شـرکت‌های ریلی

سود کم و هزینه زیاد، حکایتِ حاشیه سود بسیار پائین تعمیرکاران صنعت ریلی

مدیرعامل شرکت راه‌آهن تعمیرات پارس در حالی از حاشیه سود بسیار پائین ۲ تا ۳ درصدی تعمیرکاران صنعت ریلی خبر داد که این حاشیه سود در دیگر صنایع به حدود ۷ درصد می‌رسد.

سید کیوان امام، مدیرعامل شرکت راه‌آهن تعمیرات پارس در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری ریل نیوز، با بیان اینکه این شرکت در زمینه تعمیر و نگهداری واگن‌های باری موسسه صندوق پس‌انداز کارکنان راه‌آهن فعالیت می‌نماید، اظهار کرد: تعمیرات ۳۰۰۰ دستگاه واگن باری شرکت راه‌آهن حمل و نقل و ۶۰۰ دستگاه واگن باری شرکت ترکیب از سوی این شرکت انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه از مجموع این ۳۶۰۰ دستگاه واگن باری، هر ساله حدود یک سوم آن؛ یعنی حدود ۱۲۰۰ دستگاه واگن باری از سوی شرکت راه‌آهن تعمیرات پارس تعمیر و نگهداری می‌شوند، خاطرنشان کرد: با توجه به بخشنامه‌ای که راه‌آهن در سال ۱۴۰۰ اعلام کرده است، مالکین لکوموتیو یا واگن‌ها مجوز تعمیرات در مجموعه‌های خودشان را ندارند و به همین جهت بسیاری از شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی باری یا اقدام به تاسیس مراکز جدید تعمیرات کرده‌اند یا اینکه بخش تعمیرات را به دیگر شرکت‌ها سپرده‌اند.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن تعمیرات پارس با بیان اینکه در شرایط حاضر، تعمیرکاران ریلی با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند، افزود: از عمده مشکلات می‌توان به کمبود نقدینگی اشاره کرد؛ زیرا اکنون اکثر شرکت‌های ریلی اعم از کلان تا خرد با مشکل نقدینگی مواجه شدند، به طوری‌که سلسله‌وار اکثرا به دلیل بدهکاری یا طلبکاری قادر به تامین نقدینگی خود نیستند.

امام به دومین مشکلی که به گفته وی، اغلب صنعتگران حوزه ریلی با آن مواجه هستند، اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به افزایش تصاعدی قیمت‌ها، سرمایه‌های موجود در این حوزه در حال کوچک‌تر شدن هستند. به طور مثال اینجانب ۴ میلیارد تومان به عنوان سرمایه ثبت شده در صندوق گذاشتم اما طی این چند سال، به‌رغم افزایش همه کالاها، سرمایه ثبت شده اینجانب تغییری نکرد.

وی سومین مشکل در این حوزه را مربوط به حاشیه سود بسیار پائین صنعت ریلی در بخش تولید دانست و عنوان کرد: در حالی‌که در اغلب صنایع حاشیه سود حدود ۷ درصد است؛ اما در بخش تعمیرات ریلی، حاشیه سود حدود ۲ تا ۳ درصد است. زمانی که این میزان از سود را با سود ۱۸ درصدی که بانک‌ها می‌دهند مقایسه کنیم، مشخص می‌شود که تعمیرکاران ریلی، با وجود هزینه‌های بالای اجاره کارگاه، دستمزد پرسنل، قیمت گران قطعات و غیره، درآمد بسیار کمی دارند و در برابر آنچه انجام می‌دهند، سود بسیار کمی دریافت می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا