسازی نوار نقالههای حامل مواد و همچنین عملکرد واگنبرگردانها باید بهطور منظم در دستور کار شرکتها قرار گیرد.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا این پروژه کاملاً منطبق بر اصول زیستمحیطی پیش میرود یا خیر، بیان کرد: ما با اصل این پروژه مشکلی نداریم؛ اما برای تکمیل گزارشهای ارزیابی زیستمحیطی تکالیفی بر عهدهی سرمایهگذار گذاشته شده است که تحقق آن به تکمیل انتظارات ما و انطباق کامل پروژه با اصول زیستمحیطی کمک شایانی میکند.
شرکت مدیریت بینالمللی همراه، جاده، ریل، دریا (هیمکو) یکی از شرکتهای فعال در عرصه حمل و نقل کشور است که با هدف احداث و توسعه تاسیساتی از قبیل پایانه تخصصی مکانیزه مواد معدنی، اسکله تخلیه و بارگیری مواد معدنی و تهیه و توسعه تجهیزات و ارائه خدمات جادهای، ریلی، دریایی و بندری به منظور صادرات و واردات محصولات بخش معدن و صنایع معدنی به ویژه فولاد، با راهبری شرکت سرمایهگذاری توسعه معادن و فلزات تاسیس شده است.
بزرگترین اسکله بارگیری مواد فله معدنی به صورت مکانیزه توسط شرکت مدیریت بینالمللی همراه جاده ریل دریا در بندر شهید رجایی کلید خورده و با توجه به جایگاه ایران بهعنوان دهمین تولیدکننده بزرگ فولاد جهان، نیاز به زیرساختهای پیشرفته برای صادرات محصولات فولادی بیش از پیش احساس میشود که این اسکله با ظرفیت تخلیه و بارگیری سالانه ۱۵ میلیون تن، نه تنها به رفع گلوگاههای حمل و نقل کمک میکند، بلکه به افزایش رقابتپذیری محصولات فولاد ایران در بازارهای جهانی نیز کمک خواهد کرد.
مدیرعامل شرکت همراه، جاده، ریل، دریا (هیمکو) طی گفتگویی از پیشرفت پروژههای این شرکت در سال گذشته خبر داد.
وی با اشاره به اقدامات انجام شده، اظهار داشت: در سال گذشته موفق شدیم اراضی تحویلی در غرب بندر شهید رجایی را به انبار تبدیل کنیم که به منطقه بندر شهید رجایی و منطقه گمرکی متصل میشوند و این امر موجب تسهیل در عملیات تخلیه و بارگیری کالا و کاهش زمان ترخیص کالا خواهد شد.
وی ادامه داد: همچنین، پیشرفت قابل توجهی در احداث خطوط ریلی داشتیم و در حال حاضر، برنامهریزی برای احداث کریدور ریلی به سمت پروژه در حال اجرا است؛ این کریدور، ارتباط ریلی بین پروژه و سایر نقاط کشور را تسهیل خواهد کرد.
مدیرعامل شرکت همراه، جاده، ریل، دریا(هیمکو) در ادامه به تشریح دیگر دستاوردهای این شرکت پرداخت و گفت: علاوه بر پیشرفت در بخش ریلی، اقدامات قابل توجهی در زمینه توسعه زیرساختهای داخلی پروژه از جمله احداث جادههای دسترسی، دیوارکشی، تأمین آب و برق و تجهیزات کارگاهها صورت گرفته است. همچنین، عملیات سنگریزی در بخشی از منطقه اول استحصالی در دریا به عنوان یکی از مراحل اولیه احداث اسکله انجام شده است که این امر نشاندهنده پیشرفت قابل توجه پروژه در بخش دریایی است.
وی افزود: در حال حاضر پروژه هیمکو براساس برنامه زمان بندی از پیشرفت ۱۲درصدی برخوردار بوده و تا پایان سال جاری حدود ۱۱۱۰ میلیارد تومان سرمایه از طریق سهامداران شرکت و از محل آورده نقدی آنها جذب پروژه خواهد شد.
نادری اضافه کرد: در سال آینده علاوه بر افزایش اراضی موجود از طریق ساخت و ساز جدید و استحصال از دریا، خطوط ریلی را نیز به داخل پروژه توسعه خواهیم داد که این استحصال باعث می شود اراضی انبار به دو برابر افزایش پیدا کند و انبارهای موجود به انبارهای ریلی تبدیل شوند.
مدیرعامل شرکت همراه، جاده، ریل، دریا(هیمکو) در پایان گفت: در ادامه، بخشی از تجهیزات موردنیاز این انبارها خریداری خواهد شد و نهایتا این انبارها به انبارهای مکانیزه ریلی تبدیل خواهند شد بنابراین، در سال آینده علاوه بر توسعه انبارها، خطوط ریلی را به آنها متصل خواهیم کرد تا انبارها به انبارهای ریلی تبدیل شده و ظرفیت آنها نیز افزایش یابد.